2022-05-28, 22:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Var hävdar åklagare Magnusson att det inte har skjutits någon varg den dagen?

Att de har bra koll på vilka vargrevir sommfins/fanns motsäger inte på något sätt att en varg kan ha skjutits i det aktuella området den aktuella dagen.

Att du är bekant med området betyder ingenting, men om du nu har så bra koll på alla vargindivider i området kanske du kunde ha tillfört något i rättegången? Gjorde du det? Hur kan du veta vilka vargar som fanns där före respektive efter? Fantasier.

Om du läser åtalet står det att ingen varg skjutits den aktuella dagen. Det är inte det han är åtalad för. Han är åtalad för att jagat varg i området, men att ingen varg fällts.

expressen.se/dinapengar/polisens-tabbe-det-fanns-ingen-tjuvskjuten-varg/
Citera
2022-05-28, 22:41
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Vad kan man räkna med för straff för detta 3-4 år i fängelse kanske ? kraftiga böter lär de ju bli iaf

Han är friad i tingsrätten, och åklagaren har bara gått vidare med en mycket liten del av åtalet. KH är 73 år och tidigare ostraffad. Om han inte frias, tror jag på villkorligt.
Citera
2022-05-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Om du läser åtalet står det att ingen varg skjutits den aktuella dagen. Det är inte det han är åtalad för. Han är åtalad för att jagat varg i området, men att ingen varg fällts.

Att ingen död varg hittats betyder inte att ingen varg skjutits. Det är väl snarare regel än undantag att varg som dödats illegalt inte hittas av polis?
Citera
2022-05-29, 08:14
Medlem
Citat:

Du kanske är en tuff, lågutbildad redneck med en Skjut Gräv Tig- keps?

Skjut gräv tig , allt för att undvika rättslig påföljd.
Citera
2022-05-29, 08:17
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Att ingen död varg hittats betyder inte att ingen varg skjutits. Det är väl snarare regel än undantag att varg som dödats illegalt inte hittas av polis?

Men lilla vännen:

Åklagaren har ingenstans hävdat att Karl Hedin faktiskt skjutet någon varg mellan kl.11.11 och 11.53 den 26 oktober 2018. han har t o m. sagt att det inte skjutits någon varg i detta fallet.

Med ditt sätt att resonera kan jag hävda att du skjutit vargar illegalt, eftersom det som sker i skogen stannar i skogen och att det är svårt att hitta vittnen. Med samma resonemang kan jag hävda att du slår din partner, eftersom våld i nära relationer sällan anmäls.
Citera
2022-05-29, 08:36
Medlem
Citat:
Men lilla vännen:

Åklagaren har ingenstans hävdat att Karl Hedin faktiskt skjutet någon varg mellan kl.11.11 och 11.53 den 26 oktober 2018. han har t o m. sagt att det inte skjutits någon varg i detta fallet.

Med ditt sätt att resonera kan jag hävda att du skjutit vargar illegalt, eftersom det som sker i skogen stannar i skogen och att det är svårt att hitta vittnen. Med samma resonemang kan jag hävda att du slår din partner, eftersom våld i nära relationer sällan anmäls.

Jag ser att inte heller du klarar av att svara på mina frågor.
Citera
2022-05-29, 09:01
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Jag ser att inte heller du klarar av att svara på mina frågor.

Svaren finns med all tydlighet i expressenartikeln jag länkade.
Citera
2022-05-29, 11:02
Medlem
Citat:
Svaren finns med all tydlighet i expressenartikeln jag länkade.

Nej, jag frågade dig, Det är väl snarare regel än undantag att varg som dödats illegalt inte hittas av polis?
Citera
2022-05-29, 11:23
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Nej, jag frågade dig, Det är väl snarare regel än undantag att varg som dödats illegalt inte hittas av polis?

Det kan så vara, jag vet inte.

Det som däremot är klarlagt är att vare sig KH, eller RP dödade någon varg illegalt mellan 11.11 och 11.53 den 26 oktober 2018. Det är det målet handlar om. Vad som hänt rent tekniskt är man helt överens om. Det enda man inte är överens om är huruvida KH var klädd för skogsvistelse eller ej.

Målet handlar istället om uppsåtet.
Åklagaren hävdar att KH och RP under dessa 42 minuter letade varg i skogen i syfte att döda den.

KH och RP hävdar att de letade efter tecken på vargförekomst i området, för att kunna avgöra om det var lämpligt att jaga älg i området dagen därpå.
Citera
2022-05-29, 12:44
Medlem
Citat:
Det kan så vara, jag vet inte.

Det som däremot är klarlagt är att vare sig KH, eller RP dödade någon varg illegalt mellan 11.11 och 11.53 den 26 oktober 2018. Det är det målet handlar om. Vad som hänt rent tekniskt är man helt överens om. Det enda man inte är överens om är huruvida KH var klädd för skogsvistelse eller ej.

Målet handlar istället om uppsåtet.
Åklagaren hävdar att KH och RP under dessa 42 minuter letade varg i skogen i syfte att döda den.

KH och RP hävdar att de letade efter tecken på vargförekomst i området, för att kunna avgöra om det var lämpligt att jaga älg i området dagen därpå.

Intressant, vad baseras klarläggandet på?

Vilka tecken letade de efter, mitt på dagen i oktober månad?
Citera
2022-05-29, 13:07
Medlem
Citat:

Du måste nog ta och läsa det som finns i målet innan du sitter och ber andra servera dig på silverfat. Inget av det som påståddes fanns det bevis för hade hänt för det var tunna ”bevis”, bland annat feltranskriberade telefonsamtal, där varg skulle funnits fanns ingen varg med mera. Allt det där har fått släppas.

Det du påstått tidigare, att man aldrig hittar illegalt skjutna vargar, är ju påhitt. Det finns inga sådana fakta och studier. Men det är väldigt lätt att slänga ur sig påståenden om att x vargar måste skjutas illegalt och eftersom bara så få som y ertappas måste det finnas z mörkerfall.
Riktigt så fungerar det inte, om man inte som du, kör med påhittade lögner för att sprida någon agenda.

Det är inget brottsligt att gå ut och se om man ser, hör eller ser andra tecken på något djur i skogen. Om man så bara försöker få en synobservation, som är svår, så är det okej. Man kan hitta deras byten som tecken också och ofta vet dom var dom håller till sedan det var snö.

Det är bara att acceptera att det finns 0,00000 bevis för att KH sköt varg. Hade han för avsikt att skjuta en varg om han fått chansen? DET är frågan! Han gjorde det ju inte så… Det svaret kanske bara finns i hans huvud. Då blir det svårt.
Citera
2022-05-29, 13:09
Medlem
Citat:

Då kan jag förtydliga. En av de medarbetare som förberedde passen för älgjakten hade hört ljud som han misstänkte kom från varg. Han kallade på RP. Han i sin tur kontaktade KH för att diskutera om de skulle ändra område för älgjakten då de avsåg att jaga med löshund. KH fick en stund över från andra aktiviteter innan ett schemalagt möte i Västanfors varför han begav sig till skogen för att träffa RP och på plats lyssna efter eventuella ljud eller spår från varg. Hela KH's aktivitet tog alltså 42 minuter. Tror du fortfarande att det var planerad jakt? Utan vapen och ikädd kontorskläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in