Citat:
Ursprungligen postat av
thxgivin
Den juridiska texten tolkar jag som att innehavaren av mellannmnet kan stryka det vilket innebär att mellannamnet ”raderas”, att mellannamnet kan bli till ett efternamn (varav 2st efternamn nu existerar) alternativt kan mellannamnet vara del utav ett dubbel-efternamn (varvid mellannamnet först konverteras till ett efternamn antar jag).
Så om jag inte kan byta mitt mellannamn (som till vardags används som efternamn), måste jag då konvertera det till ett efternamn för att sedan kunna byta det, eller?
Ja, eller radera det och ta ett nytt. Jag antar att man kan göra det via samma ansökan genom att bara skriva helheten av det/de nya namn du vill ha, men jag är inte så insatt i hur administrationen funkar.
Är du säker på att det är mellannamn du har, förresten? Det är ett väldigt vanligt misstag att tro att en som heter typ Per Anders Nilsson eller Jan Gustavsson Eriksson heter Anders respektive Gustavsson i mellannamn, men i själva verket så har den första två förnamn och den andra två efternamn.