2022-05-28, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Jag behöver dom inte så värst, det känns bara fel att han inte svarar. Och mina föräldrar vart inte så glada.
Om han nu är pigg på att gå ut på krogen så låter det ju som jävligt tidigt att dra slutsatsen att han vägrar svara. Klockan är ju inte ens tolv och det var igår du swishade.
Citera
2022-05-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inte alls säkert. Brodern kan med fog hävda att det är en gåva. Det skulle på sin höjd bli att han blir ålagd återbetalning, men att det skulle blir frågan om något brottmål har jag svårt att tro.

Vet inte varför du svarar när du uppenbarligen inte vet ett skit?

https://www.expressen.se/dinapengar/mannen-swishade-fel-nu-tvingas-mottagaren-bota/
Citera
2022-05-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Se det som att du givit honom en present för resten av livet.
Typ så. Nu ligger du 15år i förväg eller så med presenter.
Citera
2022-05-28, 11:59
Medlem
borde han inte ringa och fundera själv? eller så skickar man bara tillbaka pengarna och skrattar?
Citera
2022-05-28, 12:01
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Om han nu är pigg på att gå ut på krogen så låter det ju som jävligt tidigt att dra slutsatsen att han vägrar svara. Klockan är ju inte ens tolv och det var igår du swishade.
Han svarade inte igår heller. Skickade pengarna runt den här tiden igår.
Citera
2022-05-28, 12:02
Medlem
Citat:
Någon idé vad jag kan göra?

Baserat på att dina föräldrar är på din sida. Kom överens med föräldrarna om att arvet ska läggas till din favör. Förslagsvis 14000 plus inflationskorrigering i arvet för varje år.

Känns som ett vettigt straff för skitungen. Eller bara köp aldrig något mer till honom resten av livet.

Jag hade varit supertacksam om jag fick 700 av min bror på 18 års present. Du verkar vara en snäll människa dom tänker på din familj.

Men godhet måste kombineras med att vara hård, även inom familjen.
Citera
2022-05-28, 12:03
Medlem
Vad är det för jävla brorsa du har som inte betalar tillbaka?

Kanske är bara brorsan upptagen, han kanske inte har tid att svara. Så sitt still i båten. Har svårt att se att han skulle vilja förstöra familjefriden över 7000kr.
Sitt lungt i båten, när han väl svarar så berätta, betalar han inte tillbaka så bryt kontakten.

Normalt beteende är dock att han själv hör av sig förr eller senare och bara, vad är det här?
Citera
2022-05-28, 12:04
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Inte alls säkert. Brodern kan med fog hävda att det är en gåva. Det skulle på sin höjd bli att han blir ålagd återbetalning, men att det skulle blir frågan om något brottmål har jag svårt att tro.

Nej det kan han inte, en felöversättning på ditt konto får du inte använda eller behålla.
Citera
2022-05-28, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vet inte varför du svarar när du uppenbarligen inte vet ett skit?

https://www.expressen.se/dinapengar/mannen-swishade-fel-nu-tvingas-mottagaren-bota/
Jag sa att jag hade svårt att tro det. Inte att det var helt självklart.

Det är dessutom en VÄLDIGT väsentlig skillnad på det fallet du länkar, och det är att pengarna kom till fel person. Om du inte fattar att det är en väldigt avgörande skillnad så bör du helt hålla truten om juridik. Det märks ju tydligt att du bara såg ett tillfälle att få amatörgoogla lite och tro att du är något.

Citat:
.
Vad skrev du i swishmeddelandet? Skrev du något i stil med "grattis på födelsedagen"?
Citera
2022-05-28, 12:07
Medlem
movingmads avatar
Citat:

Det är dessutom en VÄLDIGT väsentlig skillnad på det fallet du länkar, och det är att pengarna kom till fel person. Om du inte fattar att det är en väldigt avgörande skillnad så bör du helt hålla truten om juridik. Det märks ju tydligt att du bara såg ett tillfälle att få amatörgoogla lite och tro att du är något.

Vad skrev du i swishmeddelandet? Skrev du något i stil med "grattis på födelsedagen"?
Skrev "en liten present från din bror inför helgen". Han fyllde 18 förra året, men jag brukar skicka honom runt 500 kr varje gång jag får lön.
Citera
2022-05-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Nej det kan han inte, en felöversättning på ditt konto får du inte använda eller behålla.
Jo i detta fallet kan han ju hävda att 7000 är en gåva eftersom det kanske till och med stod det i texten. Då har ju ts en ganska jobbig uppförsbacke att bevisa att det inte var en gåva.
Men i vilket fall, vilket svin till bror.
Citera
2022-05-28, 12:09
Medlem
Citat:

Du och många andra tror att om man swishar fel så får man skylla sig själv men det stämmer naturligtvis inte. Men bra försök, erkänn att du har fel istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in