2022-05-29, 14:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag sade att han nämner en FN stadga. Han nämner siffran, vilken stadga han åberopar.

Fast Putin ljög och diktade ihop något ej verklighetsbaserat, när han hänvisade till FN-stadgan. Det finns inget stöd i någon FN-stadga för invasionen av Ukraina. Tvärtom så är hans invasion olaglig.

Citat:
Russia’s invasion of Ukraine violates Article 2(4) of the UN Charter, a central tenet of the charter that requires UN member states to refrain from the “use of force against the territorial integrity or political independence of any state.”

The suggestion by President Vladimir Putin and other Russian officials that Russia’s use of force is justified under Article 51 of the UN Charter has no support in fact or law.

https://www.cfr.org/article/how-russias-invasion-ukraine-violates-international-law

FN kräver dessutom att Ryssland omedelbart avbryter sin invasion av Ukraina:

Citat:
General Assembly resolution demands end to Russian offensive in Ukraine

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citera
2022-05-29, 14:52
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Ryssland som är permanent medlem i FN:s säkerhetsråd har lagt veto, det är enda anledningen till att FN inte har kunnat agera kraftfullare hittills.

Men nu kommer rätten till veto inom FN att begränsas pga rysslands veto angående invasionen i Ukraina.

Ryssland är den dysfunktionella utvecklingsstörda jobbiga killen på skolan som alla andra är rädda för och ogillar, och rektorn och lärarna har fullt sjå med att jaga och förmana, tyvärr går det inte att kasta ut honom från skolan även det egentligen är vad precis alla vill.

https://fn.se/aktuellt/ovriga-nyheter/nytt-fn-beslut-ska-forsvara-anvandningen-av-vetot/

Precis, FN försöker med de medel de kan, tex utesluta Ryssland från rådet för mänskliga rättigheter.

On 7 April, the UN General Assembly adopted a resolution calling for Russia to be suspended from the Human Rights Council. The resolution received a two-thirds majority of those voting, minus abstentions, in the 193-member Assembly, with 93 nations voting in favour and 24 against.

Un News

Ryssland bryr sig ingenting om FN eller internationell rätt, så att en Putinanhängare börjar citera FN är tragikomiskt.
Citera
2022-05-29, 14:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Haha bra morgonskratt man fick, din desperata text att få Ryssarna att se ut som de svaga i kriget är helt otroligt.

Vad hände med er motoffensiv som skulle äga rum för flera dagar sedan?

Ryssarna kommer att köra över hela Ukraina inom kort vare sig du vill eller inte.

Slava Russia

Vad hände med det där 3dagarskriget. Förlåt specialoperation menar jag. Vare sig du vill eller inte pumpar nu väst in långt mer vapen än ryzzland har förmåga producera.

Glöm inte att Sovjet besegrade nazityskland på östfronten enbart tack vare USAs bistånd med 20miljoner ton krigsmateriel.
Citera
2022-05-29, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag läste och såg en film där hushållsmaskiner lastades upp i lastbilar för att säljas i Belarus. Jag tror även att det som enkelt får plats i en ryggsäck också läggs i sådan- exemplevis; mobiltelefoner, glidmedel och russin...

Okej vilken media var det? Västerländsk antar jag? Mycket i västerländsk media vill enbart Försöka visa det dåliga Ryssland även om det inte stämmer alla gånger. Ungefär som igår.. ”Putin skriver ny lag att ta bort åldergräns” Direkt blev det diskussioner om hur sjukt det är och att barn ska få kriga.

Sen läser du andra medier som inte är västerländsk. ”Putin har skrivit på en nu lag att ta bort den övre åldersgränsen”.

Okej? Så varför skriver då inte västerländska media samma sak? Nope det måste skrivas på ett sätt som får det att låta värre.

Så nej jag litar inte ett skit på rykten i västerländsk media det är sååå mycket propaganda för att hjärntvätta läsarna.

Sen tror jag faktiskt inte Ukrainska soldater är mycket bättre dom har också stulit saker om dom fått tillfälle men det visas såklart inte.
Citera
2022-05-29, 14:54
Medlem
Kherson offensiven gick inte som tänkt för ukraina, rapporteras om 100tal döda soldater och skadade.

https://t.me/anna_news/33288

https://twitter.com/snekotron/status/1530860027447328769?s=21&t=MUzHpWPT02h6THYY89HoMg

https://twitter.com/200_zoka/status/1530883120257433601?s=21&t=MUzHpWPT02h6THYY89HoMg
Senast redigerad av Americanwest 2022-05-29 kl. 14:59.
Citera
2022-05-29, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Man har inte rätt av avmilitarisera sina grannländer. Man får inte invadera för att man känner sig hotad. Du förstår säkert varför om du funderar hur "hot" kan definieras objektivt. Subjektivt upplevda hot är det ju omöjligt för andra att förhålla sig till. Ett upplevt hot ger inte rätt att ingripa mot aggressorn. En faktisk invasion ger dock alltid rätt för den angripne att försvara sig.

Har man synpunkter på andra länders inrikespolitik finns kanaler för att hantera detta. Invasioner är inte en de metoder som tillåtna. Och åter igen, att någon bryter mot regler är inte en ursäkt för andra att göra detsamma.

Det handlar inte om inrikespolitik. Det handlar om det ukrainska hotet mot Ryssland.

FN-stadgan ger en stat rätt att avmilitarisera och avnazifiera en annan stat om dessa företeelser innebär ett hot mot den stat som försvarar sig. Det var detta som USSR gjorde i slutet av ww2. Röda Armén stannade ju inte vid sina gränser, utan fortsatte framåt och befriade Europa från nazismen.

Rysslands operation i Ukraina är ett försvar mot dessa företeelser som hotade landet. Således har Rysslands stöd i internationell rätt, precis som USSR (möjligen anakronistiskt) hade under ww2.
Citera
2022-05-29, 14:55
Medlem
Termos99s avatar
Eftersom FN diskuteras en del och vad de tycker, från 25:e Maj

Cultural destruction in Ukraine by Russian forces will reverberate for years, UN rights expert warns

“The questioning and denial of the Ukrainian identity and history as a justification for war, is a violation of the Ukrainians’ right to self-determination and their cultural rights.

“Self-identification is the paramount expression of these rights and all discussions, by States and in social media, should respect this.”

https://news.un.org/en/story/2022/05/1119052
Citera
2022-05-29, 14:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Nu är dagen långt ifrån slut, men jag vågar ändå kora er ordväxling här som dagen stora skratt i tråden.

Så fantastiskt kul det är att se de små rysstrollen sprattla och krumbukta när de blir framdragna i ljuset

Ja, och det blir extra kul när Masturbate även är pappa till följande påstående:

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
[…]

Till skillnad från 99% här i forumen baserar jag ALLT jag säger på seriösa källor och jag kan ta fram bevis oavsett vad. Det är bara att fråga.

… för när man frågar om ’bevis’ så finns det aldrig någon. Det slår aldrig fel.
Citera
2022-05-29, 14:56
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det handlar inte om inrikespolitik. Det handlar om det ukrainska hotet mot Ryssland.

FN-stadgan ger en stat rätt att avmilitarisera och avnazifiera en annan stat om dessa företeelser innebär ett hot mot den stat som försvarar sig. Det var detta som USSR gjorde i slutet av ww2. Röda Armén stannade ju inte vid sina gränser, utan fortsatte framåt och befriade Europa från nazismen.

Rysslands operation i Ukraina är ett försvar mot dessa företeelser som hotade landet. Således har Rysslands stöd i internationell rätt, precis som USSR (möjligen anakronistiskt) hade under ww2.

Inget av det du skriver ger Ryssland rätten att invadera Ukraina.
Citera
2022-05-29, 14:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om man säger så, Nato har egna problem, de behöver inte Sveriges också. För USA är halva Sverige en gigantisk femtekolonn.

Hittepåtrams. Ryssland har alltid varit sveriges fiende nummer 1 de senaste 250 åren. Det kommer inte ändras. Vi är världens främsta byggare av vapensystem en av världens största exportörer av eftertraktadevaoen.

Sverige och Nato är en kärleksromans som heter duga.
Citera
2022-05-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hittepåtrams. Ryssland har alltid varit sveriges fiende nummer 1 de senaste 250 åren. Det kommer inte ändras. Vi är världens främsta byggare av vapensystem en av världens största exportörer av eftertraktadevaoen.

Sverige och Nato är en kärleksromans som heter duga.

Det var innan babberiet.
Citera
2022-05-29, 14:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Okej vilken media var det? Västerländsk antar jag? Mycket i västerländsk media vill enbart Försöka visa det dåliga Ryssland även om det inte stämmer alla gånger. Ungefär som igår.. ”Putin skriver ny lag att ta bort åldergräns” Direkt blev det diskussioner om hur sjukt det är och att barn ska få kriga.

Sen läser du andra medier som inte är västerländsk. ”Putin har skrivit på en nu lag att ta bort den övre åldersgränsen”.

Okej? Så varför skriver då inte västerländska media samma sak? Nope det måste skrivas på ett sätt som får det att låta värre.

Så nej jag litar inte ett skit på rykten i västerländsk media det är sååå mycket propaganda för att hjärntvätta läsarna.

Sen tror jag faktiskt inte Ukrainska soldater är mycket bättre dom har också stulit saker om dom fått tillfälle men det visas såklart inte.

Fast ukrainska soldater är ju inte inne på ryskt territorium och plundrar. Vad är det för saker de stjäl menar du? Övergiven materiel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in