2022-05-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Hela jobbet skulle ju göras på några få månader inkl att vända opinionen i Sverige som till en början var låg för ett medlemskap. Nu fick man hjälp av hela den samlade journalistkåren som gick ut med ett samlat budskap. Vi måste med och vi måste med omedelbart. Alla andra åsikter eller tolkningar var desinformation.

Även med Stoltenberg som krattade manegen så låter det inte rimligt att de skulle hunnit förankra ansökan hos 30 medlemsländer eller förutse några som helst problem. Processen tar ju i normala fall år.

Nu är vi med i Nato utan att vara med i Nato och med någon möjlig S skandal på halsen. Tycker faktiskt det låter som sämsta möjliga utfall för Sverige.

Tror aldrig det kommer bli någon diskussion om hur illa det här är hanterat. Alla medier politiker partier och enskilda journalister drev ju på beslutet och kommer knappast kritisera sina egna beslut. Så Natofrågan är väl avklarad och Turkiet är bara en liten "bump in the road" för att härma Linde.

Varken V eller MP och vad som nu finns i det andra blocket har några mediehus i ryggen. Både V och MP hängs ju dessutom ut som populister och slaktas rätt hårt i AB DN med flera så fort de vågar komma med ett uttalande om Nato just nu.

Om man säger nej till Nato så behöver man ha ett annat slags fungerande alternativ till Försvar.

Inte bara medling och fredsförhandlingar - utan ett militärt Försvar. Försvar och säkerhetspolitik har inte varit något som V och MP tagit på allvar.
Citera
2022-05-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du källa på att sossarna har "köpt" Kakabaves röst med pengar till PKK eller YPG?
Har någon i oppositionen kritiserat detta "köp"?

Skrevs ganska flitigt om detta i alternativ media efter Maggan blev Inröstad (med källor.)

Har dessvärre ingen källa att referera till, ska leta upp den ikväll och återkomma.
Citera
2022-05-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Om man säger nej till Nato så behöver man ha ett annat slags fungerande alternativ till Försvar.

Inte bara medling och fredsförhandlingar - utan ett militärt Försvar. Försvar och säkerhetspolitik har inte varit något som V och MP tagit på allvar.

Min egen åsikt är att vi troligtvis borde ha gått med 2014 15 eftersom expertis larmade vid den tidpunkten. Då hade det dessutom funnits tid för oss som befolkning att hänga med och tid för förhandlingar med andra länder om hur villkoren för hur ett medlemskap skulle se ut.

Eftersom just jag är av uppfattningen att kriget mellan Ryssland och Ukraina har utvecklats till ett krig mellan två stormakter. Med en möjlig tredje på ingång vilket är Kina.

Så är våra Natoansökningar en upptrappning. Inte ett försvar. Det är alltså tidpunkten och den historiska kontexten som gör den farlig. Nato som allians kan och diskuteras men det behöver inte vara av ondo. Jag är inte mot Nato av princip.

Sen har Sverige redan ett stort antal löften och är strategiskt viktigt för USA. FOI menar att attack på ex Gotland omedelbart skulle utlysa ett svar från USA. Jag utgår från att de vet vad de talar om.

En blixtsnabb panikansökan till Nato var för mig sämsta möjliga alternativet. Att sitta still i båten men samtidigt arbeta upp allianser, avtal och relationer hade varit det logiska alternativet utifrån en säkerhetssynpunkt.
Men jag är rätt ensam om den åsikten.
Senast redigerad av Nonvero 2022-05-26 kl. 14:23. Anledning: Stav
Citera
2022-05-26, 16:03
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Känner på mig att det här kommer att lösa sig till slut. Vad jag hört föreligger det vissa missförstånd i ärendet och att dessa kommer att klaras ut via diverse möten.

Vår försvarsminister är djupt insyltad i PKK genom sitt privata och politiska umgänge. Det finns fler såna i toppen av (S), men Hultqvist är värst. Han måste bort. Vi kommer INTE att bli några natomedlemmar innan dess, inte en chans. Hultqvist är en belastning inte bara för sitt parti utan numera för varenda svensk.

Min gissning är att han kommer att ”trappa ned” inom kort, och gömmas undan på någon position inom sossarnas maktapparat. Förbundssekretare på ABF eller dylikt. Lustigt nog sammanfaller detta med att vi accepteras som NATO-medlemmar.

Turktidning:
https://www.dailysabah.com/opinion/c...-into-the-fire
Senast redigerad av Black-butts-matter 2022-05-26 kl. 16:14.
Citera
2022-05-26, 16:24
Medlem
Citat:
Min egen åsikt är att vi troligtvis borde ha gått med 2014 15 eftersom expertis larmade vid den tidpunkten. Då hade det dessutom funnits tid för oss som befolkning att hänga med och tid för förhandlingar med andra länder om hur villkoren för hur ett medlemskap skulle se ut.

Eftersom just jag är av uppfattningen att kriget mellan Ryssland och Ukraina har utvecklats till ett krig mellan två stormakter. Med en möjlig tredje på ingång vilket är Kina.

Så är våra Natoansökningar en upptrappning. Inte ett försvar. Det är alltså tidpunkten och den historiska kontexten som gör den farlig. Nato som allians kan och diskuteras men det behöver inte vara av ondo. Jag är inte mot Nato av princip.

Sen har Sverige redan ett stort antal löften och är strategiskt viktigt för USA. FOI menar att attack på ex Gotland omedelbart skulle utlysa ett svar från USA. Jag utgår från att de vet vad de talar om.

En blixtsnabb panikansökan till Nato var för mig sämsta möjliga alternativet. Att sitta still i båten men samtidigt arbeta upp allianser, avtal och relationer hade varit det logiska alternativet utifrån en säkerhetssynpunkt.
Håller med dig. Att agera nu i rena paniken är mest löjligt och provocerande. Bättre att vänta tills allt har lugnat ner sig och ansöka då om att få gå med i NATO. Nu har vi ögonen på oss och många skrattar nog åt oss. Speciellt roligt är det förstås att en kvinnlig statsminister redan får en sån gigantisk motgång. Hade varit bättre att tagga ner och ansöka när världsläget blivit lugnare.
Citera
2022-05-26, 16:46
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Vår försvarsminister är djupt insyltad i PKK genom sitt privata och politiska umgänge. Det finns fler såna i toppen av (S), men Hultqvist är värst. Han måste bort. Vi kommer INTE att bli några natomedlemmar innan dess, inte en chans. Hultqvist är en belastning inte bara för sitt parti utan numera för varenda svensk.

Min gissning är att han kommer att ”trappa ned” inom kort, och gömmas undan på någon position inom sossarnas maktapparat. Förbundssekretare på ABF eller dylikt. Lustigt nog sammanfaller detta med att vi accepteras som NATO-medlemmar.

Turktidning:
https://www.dailysabah.com/opinion/c...-into-the-fire

En gång i tiden tyckte jag Hultqvist var en relativt vettig person men det kronvraket är en ytterst tragisk figur som inte platsar i offentliga sammanhang
Citera
2022-05-26, 16:50
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
En gång i tiden tyckte jag Hultqvist var en relativt vettig person men det kronvraket är en ytterst tragisk figur som inte platsar i offentliga sammanhang

Lite som Margot Wallström. Hon verkade också rätt OK, så länge hon satt i EU-parlamentet och aldrig sa något.
Citera
2022-05-26, 16:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Lite som Margot Wallström. Hon verkade också rätt OK, så länge hon satt i EU-parlamentet och aldrig sa något.

Ja liknelsen är relevant
Citera
2022-05-26, 16:53
Medlem
Citat:

Vad tror du NATO är för något?

Vad är det för allianser som ska arbetas upp, med vilka? Tänker du på Finland då som själva vill gå med i NATO?

Ni nej-tyckare behöver bli betydligt mer konkreta i era argument, det blir annars motsägelsefullt.
Senast redigerad av sunnis 2022-05-26 kl. 17:36.
Citera
2022-05-26, 17:26
Medlem
OliverCromwells avatar
Turkiet är tydliga med att de inte har bråttom med den här processen.

Så det är helt upp till Sverige och Finland att avgöra hur mycket medlemskapet i NATO verkligen är värt.

Folk tycker detta är utpressning. JA! Det är det. Men vill man gå med i NATO får man räkna med sådant. Även om det inte stod något om det på den utredningen som Riksdagen beställt. De skulle ha räknat med detta. Men givetvis så är inte svenska politiker/diplomater så förutseende.
Citera
2022-05-26, 17:37
Medlem
Ut med turkiet från Nato. Det är inget civiliserat folk.
Citera
2022-05-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Känner på mig att det här kommer att lösa sig till slut. Vad jag hört föreligger det vissa missförstånd i ärendet och att dessa kommer att klaras ut via diverse möten.
Så uppfattningen om sossarnas umgänge med diverse vänstervridna sk ”befrielserörelser” bygger på ett missförstånd.
Senast redigerad av HalHandyman 2022-05-26 kl. 18:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in