2022-05-28, 12:16
Medlem
Om du skickat 7 hundralappar i ett kuvert i stället hade du inte haft det här problemet. Ytterligare ett motiv till att aldrig använda swish.
Citera
2022-05-28, 12:18
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Men vilket jävla svin. Pengar visar människors rätta sida. Vadå hur ska han gå vidare från det här då? Nästa gång när ni träffas lär ju stämningen var jävligt off.
Citera
2022-05-28, 12:21
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jo i detta fallet kan han ju hävda att 7000 är en gåva eftersom det kanske till och med stod det i texten. Då har ju ts en ganska jobbig uppförsbacke att bevisa att det inte var en gåva.
Men i vilket fall, vilket svin till bror.

När det kommer till felöversättningar så har du som mottagare extremt begränsad fog för att hävda pengarna. Tex så kan du ju skicka till helt fel person, om du då skriver grattis eller varsågod till personen spelar ingen som helst roll.
Citera
2022-05-28, 12:22
Medlem
Bara det att han inte svarar tyder ju på att han är en gris. Ingen reko människa skulle göra som din bror nu gör. Gissar att du aldrig fått en present från honom på din födelsedag eller Jul?
Citera
2022-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?

Låt det vara bara. Låt han vara extra glad. Om 30 dagar så har du glömt att du skickat han 7k. Tänk så istället.
Citera
2022-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Skrev "en liten present från din bror inför helgen". Han fyllde 18 förra året, men jag brukar skicka honom runt 500 kr varje gång jag får lön.

Såg att du funderade på att köra en "medel väg" genom att ge honom 1500 kr vilket jag tycker låter helt sjukt.

Om du är en sådan snäll broder att du ofta skickar honom pengar och att han sedan duckar dig när du råkar sätta in en nolla för mycket hade jag brutit med honom direkt.
Maken till egoist till lillebror får man leta efter.
Har han missbruksproblematik?

Hade aldrig skickat pengar till honom igen oavsett om han skulle ge tillbaka pengarna eller inte, tydligt att han blivit bortskämd genom att tycka sig förtjäna allt utan att ge något tillbaka.

Försök se det sjuka i det hela, din bror har stora problem med sin personlighet ifall han duckar sin snälla broder för att försöka lura till sig pengar ifrån denne.
Citera
2022-05-28, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Nej det kan han inte, en felöversättning på ditt konto får du inte använda eller behålla.
Varför skulle man inte med fog kunna hävda att det är en gåva när man får en insättning av sin bror dagen före man fyller år?

Nog för att brodern har bevisbördan att visa att det är en gåva, men tror du att man bara kan ta tillbaka gåvor för att man ångrar sig och hävdar att "det blev fel"?

Nu har vi dessutom fått förklarat från TS att meddelandet var i stil med "en liten present från din bror inför helgen" så brodern har ganska mycket på fötterna där. Så det står tämligen klart att brodern har ett mycket gott bevisläge. Det enda kruxet är i så fall om summan skulle vara orimligt hög. Spontant tycker jag inte det. 7000 är mycket, men inget helt vansinnigt orimligt, och dessutom inte så otroligt mycket om nu TS redan brukar skänka 500 i månaden till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du och många andra tror att om man swishar fel så får man skylla sig själv men det stämmer naturligtvis inte. Men bra försök, erkänn att du har fel istället.
Öh, nej? Det har jag inte sagt. Rent allmänt är det den som emottagit swishen som ska styrka att det är dennes pengar.

Men i just ett sådant här fall är det naturligtvis rätt annorlunda. Se ovan.
Citera
2022-05-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveholmLeif
Men vilket jävla svin. Pengar visar människors rätta sida. Vadå hur ska han gå vidare från det här då? Nästa gång när ni träffas lär ju stämningen var jävligt off.

Tänkte också på det. Jag har själv blivit utnyttjad ekonomiskt så får en klump i magen när jag läser detta. Tyvärr visar det en bristande moral och etik hos personen om han inte genast skickar pengarna tillbaka.
Citera
2022-05-28, 12:29
Medlem
sebastian66s avatar
Kanske vänta tills helgen är över. Han kanske har annat att göra inget internet är sjuk etc etc.
Man kanske inte ska slå till med storsläggan och förutsätta en massa innan man vet vad som skett.
Han kanske har ramlat och hamnat på akuten. Tappat telefonen det finns ju sjukt massa saker som ska ske. Så lugn och avvakta och se hur livet kommer att vara på Måndag tex. Det kanske inte behöver vara så blodigt eller att han ignorerar dig liksom.
Citera
2022-05-28, 12:31
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle man inte med fog kunna hävda att det är en gåva när man får en insättning av sin bror dagen före man fyller år?

Nog för att brodern har bevisbördan att visa att det är en gåva, men tror du att man bara kan ta tillbaka gåvor för att man ångrar sig och hävdar att "det blev fel"?

Nu har vi dessutom fått förklarat från TS att meddelandet var i stil med "en liten present från din bror inför helgen" så brodern har ganska mycket på fötterna där. Så det står tämligen klart att brodern har ett mycket gott bevisläge. Det enda kruxet är i så fall om summan skulle vara orimligt hög. Spontant tycker jag inte det. 7000 är mycket, men inget helt vansinnigt orimligt, och dessutom inte så otroligt mycket om nu TS redan brukar skänka 500 i månaden till honom.

Öh, nej? Det har jag inte sagt. Rent allmänt är det den som emottagit swishen som ska styrka att det är dennes pengar.

Men i just ett sådant här fall är det naturligtvis rätt annorlunda. Se ovan.
Jag har inget som helst intresse av att polisanmäla honom. Då får han göra något jävligt hemskt om det ens ska vara i tanken. Också av den enkla anledningen att 7000 kronor inte på något sätt är något jag inte kan leva utan. Har fortfarande 20 000 kvar denna månaden när alla räkningar är betalda. Jag är mer oroad över själva familjerelationen.
Citera
2022-05-28, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
När det kommer till felöversättningar så har du som mottagare extremt begränsad fog för att hävda pengarna. Tex så kan du ju skicka till helt fel person, om du då skriver grattis eller varsågod till personen spelar ingen som helst roll.
Det gör naturligtvis väldigt stor skillnad om det nu är så att man faktiskt fyller år nästa dag och att det är ens bror som skickat pengarna med ett grattismeddelande.

Den här delen av det hela är dessutom civilrätt och inte straffrätt, om du nu förstår vad det har för betydelse för det aktuella fallet?
Citera
2022-05-28, 12:35
Medlem
MortalDiseases avatar
Antingen bjuder du på det, låter din bror behålla allt och säger till dina föräldrar att allt gått rätt till och att du fått tillbaka 6300 kronor, för att inte förstöra familjerelationen.

Eller så går du in på Swish och skickar ett återbetalningsmeddelande som han kan få godkänna, godkänner han det inte så får du acceptera det, då är det upp till dig om du fortfarande vill Swisha honom pengar i framtiden eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in