Min farsa har tydligen får diagnosen Schizofreni (dock enl. en släktning). När jag själv läser om diagnosen kan jag tycka att en stor del av symptomen (de negativa) mer verkar ha saker gemensamt med depression, ångestsyndrom, utmattning och olika diagnoser, t.ex. ADHD.
Personligen har jag aldrig märkt något med farsan, annat än att han blivit deprimerad - primärt genom sina föräldrars alkoholism, att han blev lämnad av morsan (och därmed hamnade i alkoholism själv). I och med detta har han varit avtrubbad, haft svårt med det känslomässiga kopplat till andra människor etc. Men i övrigt en jävligt smart, vältalig och alert individ. Han har inte varit problemfri - men jag upplever det mest vara kopplat till ett destruktivt alkoholmissbruk. Om han inte var full (eller lättretligt bakis) var han som vilken människa som helst.
När jag samtalar med honom idag är det dock ett jävla paket och jag känner inte igen människan överhuvudtaget (han är idag ~63 år gammal). Och ett liv av supande, depression och sköna mediciner från svenska psykvården gissar jag påverkar där. Men i hans fall undrar jag om diagnosen som sådan verklig är rimligt.
Om ja, då är det väl bara vänta - då schizofreni kan vara ärftligt.
Jag kan känna igen mig i en del av de negativa delarna av diagnosen - där jag i perioder isolerat mig själv, haft svårt med motivation etc. Men jag känner inte igen mig i några av de positiva delarna. Inga hallucinationer, inga vanföreställningar, inga röster etc.
Jag har däremot genom hela livet fört dialoger med mig själv hemma, om jag kör bil eller liknande. Ibland t.ex. att jag låtsas sitta i en arbetsintervju med en arbetsgivare - INFÖR att jag ska på en faktisk arbetsintervju, lite som hypotetisk förberedelse, att träna på mitt tal. Men även liknande samtal med mig själv som inte har ett framtida eller verkligt mål, t.ex. om jag skulle bestämma mig för att ge mig in i politiken eller om jag skulle nå framgång med min musik - hur skulle jag då tala i en intervju, ett tal eller liknande.
Men jag upplever det inte som vanföreställning, bara en konstig grej jag haft med mig för att förbereda mig i olika områden jag är intresserad av... eeeeelleeeer?
Ni med fastställd schizofreni - hur yttrade sig era tidiga symptom?