2022-05-27, 16:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag har invändningar mot Ebbas agerande på många plan och på många grunder. Det ena står inte fritt från det andra, det krokar snarare i varandra.

Grunden är den samma i all kritik. Det var sommar någon gång i slutet av juni, ber Ebba en person som känner både Ebba och Esbjörn att höra med Esbjörn om han ville komma hem till Ebba på kaffe.
(lite konstigt, de flesta kollar hemnet). Esbjörn blir charmad av frågan, tänk att få gå hem till självaste Ebba på kaffe. Så så fort som hans gamla ben bär honom pinar han iväg. Han sörplar kaffe, men säger nej till att sälja. De fortsätter träffas tittar på vilka färger det varit i huset och så (detta under pandemi sommaren 2020). Så han säger kanske, de fortsätter träffas och Esbjörn sitter i köket med Ebbas son. han till slut säger ja( oförskämt av Ebba att tjata så på en gammal man).

Om Esbjörn spelar mycket bra och om Ebba inte gjort som hon brukar göra. Det vill säga vara väl förberedd. Så skulle Esbjörn fram till detta ja döljt sin demens. Men när samtalen om husen förändrades från att handla om hur det varit och vad som borde göras. Till att handla om kontrakt, besiktningar och värde. Då måste hon ha märkt. Så om du med principiell invändningar menar att jag tycker det är fel att fortsätta driva en affär där motparten inte riktigt förstår. Så är svaret Ja.

Demens är oklarhet kan man säga. Esbjörns verklighet är och var troligtvis ganska oklar. Att genomföra en affär med en dement person är som att be om trubbel. Att Esbjörn inte till fullo förstås hur bindande avtalet var, och han enligt media och polisförhöret ang trädfällningen, ångrade sig redan dagen efter. Är något som gör att Ebba under inga omständigheter borde driva affären vidare.

Denna affär är moralisk fel på så många plan. Det låga priset på huset bottnar med största sannolikhet oxå Esbjörns demens. Han har inte förmåga att greppa sådan sammanhang.

Det har funnit två skribenter i tråden som i vuxen ålder älskar att placera ut dockor i dockhus och godtyckligt ge dem egenskaper och avsikter.

Jag läser dina inlägg och ser alster skapade av en person med både livlig och yvig fantasi. Du ägnar dina inlägg i tråden till att föra fram helt egna tankar och känslor som du klistrar på huvudpersonerna, du förmår inte heller att verifiera dina utsagor med inlagor som är inlämnade till rätten och hänvisar hellre till artiklar mm. Det är därför ni hela tiden hamnar så fel och skevt i sina inlägg, då ni har svårt att skilja verklighet ifrån sina fantasier.

Esbjörn och Ebba är som dockor i ditt dockhus som du leker med och de säger och tänker saker som kommer helt och hållet från din egen fantasi.

Det kallas inom psykologin för överföring och är egentligen något som speglar dina egna känslor och problem. Esbjörn , Ebba och Majkgård blir ställföreträdare för dina egna relationer och känslor.
2022-05-27, 18:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det har funnit två skribenter i tråden som i vuxen ålder älskar att placera ut dockor i dockhus och godtyckligt ge dem egenskaper och avsikter.

Jag läser dina inlägg och ser alster skapade av en person med både livlig och yvig fantasi. Du ägnar dina inlägg i tråden till att föra fram helt egna tankar och känslor som du klistrar på huvudpersonerna, du förmår inte heller att verifiera dina utsagor med inlagor som är inlämnade till rätten och hänvisar hellre till artiklar mm. Det är därför ni hela tiden hamnar så fel och skevt i sina inlägg, då ni har svårt att skilja verklighet ifrån sina fantasier.

Esbjörn och Ebba är som dockor i ditt dockhus som du leker med och de säger och tänker saker som kommer helt och hållet från din egen fantasi.

Det kallas inom psykologin för överföring och är egentligen något som speglar dina egna känslor och problem. Esbjörn , Ebba och Majkgård blir ställföreträdare för dina egna relationer och känslor.
Vilken gulligt försök till psykologisering. Men vet du, det är väldigt få antaganden i det jag skrev.

Självklart vet jag inte om Esbjörn flanerade i långsamt mak, eller pinade på i rask takt. Jag vet heller inte om de talade om färgerna före eller efter Esbjörn och Ebbas son satt i köket.

Men Jag vet att han gick hem till Ebba på kaffe, jag vet att de båda exemplen jag tog upp har hänt. Det har Ebba själv skrivet om på social medier. Jag vet att Esbjörn först sa nej, sedan nja och slutligen ja. Det har Ebba sagt.

Och jag vet att det märks på en person, även om de enbart har begynnande demens, lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Att man märker att det inte är alla hästar kvar. Om man ger sig på att göra en fastighetsaffär och diskuterar saker som kontrakt, pris etc, etc,

Jag vet vidare att Esbjörn ångrat sig. Gjort svulstiga uttalande om att huset är allt han har kvar och säga att han känner sig lurad av Ebba. Till att skriva på förlikningen. För att sedan känna sig tvingad att skriva på den och ångra den. Det vill säga ett väldigt oklart beteende.

Det finns ett annat begrepp inom psykologin. Det kallas projektorn. En form av projektion kan vara att skylla på andra för att slippa bli granskad själv. Då förblir jaget intakt. För om man gör misstag och erkänner det, innebär det att man är ofullkomlig och därför inte alltid har rätt. För en person som saknar ödmjukhet är detta ett sår de inte kan bära.

Då skyller man hellre på andra, eftersom det är det enda sättet att undvika konsekvenserna av deras handlingar. Därmed behöver de inte korrigera sina misstag. Det är ett barnsligt sätt att undvika både ansvar och skuld.

Jag skulle vilja säga att det är precis det Ebba gör. Och det är precis det som göra i tråden hela tiden. I tråden är det fel på alla, från journalister till juridiska ombud. Människorna runt Esbjörn är onda och mörka och detta förstärkts genom att benämna dom som pedofilen, satkärringen eller bedragerskan.

Ebba själv är oskyldig till brott hon begått, tvingas ta till stämning och insinuerar att det inte står rätt till i team Esbjörn. För själv står Ebba inget att skylla för hur denna affär utvecklat sig. Hon ser sig själv som ett oskyldigt offer. Trotts att för de flesta av oss hade varningsklockorna blinkat långt innan kontraktet var påskrivet. Och vi skulle backat ur affären. Även om huset passade vårt livspussel så bra att vi nästa ansåg oss ha bättre rätt till huset är ägaren.
Senast redigerad av Merrybum 2022-05-27 kl. 18:19.
2022-05-27, 18:23
Medlem
Citat:
Vilken gulligt försök till psykologisering. Men vet du, det är väldigt få antaganden i det jag skrev.

Självklart vet jag inte om Esbjörn flanerade i långsamt mak, eller pinade på i rask takt. Jag vet heller inte om de talade om färgerna före eller efter Esbjörn och Ebbas son satt i köket.

Men Jag vet att han gick hem till Ebba på kaffe, jag vet att de båda exemplen jag tog upp har hänt. Det har Ebba själv skrivet om på social medier. Jag vet att Esbjörn först sa nej, sedan nja och slutligen ja. Det har Ebba sagt.

Och jag vet att det märks på en person, även om de enbart har begynnande demens, lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Att man märker att det inte är alla hästar kvar. Om man ger sig på att göra en fastighetsaffär och diskuterar saker som kontrakt, pris etc, etc,

Jag vet vidare att Esbjörn ångrat sig. Gjort svulstiga uttalande om att huset är allt han har kvar och säga att han känner sig lurad av Ebba. Till att skriva på förlikningen. För att sedan känna sig tvingad att skriva på den och ångra den. Det vill säga ett väldigt oklart beteende.

Det finns ett annat begrepp inom psykologin. Det kallas projektorn. En form av projektion kan vara att skylla på andra för att slippa bli granskad själv.
Beteendet av att skylla på andra för att slippa bli granskad själv. Då förblir jaget intakt. För när man gör ett misstag och erkänner det, innebär detta ett implicit erkännande att man är ofullkomlig och därför inte alltid har rätt. För en person som saknar ödmjukhet är detta ett sår som deras ego inte kan tolerera. Sedan finns det de gånger då en person skyller på andra eftersom det är det enda sättet att undvika konsekvenserna av deras handlingar. Därmed behöver de inte korrigera sina misstag. Det är ett barnsligt sätt att undvika både ansvar och skuld.

Jag skulle vilja säga att det är precis det Ebba gör. Och det är precis det som göra i tråden hela tiden. I tråden är det fel på alla, från journalister till juridiska ombud. Människorna runt Esbjörn är onda och mörka och detta förstärkts genom att benämna dom som pedofilen, satkärringen eller bedragerskan.

Ebba själv är oskyldig till brott hon begått, tvingas ta till stämning och insinuerar att det inte står rätt till i team Esbjörn. För själv står Ebba inget att skylla för hur denna affär utvecklat sig. Hon ser sig själv som ett oskyldigt offer. Trotts att för de flesta av oss hade varningsklockorna blinkat långt innan kontraktet var påskrivet. Och vi skulle backat ur affären. Även om huset passade vårt livspussel så bra att vi nästa ansåg oss ha bättre rätt till huset är ägaren.

Esbjörn sålde huset.
Esbjörn skrev på förlikningen.
För slippa gå till rätten.
Esbjörn är inte dement.
Det finns ingen polisanmälan.
Det har inte begått något brott.
Esbjörn sålde huset.
2022-05-27, 18:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Det finns ett annat begrepp inom psykologin. Det kallas projektorn. En form av projektion kan vara att skylla på andra för att slippa bli granskad själv. Då förblir jaget intakt. För om man gör misstag och erkänner det, innebär det att man är ofullkomlig och därför inte alltid har rätt. För en person som saknar ödmjukhet är detta ett sår de inte kan bära.

Då skyller man hellre på andra, eftersom det är det enda sättet att undvika konsekvenserna av deras handlingar. Därmed behöver de inte korrigera sina misstag. Det är ett barnsligt sätt att undvika både ansvar och skuld.

Nej, Esbjörn gick hem till Ebba för att diskutera en eventuell fastighetsaffär, inte för att dricka kaffe. Fikat var en bisyssla.

Vad är skillnad mellan öknamnen på Esbjörnsidan, kontra Ebbasidan? De förekommer åt båda håll. Binninge är dömd för sexuella övergrepp på minderårig, men han är inte pedofil per se. Ebba å sin sida var med i Livets Ord som barn, men har gjort karriär här som Sektdrottning med stort s. Det Binninge har gjort, är grov brottslighet, medans Ebbas brott visserligen är av graden grov, men inte kan räknas till grova brottslingar för det. Ebbas brott ses inte som nåt allvarligt av normala människor, men det finns människor här som står bakom fysisk och psykisk misshandel och sexövergrepp mellan en vuxen karl och en minderårig styvdotter.

Världen är inte svart eller vit. Bara för att Ebba inte är felfri, betyder det inte att Esbjörnsidan är felfri. Eller tvärtom.

Vad gäller backning, så krävs det båda parter och Esbjörn ville inte vara behjälplig under flera månaders tid. Hårda fakta som inte kan bestridas.
Senast redigerad av fnirp 2022-05-27 kl. 19:42.
2022-05-27, 20:08
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nej, Esbjörn gick hem till Ebba för att diskutera en eventuell fastighetsaffär, inte för att dricka kaffe. Fikat var en bisyssla.

Vad är skillnad mellan öknamnen på Esbjörnsidan, kontra Ebbasidan? De förekommer åt båda håll. Binninge är dömd för sexuella övergrepp på minderårig, men han är inte pedofil per se. Ebba å sin sida var med i Livets Ord som barn, men har gjort karriär här som Sektdrottning med stort s. Det Binninge har gjort, är grov brottslighet, medans Ebbas brott visserligen är av graden grov, men inte kan räknas till grova brottslingar för det. Ebbas brott ses inte som nåt allvarligt av normala människor, men det finns människor här som står bakom fysisk och psykisk misshandel och sexövergrepp mellan en vuxen karl och en minderårig styvdotter.

Världen är inte svart eller vit. Bara för att Ebba inte är felfri, betyder det inte att Esbjörnsidan är felfri. Eller tvärtom.

Vad gäller backning, så krävs det båda parter och Esbjörn ville inte vara behjälplig under flera månaders tid. Hårda fakta som inte kan bestridas.
Vem bad Esbjörn gå hem till Ebba?

Det ärskillnad på att begå grovt brott och att bli dömd för grovt brott!

Så åklagaren som bestraffade Ebba för ett grovt brott är icke en normal människa. Hur kommer det sig att du godtar en sådan åklagare?

Kan du länka till ett sådant inlägg där någon deklarerar att han är för misshandel och sexövergrepp och vill ha sådant avkriminaliserat?

Ebba ville köpa och Esbjörn ville efter närmare eftertanke inte sälja. Det är ju det hela denna tvist rör sig om!
2022-05-27, 20:12
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Trots att du medger att du inte vet så kommer du med målande beskrivningar. Lever du dig in i historien som du målar upp och har problem att skilja verklighet och fantasi. Hur mycket mer i dina inlägg är fantasi och hur mycket är medveten lögn?

Citat:

Visst så hade Ebba märkt detta om så var fallet. Inte ens Esbjörns ombud kom på tanken att Esbjörn skulle vara dement förrän 4 månader efter att kontraktet var undertecknat och Esbjörn hade gråtit ut om röjningen av sly plus att Matz hade varit i Expressen och viftat med sitt ogiltiga avtal.
Det var först då som Binninge kom på att funkar inget annat så drar man till med att Esbjörn är dement.
Det intressanta är att Esbjörn fortfarande inte har fått diagnosen demens trots att det verkar en hög önskan hos dig.

Citat:

Ebba var inte ens närvarande när förlikningen gjordes upp men du måste givetvis anklaga henne även för att ha tvingat Esbjörn att skriva på. Dit hat förblindar dig.
Esbjörn påstår inte att Ebba har tvingat honom att skriva på förlikningen, han anklagar Monica Pernroth Lullmaa samt sina bägge advokater.

Citat:

Om det är någon som inte tar ansvar så är det Esbjörn, han har till och med fått öknamnet ”Springnotan” vilket säger rätt mycket.
Hur många ursäkter har han kommit med i den här affären, det ligger väl åtminstone på tvåsiffrigt.
2022-05-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun

Så åklagaren som bestraffade Ebba för ett grovt brott är icke en normal människa. Hur kommer det sig att du godtar en sådan åklagare?

Kan du länka till ett sådant inlägg där någon deklarerar att han är för misshandel och sexövergrepp och vill ha sådant avkriminaliserat?

Ebba ville köpa och Esbjörn ville efter närmare eftertanke inte sälja. Det är ju det hela denna tvist rör sig om!

Busch bad om Esbjörn skulle komma för diskutera om köpa huset som varit misskött.

Tvisten är klar. Esbjörn valde skriva på förlikningen. Förlikningen som hans advokater och enligt dig, även hans första ombud, med på när han skrev på.

Förlikningen gäller.
2022-05-27, 20:43
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Trots att du medger att du inte vet så kommer du med målande beskrivningar. Lever du dig in i historien som du målar upp och har problem att skilja verklighet och fantasi. Hur mycket mer i dina inlägg är fantasi och hur mycket är medveten lögn?

Visst så hade Ebba märkt detta om så var fallet. Inte ens Esbjörns ombud kom på tanken att Esbjörn skulle vara dement förrän 4 månader efter att kontraktet var undertecknat och Esbjörn hade gråtit ut om röjningen av sly plus att Matz hade varit i Expressen och viftat med sitt ogiltiga avtal.
Det var först då som Binninge kom på att funkar inget annat så drar man till med att Esbjörn är dement.
Det intressanta är att Esbjörn fortfarande inte har fått diagnosen demens trots att det verkar en hög önskan hos dig.

Ebba var inte ens närvarande när förlikningen gjordes upp men du måste givetvis anklaga henne även för att ha tvingat Esbjörn att skriva på. Dit hat förblindar dig.
Esbjörn påstår inte att Ebba har tvingat honom att skriva på förlikningen, han anklagar Monica Pernroth Lullmaa samt sina bägge advokater.

Om det är någon som inte tar ansvar så är det Esbjörn, han har till och med fått öknamnet ”Springnotan” vilket säger rätt mycket.
Hur många ursäkter har han kommit med i den här affären, det ligger väl åtminstone på tvåsiffrigt.
Fick han det smeknamnet här är frågan. Om inte visste Ebba om hans öknamn? Och hur ska jag veta om det stämmer. Det är ju bara tomtar i denna tråd som skrivit det här.
2022-05-27, 20:46
Medlem
Citat:
Fick han det smeknamnet här är frågan. Om inte visste Ebba om hans öknamn? Och hur ska jag veta om det stämmer. Det är ju bara tomtar i denna tråd som skrivit det här.

Finns ju de som påstår det finns en polisanmälan. De är de riktiga tomtarna i tråden.
2022-05-27, 20:49
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Öknamnet Springnotan fick han enligt uppgift i Västerås när han bodde där.
Det var inte känt i Marielund vid kontraktsskrivningen och är troligtvis inte heller nu, men öknamnet stämmer bra in på din beskrivning.

Citat:
Senast redigerad av Q6 2022-05-27 kl. 21:04.
2022-05-27, 20:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Jag vet inte vem som bad vem, men visst är det troligt att det var Ebba som bjöd in för att diskutera över en fika.

Binninge är dömd för flera brott. Ebba har erkänt ett. Menar du att bara för man imte erkänt brottet, att man är oskyldig?

Jag utser inte åklagare. Jag kan inte heller avsätta åklagare. Ebba är inte straffad för ett grovt brott, graden på det brott hon erkänt sig skyldig till, är dock grov. Tror att få människor ser det som ett grovt brott att berätta något som är helt sant. Du har inte protesterat när Binninge ljugit om Ebba i sin strävan att utpressa Ebba via media, så du verkar inte tycka att ens lögner är något hemskt.

Du verkar inte ha några problem att söka upp en individ som är dömd för dylika brott. Du har försvarat dig, precis som andra före dig, att du tror att han är oskyldig och du har fört hans talan här i tråden. I mina ögon gör det dig till en medlöpare.

Ebba ville köpa, Esbjörn ville sälja och sålde, men ville sedan inte stå för det och ville inte ens diskutera saken med Ebba. Det är därför det är en tvist.
2022-05-27, 22:24
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Vilka som frågade Esbjörn om han ville gå hem till Ebba på kaffe då hon var intresserad av att köpa sommarstugan, står med i Katrins inlaga gällande vilka som skulle kallas att vittna.
Skillnaden på att begå grovt brott och bli dömd för det får du nog fråga ombud nr:1 om, han vet!
Strafföreläggande kan inte utfärdas för grovt brott med fängelse i straffskalan, hon fick mao böter.
Ebba ville köpa & Esbjörn sålde, att ångra sig är inte att inte vilja sälja för man har ju redan frivilligt sålt.
Om du köpt något äger du det du köpt, säljaren kan i efterhand ”inte vilja sälja” det du redan äger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in