Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Så länge tävlingen handlar om att rösta ut någon så kommer det finnas pakter.
Stämmer, jag vet att det är så. Tar man med ärliga människor så borde det kunna undvikas, om alla i förväg kommer överens om att rösta ut den sämsta deltagaren. Jag vet också att det inte kommer att fungera, annat än i en drömvärld.
Så därför finns egentligen två alternativ:
1. En ärlig jury kommer att rösta ut den sämsta varje vecka. Inga nykomlingar tillåts, för alla skall ha samma förutsättningar. Det närmaste jag sett är Elitsoldater Sverige/England/Australien/Danmark etc. Den bästa "vinner". Inga pakter, för de hjälper inte.
2. Deltagarna får använda vilken taktik de vill. Det är upp till deltagarna att själva hitta ledtrådar, immuniteter etc, vilka de kan utnyttja bäst de själva vill. Alla lurar alla, social kapacitet löser många problem. Robinson i Australien är bästa exemplet. Väldigt bra TV!!
TV4 har inte valt något av dessa alternativ, utan de förutsätter att tittarna är idioter. De bestämmer precis allt, i minsta detalj! Om de inte själva väljer vem som skall få en fördel, så lottar de ut den, så deltagarna inte kan påverka. De avgör exakt vem som skall vinna, sätter upp tävlingar som anpassats efter kapaciteten hos sina favoriter.
Jag kunde se Robinson trots detta förakt mot tittarna, av gammal vana. Men när de för några år sedan även införde en feministisk anpassning av sitt vidriga tänk, så tröttnade även jag. Ser enstaka avsnitt. Skäms efteråt varje gång. Våldtäktsdusch.