Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jag är rätt ny som sagt, så det stämmer att jag inte är så insatt. Men såg en video om vad vetenskapen säger om proteinintag och forskningen visar (enligt videon) att bäst effekt får man vid minst 2g protein per kilo kroppsvikt. Intag över 2g per kilo kroppsvikt kunde inte bevisas ha bättre effekt. Så därför siktar jag på 2g protein per kilo kroppsvikt.
Jag förstår att det är viktigt att äta rätt överlag. En gainer med "tomma" kalorier och proteiner är inte att jämföra med en måltid med fet fisk, potatis och grönsaker. Min poäng är att jag har svårt att få till tillräckligt med lagad mat kontinuerligt över en vecka. Alternativet till gainers skulle då vara att äta en massa pågenlimpa med ägg. Skulle det vara bättre än gainer?
Jag tror inte jag behöver en lärare. Information finns och jag kan själv leta och ta till mig av informationen. Ett sätt är ju att fråga här på forumet där det finns mycket kompetens.
Ägg och smörgås är ett bra steg tycker jag. Din största utmaning är nog att få ordning på kosten och att göra ändringar i form små baby steps. Det är jätteduktigt av dig tycker jag.

Du kommer alltid ha nytta av detta då ditt liv kommer vara långt och att kunna äta rätt gör mycket på lång sikt.
Forskningen och forskning... Det är lite farligt då personer som deltar i studier har ett bra förutsättningar med skräddarsydda kost- och träningsscheman via lärare. Då får kanske ta tag i den biten också så att din träning motsvarar studien du vill basera ditt liv på. Men du kan fråga biffarna på gymmet hur de äter och tränar.
De studier som görs är ofta korta studier och få i testgruppen. Träning är dock långsiktigt så bara för att man får resultat på kort sikt så får man det inte år efter år på lång sikt. Så vad som händer i en kort studie är rätt irrelevant. Vill du bygga muskler så får du börja med rätt träningsschema och växla träningsschema varje gång du växt ut det. Det är så det fungerar. Om kosten är bra märker man då man annars inte växer ut träningsschemat. Det är simpelt.
Jag tänkte mest att en lärare kunde vara bra så att du får helheten inom träning och kost då allt sådant behöver bara skräddarsytt efter dig. Det är dessutom mycket roligare känsla att veta att träningen kommer ge resultat och att växa ur ett träningsschema. För även om man gör mycket rätt så tar det flera månader innan det visar sig i spegeln.
Du är inte den första eller sista som börjar gymma med bekymmer. Jag vägde själv 71kg på 188cm när jag började träna gym i min ungdom.
Internet idag är så kommersiellt (man jagar bara klick) att jag tror det blir svårt att lära sig något vettigt, men testa om du vill. Men sätt en tidsgräns att du tar hjälp om du inte får ordning på det så du inte tröttnar eller ger upp. Det som får spridning är ju sådant som är populärt och de flesta söker ju genvägar och du är inte en sådan märker jag. För dig är ju resultaten viktigt och så är det inte för många.