2022-05-28, 19:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Alla jag känner som är vaccinerade har också fått covid, så vad är din poäng?

Jag är vaccinerad och har inte fått covid. Vaccinet har skyddat mig. Min poäng är hur man kan vara skeptisk mot vaccinet, men inte mot viruset.

95% av alla vuxna är vaccinerade. Över 50% av vuxna som söker sjukhusvård pga covid är ovaccinerade. Varför är man rädd för vaccin, men inte för viruset?
Citera
2022-05-28, 20:13
Medlem
Reser till Spanien snart, vafan behöver man om man är ovaccinerad? Antigentest eller PCR-test? Med eller utan reseintyg? Uppskattar alla svar!
Citera
2022-05-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som ojar sig över möjliga biverkningar av vaccinen ägnar inte en tanke åt möjliga biverkningar av viruset. Hur det påverkar hjärta, kärl och hjärna. Inte om jag generaliserar i vart fall. Det hela känns mer politiskt, närmast religiöst snarare än vetenskapligt.
På ett virus heter det sällsynta symtom och är en kalkylerad risk.
Citera
2022-05-28, 20:49
Bannlyst
Citat:
Jag är vaccinerad och har inte fått covid. Vaccinet har skyddat mig. Min poäng är hur man kan vara skeptisk mot vaccinet, men inte mot viruset.

95% av alla vuxna är vaccinerade. Över 50% av vuxna som söker sjukhusvård pga covid är ovaccinerade. Varför är man rädd för vaccin, men inte för viruset?

Enligt FoHM är 65 % av alla över 18 år vaccinerade med 3 doser. Om doserna bara skyddar tre till fyra månader så är det många som inte har något skydd alls längre. Ändå blir de inte särskilt sjuka. 3 personer med covid på IVA just nu.
Citera
2022-05-28, 22:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Enligt FoHM är 65 % av alla över 18 år vaccinerade med 3 doser. Om doserna bara skyddar tre till fyra månader så är det många som inte har något skydd alls längre. Ändå blir de inte särskilt sjuka. 3 personer med covid på IVA just nu.

Betydligt fler som är dubbelvaccinerade. Sedan får man skilja på att bli sjuk och att bli allvarligt sjuk. En majoritet av de som söker sjukhusvård för covid är helt ovaccinerade.
Citera
2022-05-28, 22:30
Medlem
Citat:
Många som haft Covid och nu är oroliga för att de tagit skada. Kan de söka vård på sjukhus nu, eller bör de beställa tid på VC?

Detta är inget jag känner igen, de flesta jag känner plus jag har haft Covid och ingen oroar sig för om de tagit skada.
Citera
2022-05-28, 22:44
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Reser till Spanien snart, vafan behöver man om man är ovaccinerad? Antigentest eller PCR-test? Med eller utan reseintyg? Uppskattar alla svar!

Antigentest med reseintyg, men det är nog inte helt omöjligt att man snart släpper in alla utan tester.

Om du inte verkligen måste till Spanien och ändå vill ha solsemester är Grekland bättre. Dit kan du resa helt utan tester/vaccination.
Citera
2022-05-28, 22:48
Bannlyst
Citat:
Betydligt fler som är dubbelvaccinerade. Sedan får man skilja på att bli sjuk och att bli allvarligt sjuk. En majoritet av de som söker sjukhusvård för covid är helt ovaccinerade.

Där kan man ju fundera över om det är 70- och 80-plussare som avråtts från vaccination på grund av att de är för sköra som behöver uppsöka sjukvården?
Citera
2022-05-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Antigentest med reseintyg, men det är nog inte helt omöjligt att man snart släpper in alla utan tester.

Om du inte verkligen måste till Spanien och ändå vill ha solsemester är Grekland bättre. Dit kan du resa helt utan tester/vaccination.

Grymt, tack så mycket för svaret! Jo hörde av en kollega som ska till Grekland snart att inget vaccin krävs tydligen...
Citera
2022-05-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Grymt, tack så mycket för svaret! Jo hörde av en kollega som ska till Grekland snart att inget vaccin krävs tydligen...

Några bekanta var på Mallorca (Spanien) för någon vecka sedan - inga restriktioner.

De kände några som var på Kreta (Grekland) samtidigt och där var det munskydd på i princip hela tiden.
Citera
2022-05-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof

När ändrades dessa krav för Grekland?
Citera
2022-05-29, 13:36
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Några bekanta var på Mallorca (Spanien) för någon vecka sedan - inga restriktioner.

De kände några som var på Kreta (Grekland) samtidigt och där var det munskydd på i princip hela tiden.

Stämmer. Verkar inte vara några restriktioner på Mallorca men kruxet är att man måste visa upp ett negativt antigentest vid inresa. Mycket möjligt att ingen kontrollerar längre så kanske bara är att strunta i det? Vad säger dina bekanta om kontrollerna vid inresan till Mallorca?

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%c3%b6r-svenska-medborgare/spanien/reseinformation/l%c3%a4gesbild-och-reseinformation-covid-19/

Grekland slutade med Covidtramset 1 maj i år (vad gäller inresa, tydligen är det fortfarande masktvång inomhus).

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/grekland/reseinformation/covid-19-l%C3%A4gesbild-och-reseinformation/
Senast redigerad av WimHof 2022-05-29 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in