2022-05-28, 06:53
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du såg en amerikansk general på Fox News som ville skicka en NATO-flotta till svarta havet för att säkra leveranser av vete? Den jag har hört säga det i media är sedan tio år tillbaka pensionerade amiralen James Stavridis. Han arbetar för en lång rad neo-konservativa tanksmedjor. En annan är sedan tjugo år tillbaka pensionerade generalen Jack Keane. Han jobbar bland annat för neo-konservativa tankesmedjan Institute for the Study of War (ISW). Det är antagligen Keane du menar. Detta är klippet

https://www.youtube.com/watch?v=uiMARwAn0IY&feature=emb_logo

Så vad säger Jack Keane? Han säger att USA skall förmå NATO samt andra länder att skicka en flotta genom det turkiska sundet till svarta havet. Denna flotta skall alltså stanna på internationellt vatten och sedan eskortera ukrainska handelsskepp.

I meningen efter detta säger den pensionerade generalen, motstridigt naturligtvis, att skeppen skall lägga till vid hamnen i Odessa - vilket de facto betyder att amerikanska (och andra skepp) kommer befinner sig på ukrainskt territorium. Vad Jack Keane inte nämner är att Turkiet har enligt internationell lag stängt av sundet. Det är också reglerat i internationell lag vad det är för skepp som får åka igenom sundet. Varken ryska eller amerikanska krigsskepp kommer in i svarta havet under den här konflikten. Om Turkiet skulle tumma på detta skulle det leda till en direkt konfrontation mellan Ryssland och USA. Då har vi ett tredje världskrig på halsen.

I slutet av intervjun på Fox säger Jack Keane att USA borde försvara Taiwan militärt samt inkludera dem i övningar, skicka vapen, införa nära diplomatiska relationer utöver att han vill massivt öka försvarsbudgeten. Således, om USA skulle göra en sådan sak skulle det också leda till ett tredje världskrig.

Naturligtvis kan Jack Keane och James Stavridis säga vad de vill eftersom de inte har något ansvar längre men jag är rätt säker på att de hade sagt en annan sak om de varit kvar i försvaret. Under Trump administrationen ringde ordföranden för Joint Chief of Staff Mark Milley upp sin motsvarighet i Kina och påtalade att USA absolut inte skulle starta ett krig med Kina.

https://www.pbs.org/newshour/politics/watch-gen-milley-explains-his-calls-with-china-over-concerns-about-president-trump

USA och Rysslands försvar för så kallade "backcalls". Det är sådana du inte läser om i tidningen och politiker inte snackar om. Dessa syftar till att se till så att allt är lugnt mellan USA och Ryssland. För om det inte varit det kan vi kyssa norra halvklotet adjö. Förövrigt går dessa "backcalls" även till Kina.

Således, Keane och Stavridis kan snacka tufft, vilket de får betalt för, men i verkligheten bortom opinionsbildning kommer USA inte göra någonting alls annat än att skicka vapen. Med tanke på att inte tyngre vapen skickas till Ukraina tyder på att det finns någon där upp (gissningsvis CJCS) som avråder Biden och politikerna i kongressen från att göra något de skulle få ångra. Till och med Ted Cruz och Marco Rubio förstår situationens känslighet. Politikerna, journalisterna, lobbyisterna och opinionsbildarna kan "snacka" men i praktiken kommer ingenting hända eftersom ingen vill riskera ett världskrig.

De skulle ju kunna skicka en flotta från de natoländer som finns vid svarta havet? Turkiet, Rumänien och Bulgarien för att exportera spannmålet?

Eller helt enkelt frakta det västerut och exportera det från Polska hamnar istället?
Citera
2022-05-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
De skulle ju kunna skicka en flotta från de natoländer som finns vid svarta havet? Turkiet, Rumänien och Bulgarien för att exportera spannmålet?

Eller helt enkelt frakta det västerut och exportera det från Polska hamnar istället?
Ja det enklaste är väl att transportera med tåg och lastbil. Men det är nog rätt stora volymer. Sedan kommer väl ryssarna att försöka bomba transporterna.
Citera
2022-05-28, 07:33
Bannlyst
Alla affärer är plundrade i Severodonetsk av dvärgen zelenskys orcher

En stackars törstig man går runt och försjöker köpa lite öl,
Oh, Grads again. Let me buy my beer! https://southfront.org/in-video-flourishing-city-of-severodonetsk-looted-by-ukrainian-soldiers/

RUSSIAN, SOVIET, DPR FLAGS RAISED OVER FULLY CAPTURED KRASNY LYMAN ADMINISTRATION BUILDING Äntligen befriade

https://www.bitchute.com/video/m5w0tcxOnB9u/
Senast redigerad av NatoKiller 2022-05-28 kl. 07:43.
Citera
2022-05-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Trots det så sker det, exempelvis USA gjorde det i Irak och det sitter fortfarande människor i Guantánamobasen som utsatts för tortyr.
Ofta så krävs det inte speciellt mycket för att någon ska säga det man vill då POW är helt under främmande makts kontroll och det är bättre att samarbeta och hoppas att det belönas.
Det är något som sker i samtliga krig men ingen vill erkänna, jag kan undra om det är bättre att vara POW åt pro-ryska eller Ukrainska sidan.

För det första: att någon ägnar sig åt dessa metoder är inte en anledning att andra ska göra det. Varför måste man visa att man är lika god - eller värre - kålsupare än någon annan?

För det andra: Ryssland invaderar ett grannland med motiveringen att skydda människor, då bör man själv vara försiktig med att begå egna övergrepp. Varför ska man i en räddningsaktion visa upp att man beter sig lika som de man skulle skydda folk ifrån?

För det tredje: framtvingade bekännelser är, som alla vet, ofta inte trovärdiga. Människor som behandlas tillräckligt illa är villiga att erkänna nästan vad som helst. Det stora undantaget är de som är villiga att offra sitt liv för sin sak, typ vissa religiösa extremister. Men de som vill överleva är ofta beredda att säga nästan vad som helst för att slippa fortsatt tortyr.

För det fjärde: så länge man är krigsfånge behöver man inte uppge annat än namn, grad och nummer. Tortyr av krigsfångar är strikt förbjudet. När åtal för brott väcks upphör förvisso statusen som krigsfånge, men inte heller åtalade misstänka får torteras.

För det femte: Ryssland klagar över att man inte behandlas jämlikt med andra. Om man nu torterar ukrainare för att få dem att bekänna verkliga eller uppdiktade brott bevisar man bara att man inte förtjänar att behandlas jämlikt med andra länder. Här borde Ryssland se en chans att visa att man är ett bra land som står upp för mänskliga rättigheter. Om man nu fäller de 8000 personerna som vissa i tråden talat om, så fäller man nästan lika många för grymheter i Ukraina som antalet nazister som dömts efter WWII. Grymheterna efter WWII är tydligt dokumenterade i Auschwitz och Buchenwald m fl. Mycket anmärkningsvärt om det som hänt i Ukraina närmar motiverar nästan lika många domar som WWII.
Citera
2022-05-28, 08:03
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Putin har återigen spelat schack i fyra dimensioner mot USA/NATO/EU. De sistnämnda är så pass korkade att de inte ens begriper att det här kriget redan är förlorat, och att deras egen förödmjukelse är total.

Varken USA, NATO eller EU har ens givit sig in i kriget ännu. Går det tillräckligt illa kommer de göra det, och vad tror du händer då?
Citera
2022-05-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var får du en vecka ifrån?

Ryssarna lämnade Butja 30-31 mars (källa) och den första videon var uppladdad på social media redan den 1 april. Därefter tog det inte lång tid innan detta var en världsnyhet i media.

Uppladdad video - 1 april:
https://www.youtube.com/watch?v=sVigEgdC9Iw

BBC: 2 april:

Det finns ingen konstig tidslinje eller ovanligt långa tider mellan händelser. Alla sådana påståenden är ryska trollögner.

Du vet att ryssnarna lever i demokrati och har yttrandefrihet? börjar deras media ljuga kommer ryssarna sluta följa dessa medier. Dom vill ha fred och sanningen och kan se igenom lögnerna. Därför får inte TASS RT och övriga källor hitta på saker utan bara måste säga sanningen likt Putin. Att vara direkt och ärlig är viktig i rysk kultur jämfört med i väst.

Så ja hade bucha hänt och det var rysslands fel hade alla ryska medier sagt det och putin hade bett om ursäkt och gjort en utredning. Men då det bara är påhitt och ukrainare har gjort den finns inget att undersöka eller be om ursäkt från.

Mina Ryska vänner säger åt mig att dem är förfärad att västerlänningar kan tro så lågt om Ryssar så dem hade gärna sett lite ryska iskanders "banka" in vett i våra skallar.

Mina ryska vänner vet iaf bättre och har gett order att jag får inte följa västerländsk "lögnmedia" intel slava z, tass, sputning och RT är mina främsta sanningskällor.
Citera
2022-05-28, 08:04
Medlem
Citat:
Trots det så sker det, exempelvis USA gjorde det i Irak och det sitter fortfarande människor i Guantánamobasen som utsatts för tortyr.
Ofta så krävs det inte speciellt mycket för att någon ska säga det man vill då POW är helt under främmande makts kontroll och det är bättre att samarbeta och hoppas att det belönas.
Det är något som sker i samtliga krig men ingen vill erkänna, jag kan undra om det är bättre att vara POW åt pro-ryska eller Ukrainska sidan.

Jag tror att det är bättre att vara krigsfånge på den Ukrainska sidan. Då väst (EU) kan bli väldigt sura om POW torteras och dödas. En annan sak som gör det värre på den ryska sidan är ett av deras skäl till kriget - utrota nazister.

Sen ska man förstå att bli krigsfånge är ofta väldigt farligt i fasen då man blir tillfångatagen och transporterad från frontlinjen. Det gäller alla sidor i alla konflikter.
Citera
2022-05-28, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Du vet att ryssnarna lever i demokrati och har yttrandefrihet? börjar deras media ljuga kommer ryssarna sluta följa dessa medier. Dom vill ha fred och sanningen och kan se igenom lögnerna. Därför får inte TASS RT och övriga källor hitta på saker utan bara måste säga sanningen likt Putin. Att vara direkt och ärlig är viktig i rysk kultur jämfört med i väst.

Så ja hade bucha hänt och det var rysslands fel hade alla ryska medier sagt det och putin hade bett om ursäkt och gjort en utredning. Men då det bara är påhitt och ukrainare har gjort den finns inget att undersöka eller be om ursäkt från.

Mina Ryska vänner säger åt mig att dem är förfärad att västerlänningar kan tro så lågt om Ryssar så dem hade gärna sett lite ryska iskanders "banka" in vett i våra skallar.

Mina ryska vänner vet iaf bättre och har gett order att jag får inte följa västerländsk "lögnmedia" intel slava z, tass, sputning och RT är mina främsta sanningskällor.

Nu vet jag att du skojar. Önskar att gjorde det i ett mindre allvarligt ämne.
Fast det förstör Flashback som påverkande platform och det är ju bra
Citera
2022-05-28, 08:11
Medlem
Tillssons avatar
Ryssen håller på att laga järnvägsförbindelserna.

Citat:
Enligt ukrainsk militär håller Ryssland på att laga tågräls som skadats i norra Ukraina. Detta för att kunna transportera militär utrustning och vapen, för att fortsätta offensiven mot landet, rapporterar CNN.

I ett inlägg på försvarets sociala medier skriver man att ryska trupper i synnerhet lagar järnväg i ockuperade områden runt Charkivregionen. I arbetat ingår 29 enheter, enligt Ukraina.

Tågrälsen sträcker sig från norra Charkiv till staden Izjum i söder. Den beskriv som en kritisk del av Rysslands leveranskedja.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-05-28, 08:31
Medlem
Citat:
Självklart hade ryskt luftvärn skjutit ner flygplan från väst om de deltagit i konflikten.
S-200 sköt ner ett ner Israeliskt F-16 över Syrien 2018.
2017 påstods det att ett F-35 träffats av Syriskt S-200, IDF (Israel Defense Forces) rapporterade att de attackerat Syriskt luftvärn som skjutit mot Israelisk flyg, senare meddelande Israel att ett F-35 krockat med en fågel och skadats samt att flygplanet togs ur tjänst, vilken a versionerna som stämmer får var och en göra sin egen uppfattning om.
Efter incidenterna så slutade Israel flyga över Syrien och samtliga attacker sker från andra länders territorium och på ett avstånd så Buk och Pantsir inte når flygplanen.
Nu vet jag att du vet allt detta redan från Syrien tråden.

Du är inne på rätt spår. Luftvärn handlar inte om hur många flygplan de skjuter ner utan att de förhindrar fiendens flyg att agera optimalt. Israelerna verkar dock ha löst problemet i Syrien. De verkar kunna utföra sina operationer ändå. I Ukraina har Ryssland tre problem 1 Fiendens luftvärn och sitt egna luftvärn samt USA radarmöjligheter. Det gör dem väldigt försiktiga. De försöker lösa vissa uppgifter genom att skjuta missiler från sitt eget territorium.

Det finns en bra analyser om Ryskt luftvärn här och deras problem. Ryssarna har problem med radar och naturlagarna.

https://www.foi.se › report › FOI-R--4651--SE

"On closer inspection,however, Russia’s capabilities are not quite as daunting, especially if potential
countermeasures are factored in. In particular, surface-to-air missile systems
currently create much smaller A2/AD bubbles than is often assumed and a number
of countermeasures are possible. Experiences from Syria also raise questions about
the actual capabilities of such systems in combat, relative to their nominal capabilities.
Anti-ship and anti-land systems pose a greater threat but, here too, countermeasures
are available." (Se ovan)

Vidare dock så säger de i en nyare rapport

https://www.foi.se › report › FOI-R--4991--SE

"On the one hand, Russia cannot create impenetrable “bubbles” where NATO forces cannot
operate. On the other hand, counter-A2/AD operations are complex, requiring
significant assets and capabilities, and carry significant risk of high attrition rates" (se ovan)

För luftvärn handlar det inte i första hand om att skjuta ner flygplan utan förhindra flygplan att utföra operationer i vissa områden genom att göra det dyrt. Ryssland har lokalt luftherravälde nära sin gräns. Ukraina har stoppat Ryssarna i västra Ukraina. Där måste de använda missiler ryssarna använda missilerna.

Sen när Flashbacks-experter (inte du) de tekniska om luftvärn så tittar de ofta på maxavstånd luftvärnet kan skjuta ner någon farkost. Det som redovisas är optimalt avstånd där motståndaren inte gör något motdrag och de enklaste målen. (Se den första texten). I Rysslands fall är deras svaghet radarn och jordens kurva. Dessutom sitter man vid ett luftvärn och går aktivt så är man själv ett mål upptänt som en julgran. Ett annat problem Ryssland har mer än USA är utformningen av skärmar mm. Det gör att effektiviteten hos personalen sjunker snabbare än jmf med amerikansk personal.
Citera
2022-05-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Du vet att ryssnarna lever i demokrati och har yttrandefrihet? börjar juderas media ljuga kommer ryssarna sluta följa dessa medier. Dom vill ha fred och sanningen och kan se igenom lögnerna. Därför får inte TASS RT och övriga källor hitta på saker utan bara måste säga sanningen likt Putin. Att vara direkt och ärlig är viktig i rysk kultur jämfört med i väst.

Inte ett dugg förvånande att du har "vänner" som ger order
Citera
2022-05-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Så är det. Sanktionerna drabbar ju USA, EU, och inte minst världens fattiga länder oerhört hårt. I synnerhet vissa länder i mellersta Afrika som är oerhört beroende av ukrainskt vete. Massvälten blir västvärldens fel. Hade inte USA/NATO provocerat fram detta krig så skulle folk inte svälta ihjäl.

Hade inte Putin startat ett krig han aldrig kommer att vinna. Så hade man troligen undvikit ev. Svält.
Lätt att skylla på NATO eftersom de är c:a 10-15 gånger mäktigare än Ryssland, men NATO är en försvarsallians så Putin har inget att va rädd för så länge han rättar sig in i ledet.
Han har fortfarande chansen att dra sig tillbaka men det gör han inte den lilla ynkryggen.
Vem vill leva i Ryssland med utedass, tvätta kläder i floder osv. Katastrof förhållanden har de i Ryssland.
Då förstår du kanske också att NATO inte har något intresse av Ryssland. Inget västland vill sänka sig till Rysk standard på produktion/mat/faciliteter etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in