2022-05-28, 23:34
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du säger själv att rökning ger många en positiv upplevelse.

Varför ställer du då frågan om detta läkemedel skulle öka antalet rökare?

Är inte det självklart?
Jag tvivlar dock på att ökningen skulle vara speciellt stor. Snarare tror jag den skulle vara mer eller mindre försumbar.

Tror många skulle tycka det det skulle kännas rätt weird att börja köpa ett läkemedel enbart för att börja röka.

Däremot hade nog i princip alla som redan röker skaffat läkemedlet.
Citera
2022-05-28, 23:39
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tvivlar dock på att ökningen skulle vara speciellt stor. Snarare tror jag den skulle vara mer eller mindre försumbar.

Tror många skulle tycka det det skulle kännas rätt weird att börja köpa ett läkemedel enbart för att börja röka.

Däremot hade nog i princip alla som redan röker skaffat läkemedlet.
Jo, det hänger lite också på vad ett sådant revolutionerande läkemedel skulle kosta.

Jag tror att det skulle öka rökningen allra mest hos ungdomar. Helt plötsligt kan inte längre föräldrarna motivera till varför dom inte ska röka, bortsett från kostnaden.
Citera
2022-05-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du säger själv att rökning ger många en positiv upplevelse.

Varför ställer du då frågan om detta läkemedel skulle öka antalet rökare?

Är inte det självklart?

Nja frågan handlar delvis om huruvida den negativa attityden till rökning skulle försvinna om det blev helt ofarligt att röka. Eller är folk låsta vid att de inte vill se folk som röker på restauranger etc. Varför är det t ex förbjudet att röka e-cigaretter när röken inte skadar någon vid sidan om den som röker,.
Citera
2022-05-28, 23:43
Medlem
Jag har aldrig varit en stor rökare men jag hade helt klart börjat röka hade då börjat rulla egna cigg för att dra ner på kostnaden sen rökt på som en skorsten
Citera
2022-05-28, 23:43
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharmlessMan
Nja frågan handlar delvis om huruvida den negativa attityden till rökning skulle försvinna om det blev helt ofarligt att röka. Eller är folk låsta vid att de inte vill se folk som röker på restauranger etc. Varför är det t ex förbjudet att röka e-cigaretter när röken inte skadar någon vid sidan om den som röker,.
Nu när du säger det så tror jag faktiskt många, framförallt äldre, hade köpt detta läkemedel om man bor i en storstad.

Alltså även dom som inte är rökare, då man går förbi många på stan som röker.

Fan, får kanske börja skissa på denna affärsidé och börja kontakta Pfizer.
Citera
2022-05-28, 23:46
Citat:
Jag tror ett sådant läkemedel hade haft betydligt större framgång för 20 år sedan. Nu är redan världen mer eller mindre inställd på att fasa ut tobaken.

Personligen är jag glad att man fick bort rökningen inne på krogar. Kläderna luktade verkligen as dagen efter, och det var ju inte direkt så att det lyfte en restaurangupplevelse att hela restaurangen luktar askfat. Men på uteserveringar tycker jag man borde få röka.
Citera
2022-05-28, 23:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Om nya läkemedel eller annan lösning skulle göra cigarettrökning ofarligt, vad skulle hända? Skulle folk börja röka igen osv?

Nej, det luktar fortfarande skit. Hur mysigt är det att knulla en askkopp?
Citera
2022-05-28, 23:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... skulle göra cigarettrökning ofarligt
En extremt hypotetisk fråga. Börja med att kolla på listan. Hur skulle man släcka alla dem.
Citera
2022-05-29, 04:21
Medlem
Är inte vape-cigg i princip ofarligt?
Citera
2022-05-29, 06:42
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Är inte vape-cigg i princip ofarligt?

Det lutar åt det ja.

"E-cigarettes around 95% less harmful than tobacco estimates landmark review" (gov.uk)

"E-cigarettes: an evidence update" (gov.uk)
Senast redigerad av Cindell 2022-05-29 kl. 06:59.
Citera
2022-05-29, 06:48
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Skillnaden är att det inte borde finnas någon njutning av att dricka klorin. Har dock inte testat Rökning däremot ger många en upplevd positiv upplevelse.

Fröken har rättat. Lösningen är terapi, de behöver jobba med sin självbild.
Citera
2022-05-29, 08:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Om nya läkemedel eller annan lösning skulle göra cigarettrökning ofarligt, vad skulle hända? Skulle folk börja röka igen osv?
Är det inte det farliga i tobaken som gör den attraktiv?

Kommer att tänka på Zizeks rant om laxermedel i chokladform. Vi vill ha kvar varan, precis som den är bara med det "dåliga" bortplockat. Sockerfritt godis, alkoholfri öl, fettfri grädde osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in