2022-02-08, 20:12
Avstängd
micro113s avatar
Nej, i Sverige måste du ha ett förnamn och ett efternamn som minimum.
Citera
2022-02-08, 20:13
Medlem
Milton.Millss avatar
Du måste ha ett efternamn enligt lag. Du har rätt att ansöka, men räkna inte med att det blir godkänt. Du får ej heller tillbaka ansökningsavgiften om McLovin inte blir godkänt.
Citera
2022-02-08, 20:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Byta namn till McLovin?" infogad i samlingstråden.

/Mod
Citera
2022-05-27, 12:36
Medlem
thxgivins avatar
Jag har förnamn, mellannamn, mellannamn 2 (som används som efternamn men är egentligen ett mellannamn enligt skatteverkets hemsida) och ett efternamn. Jag skulle vilja byta mitt första efternamn (mellannamn 2) men jag hittar inga alternativ för detta på skatteverkets hemsida. Är detta ens möjligt eller måste man ta bort namnet helt och hållet?
Citera
2022-05-27, 16:09
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Bryan
Kan man byta namn på skatteverket utan att ha någon kriminell bakgrund?

Nja, jag tvivlar på att Skatteverket vill ha ett annat namn bara för att du vill att de ska ha det. Om du har kriminell bakgrund eller inte torde sakna betydelse.
Citera
2022-05-27, 16:30
Medlem
Sonny00s avatar
Har funderingar på att byta till ett efternamn som funnits i min släkt för några generationer tillbaka. Det är ett rätt ovanligt namn i Sverige (Definitivt färre än 2000 som bär namnet). Problemet är att jag inte kan styrka släktskapet med den man vars namn jag vill ha (min mormors far) genom kyrkoböcker. Min mormor var en s k oäkting. Faderns namn nämns dock i olika skrivelser. Frågan är vilka beviskrav Skatteverket har när det gäller att styrka att namnet funnits i min släkt?

Det står inget om hur man ska bevisa detta på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/f...800020669.html
Citera
2022-05-27, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Har funderingar på att byta till ett efternamn som funnits i min släkt för några generationer tillbaka. Det är ett rätt ovanligt namn i Sverige (Definitivt färre än 2000 som bär namnet). Problemet är att jag inte kan styrka släktskapet med den man vars namn jag vill ha (min mormors far) genom kyrkoböcker. Min mormor var en s k oäkting. Faderns namn nämns dock i olika skrivelser. Frågan är vilka beviskrav Skatteverket har när det gäller att styrka att namnet funnits i min släkt?

Det står inget om hur man ska bevisa detta på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/f...800020669.html

I så fall går det troligen inte. Om man ska kunna byta namn på grund av nya insikter om släktskap efter DNA-släkt-test, så måste det först ändras i folkbokföringen. Alltså officiellt. Och då räcker inte släkt-DNA-testen från privata företag (jag menar Ancestry, My Heritage och dom), utan detta måste göras genom Familjerätten (som skickar sina prover till Rättsmedicinalverket). Hur långt bak i tiden Familjerätten är villiga att gå för att hjälpa till, när det bara gäller en namnändring, vet jag faktiskt inte. Men de har fullt upp där med småbarnsföräldrar som strider i detta nu, så jag tror att dina chanser är små.
Citera
2022-05-27, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Jag har förnamn, mellannamn, mellannamn 2 (som används som efternamn men är egentligen ett mellannamn enligt skatteverkets hemsida) och ett efternamn. Jag skulle vilja byta mitt första efternamn (mellannamn 2) men jag hittar inga alternativ för detta på skatteverkets hemsida. Är detta ens möjligt eller måste man ta bort namnet helt och hållet?

Du får ringa och fråga. Men jag misstänker att det inte går, då mellannamnen är borttagna och ersatta av dubbelnamn med bindestreck. (Fast de som redan har mellannamn får ha kvar dem, som du då.) Du kanske kan göra ett dubbelnamn i stället, med det nya namnet du önskar?
Citera
2022-05-27, 16:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Såhär står det i övergångsbestämmelserna i lagen om personnamn:
" 9. Den som vid ikraftträdandet bär ett mellannamn får till Skatteverket ansöka om att namnet ska strykas eller förvärvas som ett enkelt efternamn eller som en del i ett dubbelt efternamn.
10. Vid byte till ett dubbelt efternamn ska mellannamnet strykas.
"
Citera
2022-05-27, 23:53
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Såhär står det i övergångsbestämmelserna i lagen om personnamn:
" 9. Den som vid ikraftträdandet bär ett mellannamn får till Skatteverket ansöka om att namnet ska strykas eller förvärvas som ett enkelt efternamn eller som en del i ett dubbelt efternamn.
10. Vid byte till ett dubbelt efternamn ska mellannamnet strykas.
"

Den juridiska texten tolkar jag som att innehavaren av mellannmnet kan stryka det vilket innebär att mellannamnet ”raderas”, att mellannamnet kan bli till ett efternamn (varav 2st efternamn nu existerar) alternativt kan mellannamnet vara del utav ett dubbel-efternamn (varvid mellannamnet först konverteras till ett efternamn antar jag).

Så om jag inte kan byta mitt mellannamn (som till vardags används som efternamn), måste jag då konvertera det till ett efternamn för att sedan kunna byta det, eller?
Citera
2022-05-28, 00:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Den juridiska texten tolkar jag som att innehavaren av mellannmnet kan stryka det vilket innebär att mellannamnet ”raderas”, att mellannamnet kan bli till ett efternamn (varav 2st efternamn nu existerar) alternativt kan mellannamnet vara del utav ett dubbel-efternamn (varvid mellannamnet först konverteras till ett efternamn antar jag).

Så om jag inte kan byta mitt mellannamn (som till vardags används som efternamn), måste jag då konvertera det till ett efternamn för att sedan kunna byta det, eller?
Ja, eller radera det och ta ett nytt. Jag antar att man kan göra det via samma ansökan genom att bara skriva helheten av det/de nya namn du vill ha, men jag är inte så insatt i hur administrationen funkar.

Är du säker på att det är mellannamn du har, förresten? Det är ett väldigt vanligt misstag att tro att en som heter typ Per Anders Nilsson eller Jan Gustavsson Eriksson heter Anders respektive Gustavsson i mellannamn, men i själva verket så har den första två förnamn och den andra två efternamn.
Citera
2022-05-28, 00:47
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ja, eller radera det och ta ett nytt. Jag antar att man kan göra det via samma ansökan genom att bara skriva helheten av det/de nya namn du vill ha, men jag är inte så insatt i hur administrationen funkar.

Är du säker på att det är mellannamn du har, förresten? Det är ett väldigt vanligt misstag att tro att en som heter typ Per Anders Nilsson eller Jan Gustavsson Eriksson heter Anders respektive Gustavsson i mellannamn, men i själva verket så har den första två förnamn och den andra två efternamn.

Jag är helt säker, det stod på SK:s hemsida att det första efternamnet (det jag vill byta) var ett mellannamn. Jag minns ej exakt men jag tror att de sa att jag fick radera mellannamnet och sedan bara lägga till ett önskat efternamn, men har mailat dem och frågat igen för säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in