Citat:
Ursprungligen postat av
manfredkaltz
På vilket sätt går det bra för NATO. Är det Sveriges och Finlands eventuella medlemskap du syftar på?
Rent militärt så är Ukrainas armé i upplösning, vapnen som levererats till Ukraina har inte den effekt som man hade tänkt sig. Större delen av den ukrainska armén är inringad. Hur ska man kunna rädda dom? Och hur ska man stå emot den ryska offensiven när man bara har reservister att tillgå?
Rent politiskt så har man ju kammat hem ytterligare två länder men vad gör det när resten av alliansen kommer spricka. Vissa länder är mer beroende av Rysslands råvaror än andra och här kommer ju bli problem för NATO.
Den ryska rubeln ökar i värde medans folket i Väst börjar känna av sanktionerna som deras politiker satt upp.
På vilket sätt tycker du att det går bra för NATO.
Jag tänker mig framförallt att NATO är nöjda med att kunna studera den ryska armén och se vad de går för, och inse att de var kraftigt överskattade.
Sen tänker jag mig att de inte är missnöjda med att ryssland i stort sett kört slut på allt sitt någorlunda moderna krigsmaterial som de kommer ha svårt att ersätta med tanke på alla sanktioner.
Även om det är cyniskt så förlorar inte NATO något manskap, till skillnad från ryssland och Ukraina.
Men om allt NATO gjort är ett fiasko, varför inte anfalla ett NATO land? Kan man få en analys från dig hur du tänker att ett anfall av ryssland mot till exempel Polen skulle sluta.