2022-05-25, 11:11
Medlem
Borde inte Mellberg kunna vara en kandidat för U21?
En helvetes massa landslagserfarenhet, varav flera år som kapten.
Dessutom har han gjort svinbra resultat med BP (division 1 till allsvenskan på två år), och det känns väl som om BP och den miljön levererar många spelare till alla U-landslag.

Sen är väl kanske U21 en lagom undanskymd miljö för honom.
Citera
2022-05-26, 13:45
Medlem
Spännande samling nu. Seger mot Luxemburg är ett måste. Även Italien lär ju slå Luxemburg i sin match. Då är ställningen (Irlands matcher borträknade)

Italien – 8 spelade, 20 poäng
Sverige – 9 spelade, 17 poäng
Irland – 7 spelade, 13 poäng

Förstaplatsen känns rätt körd. Även om Sverige står för en mirakelmatch på Olympia och slår Italien, lär ju de minst ta krysset som krävs hemma mot Irland i sista matchen.

Kommer snarare handla om hålla Irland bakom sig och sikta på play-off (för vi kommer antagligen inte bli bästa tvåa). De har ju ett rätt tufft spelschema mot (förvisso redan utslagna) Bosnien och Montenegro hemma, följt av Italien borta, så är inte omöjligt. Landar Sverige på 17/18/20 poäng får Irland (pga inbördes) max ta 3/4/6 poäng på dessa tre matcher. Om jag får spekulera tror jag vår mest realistiska möjlighet är att Irland tar 4 poäng mot Bosnien och Montenegro, samtidigt som vi löser ett kryss mot Italien. Så länge Italien, som förvisso då redan är klart, gör jobbet och slår Irland i sista är play-off-platsen klar.

Finns faktiskt ett scenario där Italien, Sverige och Irland alla landar på 20 poäng. Irland tar 4 poäng mot Bosnien och Montenegro, samtidigt som både Sverige och Irland slår Italien. Då blir det en mini-tabell enligt:

Irland – 9 poäng
Italien – 4 poäng (+2 just nu)
Sverige – 4 poäng (–3 just nu)

Tillräckligt stora förluster för Italien och vi kan alltså nå play-off även den här vägen.
Senast redigerad av HaconBacon 2022-05-26 kl. 13:55.
Citera
2022-05-26, 14:20
Medlem
Vad tror vi om elvan då? Gissar att vi kommer få se någon slags 4-2-3-1.

Brolin
Holm, Ousou, Vagić, Kahl
Finndell, Hussein
Wålemark, Swedberg, Jansson
Sarr

Intressant att se vem som blir förbundskapten efter sommaren. Tror inte man ska utesluta att Andreas Pettersson stannar. Inne på sitt totalt åttonde år i U21 och kommer antagligen inte lämna så fort han får chansen. Annars finns ju tre tidigare U21-förbundskaptener (och Blåvitt-tränare) utan kontrakt: Jörgen Lennartsson, Rolle Nilsson och Poya Asbaghi. Olof Mellberg, Fredrik Ljungberg och Henrik Larsson är ju också rätt tunga namn, i alla fall med U21-mått mätta. Alexander Axén? Tveksamt. Trivs nog bra i TV-studion också.

Finns ju en del spännande namn under kontrakt också som Henrik Rydström, Andreas Brännström, Daniel Bäckström, Kim Hellberg, Jocke Persson och Tobias Linderoth. Förbundet lär ju fått in en del pengar från Jens-affären, så inte omöjligt att de köper loss någon. Kanske Jonas Thern? Har väl dessvärre inte rätt utbildning.

Spontant tror jag inte Jörgen är omöjlig. Inte otänkbart att han börjar tröttna på klubblagsfotbollen och saknar förbundet. Har säkert en bra relation med flera personer inom förbundet (var ju på tapeten som ny förbundskapten för A-landslaget 2016). Han och Janne känner varandra väl. Skulle potentiellt kunna bli en långsiktig lösning efter 5(!) förbundskaptener på 1,5 år (inklusive tillfälliga Claes Eriksson och Andreas Pettersson).
Senast redigerad av HaconBacon 2022-05-26 kl. 14:33.
Citera
2022-05-27, 16:36
Medlem
Edvin Kurtulus har nu bestämt sig för att spela för Sverige. Han borde kunna platsa i U21 eftersom han både kan spela mittback och högerback, det är svag återväxt på båda hans positioner både i U21 och A-landslaget så det är en välkommen förstärkning i mina ögon.
Citera
2022-05-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Edvin Kurtulus har nu bestämt sig för att spela för Sverige. Han borde kunna platsa i U21 eftersom han både kan spela mittback och högerback, det är svag återväxt på båda hans positioner både i U21 och A-landslaget så det är en välkommen förstärkning i mina ögon.
Instämmer helt,otroligt välkommet tillskott,brukar ju annars va byte till motsatta håll med landslag
Citera
2022-05-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vad tror vi om elvan då? Gissar att vi kommer få se någon slags 4-2-3-1.

Brolin
Holm, Ousou, Vagić, Kahl
Finndell, Hussein
Wålemark, Swedberg, Jansson
Sarr

Intressant att se vem som blir förbundskapten efter sommaren. Tror inte man ska utesluta att Andreas Pettersson stannar. Inne på sitt totalt åttonde år i U21 och kommer antagligen inte lämna så fort han får chansen. Annars finns ju tre tidigare U21-förbundskaptener (och Blåvitt-tränare) utan kontrakt: Jörgen Lennartsson, Rolle Nilsson och Poya Asbaghi. Olof Mellberg, Fredrik Ljungberg och Henrik Larsson är ju också rätt tunga namn, i alla fall med U21-mått mätta. Alexander Axén? Tveksamt. Trivs nog bra i TV-studion också.

Finns ju en del spännande namn under kontrakt också som Henrik Rydström, Andreas Brännström, Daniel Bäckström, Kim Hellberg, Jocke Persson och Tobias Linderoth. Förbundet lär ju fått in en del pengar från Jens-affären, så inte omöjligt att de köper loss någon. Kanske Jonas Thern? Har väl dessvärre inte rätt utbildning.

Spontant tror jag inte Jörgen är omöjlig. Inte otänkbart att han börjar tröttna på klubblagsfotbollen och saknar förbundet. Har säkert en bra relation med flera personer inom förbundet (var ju på tapeten som ny förbundskapten för A-landslaget 2016). Han och Janne känner varandra väl. Skulle potentiellt kunna bli en långsiktig lösning efter 5(!) förbundskaptener på 1,5 år (inklusive tillfälliga Claes Eriksson och Andreas Pettersson).

Swedberg spelar ju till vänster nu i Hammarby så det är väl lika bra att ha honom där i U21 också om han startar, mindre omställning för honom då skulle jag tro.

Finndell eller Gustafsson känns som jämnt strå.

Den position som känns minst given är väl "#10". Al Hajj, Jansson och även Nygren kan väl spela där, dessutom även Wålemark och Swedberg, jag gissar på att det kanske blir Al Hajj pga att han startat där rätt ofta.
Citera
2022-05-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Swedberg spelar ju till vänster nu i Hammarby så det är väl lika bra att ha honom där i U21 också om han startar, mindre omställning för honom då skulle jag tro.

Finndell eller Gustafsson känns som jämnt strå.

Den position som känns minst given är väl "#10". Al Hajj, Jansson och även Nygren kan väl spela där, dessutom även Wålemark och Swedberg, jag gissar på att det kanske blir Al Hajj pga att han startat där rätt ofta.
Ah, kanske byta plats på Swedberg och Jansson då. Vet inte riktigt med Al Hajj, tycker inte han har tagit chansen.

Gällande Kurtulus, antar att han inte kan spela i U21-kvalet eftersom han redan spelat för Kosovo i samma turnering? Försöker leta efter grejer här (https://documents.uefa.com/r/Regulations-of-the-UEFA-European-Under-21-Championship-2021-23/Article-30-Floodlights-Online), men inte helt lättnavigerat.
Citera
2022-05-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Kan han spela för oss i U21 så blir det han och Holm som HB. Har väl Ali i Örebro och Mendes i AIK också men annars rätt tunt där.

Som MB finns Ousou, Vagic, Elie och Tolisson + Roche, A.Eriksson, Tihi, Widell och Wikström. Men visst bra att ha med honom som HB och extra MB.
Citera
2022-05-30, 19:54
Medlem
Swedberg, Dovin, Eile och Finndell lämnar återbud, Törnqvist, Eriksson, Carlén och Kimpioka ersätter.
Citera
2022-05-31, 05:15
Medlem
Lundbondens avatar
Intresant med Kimpioka. Spelar för AIK numera om någon missat det.
Citera
2022-05-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Intresant med Kimpioka. Spelar för AIK numera om någon missat det.

Han har varit med tidigare, har för mig att Rolle gillade honom.

Edit:

Gjorde debut i U21, Mar 22, 2019.
Citera
2022-05-31, 14:46
Medlem
Kul med Anton Eriksson i truppen . Hoppas detta innebär ett karriärmässigt lyft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem