Citat:
Ursprungligen postat av Benbella
Yao! Jag har några frågor...
Jag har precis börjat träna. Jag väger just nu 74 kg och är 183 cm lång. Jag Tänker träna 3 gånger i veckan till att börja med. Jag vill bli större.
Jag tror att mitt energibehov per dag idag ligger på runt 3000 kcl. Kan det stämma?
Har också dragit slutsatsen att jag behöver proteintillskott såväl som gainer. min tanke är att ta 25 gram protein innan, vad det nu är i pulver, och 25 gram efter träning. Är det en korrekt bedömning?
Vad gäller gainern tänker jag att jag fyller på med det på kvällskvisten och i förhållande till vad jag har ätit under dagen. Har läst här att man ska ligga + 500 kcl. Låter det som en bra plan?
Jag har ingen koll på gainers eller proteinpukver. Vad ska jag köpa?
Många frågor men jag är helt färsk på sånt här. Tacksam för svar.
Hej!
Läs på här och räkna ut ditt dagliga energibehov (
https://www.flashback.org/showthread.php?t=864972) ta sedan +500 för en viktökning på 0,5kg i veckan. Försök även att lägga dig på 2g/kg protein och 1g/kg fett, fyll ut resten med kolhydrater.
Ex.
Protein ca 150g 600kcal
Fett 75 g 675 kcal
Kolhydrater 400g 1600 kcal
Vilket ger dig totalt kcal 3250.
Om du känner att du inte kommer upp i ditt dagliga kcalbehov(+500) så använd gainern till det. Detsamma om du inte kommer upp i ditt dagliga proteinintag så använd proteinpulvret till det.
Mvh