2022-05-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nä man kan ju inte vara HELT säker på nånting men det är mer eller mindre ”allmän fakta” att en hund sa åt Son of Sam att döda.

Det är väl inte så konstigt att nån som är sjuk i huvudet ”snackar” med djur?
Det fetade:
Jo, att det är "allmän fakta" att folk vet vad Son of Sam påstår om en talande hund är en sak, men det innebär ju inte att vi vet om det han påstår om hunden är sant!

När gripna mördare anger att hunden/ hästen/ kaninen sagt åt dem att döda, då bör man vara misstroende -väldigt mycket och väldigt länge..

Har det framkommit hur MW vid tidigare attacker har beskrivit "orsaken" till våldet?
Det är betydligt vanligare att psykotiska mördare anger imperativa röster inne i sitt huvud än att de fått "uppdraget" från externt håll t ex från ett djur.
Citera
2022-05-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedD
Till och med polisen hade plockat in pappan direkt som misstänkt om de inte hade haft bra info, som denna gång. Tror m*x har betydligt värre tankar just nu, än vad vi stjärnor spekulerar i här. Slappna av
Det där fetade har du förvisso säkert alldeles rätt i, men du förstår att Polisen hade inte droppat den misstänktes namn.
Det har Flashback gjort.
Flerfaldigt.
Enfaldigt.
Citera
2022-05-28, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Jo, att det är "allmän fakta" att folk vet vad Son of Sam påstår om en talande hund är en sak, men det innebär ju inte att vi vet om det han påstår om hunden är sant!

När gripna mördare anger att hunden/ hästen/ kaninen sagt åt dem att döda, då bör man vara misstroende -väldigt mycket och väldigt länge..

Har det framkommit hur MW vid tidigare attacker har beskrivit "orsaken" till våldet?
Det är betydligt vanligare att psykotiska mördare anger imperativa röster inne i sitt huvud än att de fått "uppdraget" från externt håll t ex från ett djur.

”Sant” i det här fallet är ju ett olyckligt uttryck eftersom att han såklart inte snackade med en hund på riktigt. Att han däremot TRODDE att han snackade med en hund är däremot troligt.
Citera
2022-05-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Jag blir så beklämd av att läsa om detta. Samhället, i form av ffa psykiatrin och Försäkringskassan har svikit hela den här stackars familjen under många år!
-Hur är det möjligt att en man med diagnosticerad schizofreni står utan läkarkontakt under lång tid?
-Hur är det möjligt att en far under lång tid har försörjningansvaret för sin vuxne, svårt psykiatriskt sjuka son?

Det finns bara förlorare i den här soppan, inklusive den stackars gärningsmannen. Han fick aldrig chansen att få leva ett friskt liv.
Fy faan för svensk psykiatri säger jag bara. Hoppas den avdelningschef inom Uppsala psykiatri som var MW kontaktperson och inte agerade alla de gånger familjen larmade sover dåligt om nätterna!

Därför det är svårt att tvångsvårda någon i Sverige, på gott och ont
Mag**s bodde som uteliggare i många år och vägrade ta emot hjälp.
Lägenheten i Uppsala står fadern för som hjälper till med allt vad gäller inköp etc….
Familjen har försökt hjälpa honom i flera år
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Det där fetade har du förvisso säkert alldeles rätt i, men du förstår att Polisen hade inte droppat den misstänktes namn.
Det har Flashback gjort.
Flerfaldigt.
Enfaldigt.

Visst, men så är detta Flashback, inte Familjeliv.

Vad man än tycker om Troians politiska åsikter får man vara tacksam att hon är förnuftets röst i dessa lägen.
Citera
Medlem
eight8t8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Det är lätt att skylla på myndigheter och närstående, men det är svårt att göra något mot den enskilde personens vilja. Särskilt svårt då denne saknar självinsikt. Det är politiken som göra förändringar om myndigheter, vården, samhället ska kunna agera på annat sätt.
Hört talas om LPT?
Citera
2022-05-28, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Sant” i det här fallet är ju ett olyckligt uttryck eftersom att han såklart inte snackade med en hund på riktigt. Att han däremot TRODDE att han snackade med en hund är däremot troligt.
Det fetade:
Det är precis här jag ber dig vara mer källkritisk.
Son of Sam må vara helt "sjuk i huvudet" men det innebär inte att han inte begriper att han kan bli bättre behandlad om han kan peka på ett djur som "anstiftare".
Att bli sedd som rakt igenom ondskefull vill nog egentligen ingen mördare. Det kan leda till "institutionella problem"..

OnT: Har du läst nånting om hur MW har berättat om sina tidigare attacker?
Citera
2022-05-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ett rimligt och hälsosamt alternativ för övrig familj är att sluta förebrå sig själva. Detta genom att klippa alla band och skaffa skyddade identiteter. Om det här vrickade samhället återigen får den olämpliga surrealistiska idén att släppa ut den här människan så tvingas han anstränga sig om han ska försöka hitta och förpesta tillvaron för sina överlevande släktingar.
Verkligen. Så länge Magnus finns kvar i deras liv så är han farlig för dem. Pappan har försörjt honom i alla år, trots detta svartmålar han honom och ska hem till honom och kräva och skrika. Han har försuttit sina chanser. Så oerhört ledsamt att det behövde gå såhär långt.
I FUPen från 2019 som det länkas till upprepar Owe flera gånger att Magnus inte är våldsam. Detta efter att han faktiskt knivskurit sin mamma i halsen några år tidigare… tyvärr verkar båda föräldrarna utvecklat ett medberoendeförhållande som de borde fått hjälp med att bryta. Vet dock inte vilken hjälp som finns att få i dessa fall. Troligen har ju Owe fortsatt hjälpa Magnus för att han annars blivit hotfull, eller för att skydda honom från att bli kriminell.
Citera
2022-05-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Jag blir så beklämd av att läsa om detta. Samhället, i form av ffa psykiatrin och Försäkringskassan har svikit hela den här stackars familjen under många år!
-Hur är det möjligt att en man med diagnosticerad schizofreni står utan läkarkontakt under lång tid?
-Hur är det möjligt att en far under lång tid har försörjningansvaret för sin vuxne, svårt psykiatriskt sjuka son?

Det finns bara förlorare i den här soppan, inklusive den stackars gärningsmannen. Han fick aldrig chansen att få leva ett friskt liv.
Fy faan för svensk psykiatri säger jag bara. Hoppas den avdelningschef inom Uppsala psykiatri som var MW kontaktperson och inte agerade alla de gånger familjen larmade sover dåligt om nätterna!

Ärligt talat, det är inte synd om gärningsmannen. Han åkte utomlands och blev schizofren och psykotisk. Det är en omskrivning för att han varit utomlands och rökt på eller tagit andra droger så till den grad att han fått en hjärnskada. Han har fått mediciner som han slutat med för att han saknar sjukdomsinsikt. Det är väldigt synd om hans familj och hans offer. Punkt.

Sedan...alla dessa psykiatriker som trots ovan släppte ut honom igen och hävdar att de inte kan tvångsinskriva honom igen förrän han gjort något...de borde förpassas till Samhall för städning av offentliga toaletter.
Citera
2022-05-28, 09:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Verkligen. Så länge Magnus finns kvar i deras liv så är han farlig för dem. Pappan har försörjt honom i alla år, trots detta svartmålar han honom och ska hem till honom och kräva och skrika. Han har försuttit sina chanser. Så oerhört ledsamt att det behövde gå såhär långt.
I FUPen från 2019 som det länkas till upprepar Owe flera gånger att Magnus inte är våldsam. Detta efter att han faktiskt knivskurit sin mamma i halsen några år tidigare… tyvärr verkar båda föräldrarna utvecklat ett medberoendeförhållande som de borde fått hjälp med att bryta. Vet dock inte vilken hjälp som finns att få i dessa fall. Troligen har ju Owe fortsatt hjälpa Magnus för att han annars blivit hotfull, eller för att skydda honom från att bli kriminell.

Hugget på mamman skedde för tolv år sedan och exakt hur det gick till vet vi ju inte - man vet bara att han var mycket sjuk då.

I en tidigare utredning från förvaltningsrätten, där mannen dömdes till sluten psykiatrisk tvångsvård, uppgav chefsöverläkaren att mannen i början av 2010-talet reste till Frankrike för att ”vaska guld”.

Under resan ska mannen ha utvecklat ett psykotiskt tillstånd, känt sig förföljd av främlingslegionen och tappat plånbok och pengar, enligt chefsöverläkaren som vidare uppger att när en närstående reste till Frankrike för att hjälpa mannen höggs personen i halsen med kniv och behövde sys.

Mannen vårdades under flera månader på psykiatrisk klinik i Frankrike och flyttades därefter till Sverige, skriver förvaltningsrätten.

https://www.expressen.se/nyheter/mis...ch-tvangsvard/

Troligen är han i grunden inte en aggressiv person, och att de anhörigas bild av honom som person är den han är/var som icke-sjuk. När sjukdomen är aktiv är de ju kraftigt personlighetsförändrade men det är en bild som man ofta tillskriver sjukdomen och inte personen -- "han är sjuk, inte ond".
Citera
2022-05-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Visst, men så är detta Flashback, inte Familjeliv.

Vad man än tycker om Troians politiska åsikter får man vara tacksam att hon är förnuftets röst i dessa lägen.
Familjeliv har jag då aldrig besökt.
En vaniljversion av Flashback tolkar jag det som.

Det jag vänder mig emot det är oskicket att på felaktiga grunder hänga ut folk.
Bara för att man är på Flashback, så borde inte det ge fribrev att skada oskyldiga.
Fast vi tycker kanske olika i den frågan?

OnT: Bra att Polisen vad det verkar har gripit rätt person och att man gjorde det innan han hann skada/döda ytterligare människor.

Det enda positiva som ev kan komma ut av det här, det är att den psykiatriska vården i Sverige under valrörelsen kan komma upp som ett särskilt viktigt avsnitt gällande svensk sjukvård, något som ju f n toppar medborgarnas intresse.
Citera
2022-05-28, 10:15
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Familjeliv har jag då aldrig besökt.
En vaniljversion av Flashback tolkar jag det som.

Det jag vänder mig emot det är oskicket att på felaktiga grunder hänga ut folk.
Bara för att man är på Flashback, så borde inte det ge fribrev att skada oskyldiga.
Fast vi tycker kanske olika i den frågan?

OnT: Bra att Polisen vad det verkar har gripit rätt person och att man gjorde det innan han hann skada/döda ytterligare människor.

Det enda positiva som ev kan komma ut av det här, det är att den psykiatriska vården i Sverige under valrörelsen kan komma upp som ett särskilt viktigt avsnitt gällande svensk sjukvård, något som ju f n toppar medborgarnas intresse.

Kollar du min posthistorik kan du se att jag är en hård förespråkare för att censurera MGMs namn tills dom fallit, vi tycker lika, fruktansvärt synd om M*x i detta fall och fruktansvärt synd om Arbogapappan.

OnT: Alla psyksjuka kan inte hängas ut, men har man redan huggit någon i halsen under psykos är tvångsmedicinering ingen dålig idé. Michaolovic hade väl huggit sin pappa en bra stund innan han mördade Anna Lindh?

EDIT: Stavfel.
Senast redigerad av platyzma 2022-05-28 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in