2022-05-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ursäkta att jag lägger mej i, men schizofreni-genen finns i ryggraden latent. (Ärftlig gen.) Minns inte hur många procent i Sverige som bär på genen. Minst var tredje har jag för mej. (Med reservation) Utlöses av trauman eller haschis. Oftast hasch. Så var det för mitt syskon. Alla klarar inte hasch. Börjar med en psykos ,sedan dras det vidare. De flesta som har genen bär runt på den utan att bli sjuka. Därför är jag väldigt emot laglig cannabis. Man vet inte om man har genen och tål cannabis förrän man provat. Är det värt risken? Nej! Då är det försent. Jag vet många i min lilla stad som fastnat i haschpsykoser. Varna era barn! Det jag läst om schizzo var för 40 år sen. Har inte uppdaterat mej.
Ps: Man råkar jävligt illa ut om man hamnar i sjukvårdens klor som missbrukare, eller fd missbrukare. Omänsklig behandling och syn på dessa stackars människor. D.S

Hela detdär inlägget för att tillslut själv konstatera att du sitter på 40 år gammal info. Fint.
Detta är en psykopat av rang, ingen mängd cannabisrökande åstadkommer detta, tror man nåt annat är man bara efterbliven.
Stryker runt massa sånna här typer i samhället, oftast mycket duktiga på att dölja det. I detta fallet anser jag att hans blick gives it away nästan för enkelt, syns direkt på honom. Riktigt stirrar.
Citera
2022-05-27, 21:51
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
LAGÄNDRING - NU!

"Bara en vecka innan detta inträffade ska närstående ha kontaktat psykiatrin för att be om hjälp då de upplevde att mannen blivit sämre – men fått till svar att de inte kunde göra något eftersom det inte hänt något. "

"För tre år sedan dömdes han till rättspsykiatrisk vård – men i höstas valde hans läkare att inte ansöka hos förvaltningsrätten om fortsatt vård."

"Efter händelsen med smidesljusstaken dömdes mannen till rättspsykiatrisk vård, utan särskild utskrivningsprövning. Det innebär att läkare vid den rättspsykiatriska kliniken kan skriva ut patienten, utan domstolsbeslut."

Särskild utskrivningsprövning på ALLA grova våldsbrottslingar där det föreligger någon sorts psykiatrisk problematik/störning, eller aggressionsproblematik, som går att knyta an till våldsbrottsligheten. Möjligheterna att skriva ut ska stramas åt, krävs medicinering så ska den vara distribuerad av sjukvården, ansvaret för medicineringen ska inte ligga på evighetspatienten. Minsta lilla tecken på att personen håller på att återfalla, t.ex. en orosanmälan = plocka in igen, antingen som frivillig åtgärd eller tvångsåtgärd.

Dags att återigen acceptera att vissa människor inte ska gå oövervakade i samhället. Grova våldsbrottslingars okontrollerade frihet är ALDRIG värd risken för en annan människas liv. Dags att införa preventiv medborgarskyddande lagstiftning.

https://www.expressen.se/nyheter/mis...ch-tvangsvard/
Det behövs inte någon lagändring.
Däremot behövs det förstås ett reglemente som kan avskeda/döma överläkaren som är skyldig till att detta har hänt.
Citera
2022-05-27, 21:54
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Detta var innan cannabis är uppriktigt ledsen att det kanske orsakat denna tragedi, rök aldrig det!
Det är inte formen utan motivationen. Ett fd plutonbefäl som gjort en vända i Frankrike o ”vaskat guld” läs Främlingslegionen är inte att leka med.
Citera
2022-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Precis vad jag misstänkt 😢

Jätte svårt för en läkare att göra rätt alla gånger. Tyvärr är inte det vattentätt.
Citera
2022-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktaRyssen
Hela detdär inlägget för att tillslut själv konstatera att du sitter på 40 år gammal info. Fint.
Detta är en psykopat av rang, ingen mängd cannabisrökande åstadkommer detta, tror man nåt annat är man bara efterbliven.
Stryker runt massa sånna här typer i samhället, oftast mycket duktiga på att dölja det. I detta fallet anser jag att hans blick gives it away nästan för enkelt, syns direkt på honom. Riktigt stirrar.

Du kan ingenting, så du kan hålla tyst. MGM är ingen psykopat, han är psykiskt SJUK.
Citera
2022-05-27, 22:02
Medlem
Finns bild på mgm?
Citera
2022-05-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Du kan ingenting, så du kan hålla tyst. MGM är ingen psykopat, han är psykiskt SJUK.

Du menar att anti-social personlighetsstörning inte är en psykisk sjukdom? Är du efterbliven eller trollar du?
Citera
2022-05-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Kanske han tänkte såhär:

Jag dödar syrran och hennes ungar.
Sen dödar jag mor och far.
Jag är då ensam arvinge och får allt efter mor och far.

?
Man vet ju inte hur han tänkt - men det funkar inte så. Man kan inte tillskansa sig arv genom att döda rika släktingar eller andra arvingar. Lagen har tänkt på det. Det blir noll kronor
Citera
2022-05-27, 22:06
Medlem
Citat:

Sluta med att döma en person p.g.a utseendet. Du är inte kapabel till det ingen är det. Fånigt. Finns ingen forskning på att ett visst utseende är = diagnos . Jag jobbat inom psykiatrin i 5 år flera ställen i landet. Att vissa återfaller så här är väldigt udda. När man väl har blivit utskriven. Det är nog inte många 0.x% . Det är väldigt tungt för läkare när sådant här händer, eller att någon tar livet av sig som man skriver ut.
Citera
2022-05-27, 22:07
Medlem
Absolut. Men om förmögenheten ges bort 3 mån eller mindre innan man dör så gäller inte gåvorna rent juridiskt och kan bestrida av ev arvtagare.. Tror inte detta fall handlar om arv. Karln är sjuk. På riktigt. Och han är som systerns mördare avklippt per automatik gällande alla arvs- resp laglotter i den linjen.
Citera
2022-05-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det behövs inte någon lagändring.
Däremot behövs det förstås ett reglemente som kan avskeda/döma överläkaren som är skyldig till att detta har hänt.

Hur skulle det hjälpa till att förebygga framtida dåd? Lagen om tvångsvård måste skärpas, men i det här mjäkiga landet är "den personliga integriteten" överställd allmnhetens säkerhet. Det lider till lidande för många, inte minst de sjuka som kastar bort sina liv på att bygga folieinklädda kistor att sova i eller bo som eremiter i skogen för att slippa "avlyssningen".
Citera
2022-05-27, 22:11
Medlem
Citat:
Du menar att anti-social personlighetsstörning inte är en psykisk sjukdom? Är du efterbliven eller trollar du?

Absolut, det är en STÖRNING. Det finns INGENTING i den här tråden som indikerar att MGM skulle ha en psykopatkaraktär. Du är för okunnig, så håll klaffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in