2022-05-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Erdogan vet att vi har val i höst. Veckorna går o Magdalena får panik. Hon kommer gå med på allt .

Nej. Terrorklassning av kurdiska styrkor som bekämpar IS. Går inte. IS-terrorister skulle rymma ur kurdernas fångläger. EU och USA är emot.
Lämna ut diverse kurder går inte heller. Därför att dom i flera fall är svenska medborgare och därför att det är en fråga för en domstol, inte en fråga för regeringen.
Möjligtvis kan regeringen gå med på vapenexport till Turkiet men frågan är beroende av USA.
Citera
2022-05-26, 18:53
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Men det stämmer väll inte rktigt att folket inte vill gå med, har för mig att det var fler för än mot i undersökningar, eller har jag fel?
Det är inte en majoritet som är för än. Kanske 40% för och 30% emot men många är osäkra men innan allting var det en klar majoritet emot och ska man göra dessa omröstningar bör det göras när folk tänker rationellt och inte med vad som ”känns” bäst.

Sen kom det fram att av alla som är emot NATO är många unga män och deras åsikter väger tyngre då de är de som främst skickas iväg vid krig om ett annat NATO land blir attackerat.
Citera
2022-05-26, 19:36
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Turkiet är tydliga med att de inte har bråttom med den här processen.

Så det är helt upp till Sverige och Finland att avgöra hur mycket medlemskapet i NATO verkligen är värt.

Folk tycker detta är utpressning. JA! Det är det. Men vill man gå med i NATO får man räkna med sådant. Även om det inte stod något om det på den utredningen som Riksdagen beställt. De skulle ha räknat med detta. Men givetvis så är inte svenska politiker/diplomater så förutseende.

Tror sossarna nu siktar in sig på att lösa detta EFTER valet i höst. När de nu köpslår med erdogan och tvingas "gå med" på vissa krav. Skicka ut Turkar på erdogans lista tex. Eller börja leverera vapen igen och ta bort sanktionerna är ett totalt misslyckande och en sjunksten i valet i september.
Citera
2022-05-26, 19:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ut med turkiet från Nato. Det är inget civiliserat folk.

Och sedan när var NATO en civiliserad försvarsallians?

Har folk glömt vad de gjorde mot civilbefolkningen i Serbien?

Vad de gjorde under Operation Gladio i västra Europa?

Att de gick in och störtade Gaddafi för att han höll tillbaka migrantvågorna och vill överge Petro-Dollarn?

Som sagt, NATO har aldrig varit någon moralisk högborg som en del naiva människor verkar tro. Allt i NATO handlar om optics och strategi.
Citera
2022-05-26, 19:57
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Tror sossarna nu siktar in sig på att lösa detta EFTER valet i höst. När de nu köpslår med erdogan och tvingas "gå med" på vissa krav. Skicka ut Turkar på erdogans lista tex. Eller börja leverera vapen igen och ta bort sanktionerna är ett totalt misslyckande och en sjunksten i valet i september.

Tycker det är svårt att sia hur olika beslut i förhandlingarna med Turkiet skulle spela för roll.

Om Sossarna viker sig för Turkiet så kan de förlora röster till V och MP. Vilket egentligen inte gör någon skillnad. Men de kan också förlora väljare mot L och KD som också drivit en hård pro-kurdisk linje i den här frågan.

Om Sossarna står på sig mot Turkiet kommer främst kritik att komma från M. Men det skulle nog inte få väljare att gå över från S till M med motivationen att Sossarna står på sig mot Erdogan.

Tror snarare att S kan gynnas av att stå på sig och skjuta upp medlemskapet till efter valet om det går så långt. De skulle ta större risker om de vek sig inför Erdogan innan valet.

Men som sagt, kanske för tidigt att sia om.
Citera
2022-05-26, 20:01
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej. Terrorklassning av kurdiska styrkor som bekämpar IS. Går inte. IS-terrorister skulle rymma ur kurdernas fångläger. EU och USA är emot.
Lämna ut diverse kurder går inte heller. Därför att dom i flera fall är svenska medborgare och därför att det är en fråga för en domstol, inte en fråga för regeringen.
Möjligtvis kan regeringen gå med på vapenexport till Turkiet men frågan är beroende av USA.

Allt är möjligt egentligen. Bara viljan finns. Och NATO vill verkligen expandera i propagandasyften.

Sverige har tidigare överlämnat folk till utlandet, inklusive medborgare. Så jag ser knappast några hinder från domstolarnas sida. Det är bara att swisha in lite pengar i ett alternativ konto till en viss domare, så är saken biff. Att tro att vi är bättre än så här är att leva i en skyddad verkstad.
Senast redigerad av OliverCromwell 2022-05-26 kl. 20:07.
Citera
2022-05-26, 20:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Och sedan när var NATO en civiliserad försvarsallians?

Har folk glömt vad de gjorde mot civilbefolkningen i Serbien?

Vad de gjorde under Operation Gladio i västra Europa?

Att de gick in och störtade Gaddafi för att han höll tillbaka migrantvågorna och vill överge Petro-Dollarn?

Som sagt, NATO har aldrig varit någon moralisk högborg som en del naiva människor verkar tro. Allt i NATO handlar om optics och strategi.
Jag tycker det verkar som att alla, det vill säga både de som är för respektive mot NATO, har glömt bort OPERATION GLADIO.
Jag har flera gånger länkat denna dokumentär som BBC gjorde om OPERATION GLADIO, lyckligtvis inspelad på VHS innan allt glömdes bort, men ingen bryr sig om NATOs terrorism...
Dokumentär om OPERATION GLADIO:
https://youtu.be/1hJrQisPVk8
Citera
2022-05-26, 20:55
Bannlyst
När ska det börja skickas tillbaka hem misstänka terrorister så att Sverige kan godkännas i Nato?

Turkiet har sedan länge avskaffat dödsstraffet, så terroristerna i Sverige riskerar ingenting när de skickas tillbaka till Turkiet och ställs inför rätta.
Senast redigerad av Shageki 2022-05-26 kl. 21:02.
Citera
2022-05-26, 21:11
Bannlyst
Hade jag varit Magdalena Andersson så hade jag föreslagit för Erdogan att de brottsbekämpande myndigheterna i Sverige kan under särskilda omständigheter låta domstolar döma enligt turkisk lag i Sverige och vid fällande domar skickas terroristerna till Turkiet för att avtjäna sina straff.
Citera
2022-05-26, 21:31
Medlem
Vad var syftet att ta med både Grekland och Turkiet i Nato 1952. De två länderna var ju ärkefiender sedan länge redan på den tiden. Var det en fredshandling för att länderna skulle känna gemenskap med varandra och försonas?
Citera
2022-05-26, 21:31
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Hade jag varit Magdalena Andersson så hade jag föreslagit för Erdogan att de brottsbekämpande myndigheterna i Sverige kan under särskilda omständigheter låta domstolar döma enligt turkisk lag i Sverige och vid fällande domar skickas terroristerna till Turkiet för att avtjäna sina straff.
Jaha nu ska domstolarna döma enligt turkisk lag också. Nej tack jag vill inte sitta i fängelse för att jag förolämpat Erdogan.
Erdogan är en horunge och pedofildyrkare!
Citera
2022-05-26, 22:54
Medlem
pelle.baumgarths avatar
Det är väl bara att jamsa med kalkonstaten för att bli
NATO-medlem, för att sedan vända på klacken !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in