2022-05-28, 20:43
Medlem
Yoweris avatar
Är inte maxbeloppet 5000kr?
Citera
2022-05-28, 21:17
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det nu hade varit så att TS hade råkat föra över till fel person så hade jag köpt det här till 100%. Men jag har väldigt svårt att tro att det är så simpelt i en situation där exakt allting tyder på att TS faktiskt har gett pengarna som gåva. En gåva kan man som bekant inte ta tillbaka som man vill. Gett är gett så att säga.

Det som dock talar till TS fördel är att han hörde av sig väldigt snabbt till brorsan om det hela.

Men för att ta ett extremt exempel. Säg att en förälder ger femtiotusen till en artonåring i födelsedagspresent. Två år senare kommer de på att det bara skulle vara femtusen, och de har råkat slänga på en nolla. Vore det inte väldigt märkligt om detta återkrav skulle gå igenom?

Brodern kan med framgång hävda att han intitialt hade rimlig anledning att tro att det rörde sig om en gåva. Detta saknar dock helt värde för bedömningen om vad TS ursprunliga avsikt var: Det kan brodern faktiskt inte ha en aning om eftersom han inte är tankeläsare.

Vad rätten då har att utgå ifrån är det TS säger. Ingen annan kan säga något om vad TS hade för tanke för ingen kan veta det. Det handlar heller inte om ett sent "återtagande" utan ett direkt sådant. Ditt exempel med återtagande efter 2 år blir väldigt olikt.

Inte heller är det tvistigt om var pengarna kommit ifrån och när. Hade det rört sig om någon sak eller kontanter hade TS haft svårt att bevisa att han någonsin varit ägare och när det i så fall skulle varit.

Jag kan faktiskt inte komma på någonting som talar mot att det är som TS säger - att han helt enkelt skrev in fel belopp. "Äh han ångrade sig nog bara" ,"belopppet var inte helt orimligt" och "brodern uppfattade gåvan som rimlig" är ganska svagt gentemot detta.
Senast redigerad av KlappMungon 2022-05-28 kl. 21:22.
Citera
2022-05-28, 21:22
Medlem
vemsfels avatar
Snyggt att bränna sin bror för några laxar.
Citera
2022-05-28, 21:38
Medlem
Det känns som att ni inte har så bra relation, du och din bror. Detta hade ni kunnat lösa genom lite snack. Till att börja med så borde din bror börja med att tacka. Då hade han ju kunnat nämna att presenten är lite för stor och han tycker att summan spårat ur och föreslagit att ni i stället ger varandra en tiondel.

Juridiskt handlar det om ifall mottagaren varit i god eller ond tro när han fick gåvan. I detta fall så är det mycket troligt att han borde ha insett att beloppet är fel och därför inte har rätt till pengarna.

Oavsett om det är en kompis eller som i detta fall så är det ju konstigt att mottagaren är beredd att offra vänskapen för 6300 kr. Inte direkt så att mottagaren kunnat missa pikarna han fått från TS och TS mamma.

Ingen vist att driva det juridiskt. Synd att du och din bror har så dåliga rellationer att ni är beredda att förlora den för några fjuttiga tusenlappar.
Citera
2022-05-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
UPPDATERING:

Nu har han vaknat till liv efter en vad jag antar var en blöt kväll och natt. Han sa att han inte svarade i telefon igår för att han var med tjejer.

Han hade sett att han hade fått en swish men inte kollat hur mycket och antagit att det var mina vanliga 500-1000 kr. Han hade sett SMS sen om att jag skickat för mycket men inte svarat för att han var med tjejer..

Jag frågade precis som jag sa, om han ville behålla pengarna och inte få något mer på ett år eller skicka tillbaka 6300. Han frågade om det det OK att han tog 3000 eftersom han gärna ville köpa lite snygga kläder inför sommaren och att jag inte ger honom något förrän efter sommaren och jag tyckte det var en bra idé. Nu har han skickat tillbaka 4000.

Hoes before bros. Slutet gott, allting gott.
Det var ju en bra lösning.
Citera
2022-05-28, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Brodern kan med framgång hävda att han intitialt hade rimlig anledning att tro att det rörde sig om en gåva. Detta saknar dock helt värde för bedömningen om vad TS ursprunliga avsikt var: Det kan brodern faktiskt inte ha en aning om eftersom han inte är tankeläsare.

Vad rätten då har att utgå ifrån är det TS säger. Ingen annan kan säga något om vad TS hade för tanke för ingen kan veta det. Det handlar heller inte om ett sent "återtagande" utan ett direkt sådant. Ditt exempel med återtagande efter 2 år blir väldigt olikt.

Inte heller är det tvistigt om var pengarna kommit ifrån och när. Hade det rört sig om någon sak eller kontanter hade TS haft svårt att bevisa att han någonsin varit ägare och när det i så fall skulle varit.

Jag kan faktiskt inte komma på någonting som talar mot att det är som TS säger - att han helt enkelt skrev in fel belopp. "Äh han ångrade sig nog bara" ,"belopppet var inte helt orimligt" och "brodern uppfattade gåvan som rimlig" är ganska svagt gentemot detta.
Ja, jag är helt med på att det inte är något tvistigt om var pengarna kom ifrån och dylikt. Och utöver det så skulle brodern kunna ha spenderat dem igår och då idag med framgång även kunnat hävda god tro och därmed slippa återbetalning.

Visserligen agerade TS snabbt, men jag har ändå svårt att tro att det ska vara så enkelt att bara kunna säga att man gjorde fel. Jag köper inte riktigt ditt resonemang med att rätten automatiskt utgår från att det är sant för att det inte går att läsa tankar. I synnerhet eftersom det i väldigt många fall GÅR att komma med bra belägg för varför summan är felaktig. Exempelvis om du ska köpa något på en annons. Då går det ofta att kolla vad varan låg ute för. Och i många andra fall så finns det en sms-konversation innan överföringen. Och grundregeln är trots allt att den som påstår normalt är den som har bevisbördan.
Citera
2022-05-28, 22:02
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri
Är inte maxbeloppet 5000kr?

Nej, du väljer ditt eget maxbelopp. Har ex.vis. mitt inställt på tio tusen.

/AI
Citera
2022-05-28, 22:19
Medlem
sebno1s avatar
Han är väl ute på en Jesusfylla och återuppstår väl om tre dagar, så du får väl svar framåt tisdag om han kan låna pengar till en bakispizza.
Citera
2022-05-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, jag är helt med på att det inte är något tvistigt om var pengarna kom ifrån och dylikt. Och utöver det så skulle brodern kunna ha spenderat dem igår och då idag med framgång även kunnat hävda god tro och därmed slippa återbetalning.

Visserligen agerade TS snabbt, men jag har ändå svårt att tro att det ska vara så enkelt att bara kunna säga att man gjorde fel. Jag köper inte riktigt ditt resonemang med att rätten automatiskt utgår från att det är sant för att det inte går att läsa tankar. I synnerhet eftersom det i väldigt många fall GÅR att komma med bra belägg för varför summan är felaktig. Exempelvis om du ska köpa något på en annons. Då går det ofta att kolla vad varan låg ute för. Och i många andra fall så finns det en sms-konversation innan överföringen. Och grundregeln är trots allt att den som påstår normalt är den som har bevisbördan.

Det hela är mycket enkelt. Om du skickar pengar via swish och sen kommer på att det blev fel måste mottagaren betala tillbaks pengarna. Om den personen vägrar är det bedrägeri.
Om du inte kan förstå det så måste du helt enkelt bara acceptera det för det är så reglerna är.
Citera
2022-05-28, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det hela är mycket enkelt. Om du skickar pengar via swish och sen kommer på att det blev fel måste mottagaren betala tillbaks pengarna. Om den personen vägrar är det bedrägeri.
Om du inte kan förstå det så måste du helt enkelt bara acceptera det för det är så reglerna är.
Att du ens föreslår bedrägeri som brottsrubricering visar ju att du har fullständigt noll koll. Finns inte en chans att du skulle kunna få det till bedrägeri. Om ett brott ens är aktuellt så är det olovligt förfogande. Har du ens läst rekvisiten för bedrägeri?
Citera
2022-05-28, 22:25
Medlem
Citat:
Att du ens föreslår bedrägeri som brottsrubricering visar ju att du har fullständigt noll koll. Finns inte en chans att du skulle kunna få det till bedrägeri. Om ett brott ens är aktuellt så är det olovligt förfogande. Har du ens läst rekvisiten för bedrägeri?

Bra nu förstår du tydligen hur det fungerar.
Citera
2022-05-28, 22:28
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Bra idé, om jag kan få honom att svara. Kan ju dock vara så att han sover. Han knarkar inte men går gärna ut på klubben, vilket han säkert gjorde igår med.

Då är det väl inte oväntat att han sover klockan 11 på förmiddagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in