Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Esbjörn var medveten om att han i allafall inte ville sälja till Maggan, än mindre att hon skulle ärva huset efter hans eventuella död.
Maggan erbjöd 2500000:-, vilket Esbjörn inte ville godta, utan han tog tillfället i akt när det framkom att Ebba, med anknytning och rätt ålder, ville köpa hans ruckel, till det pris han kände var det rätta.
Det finns inga bevis för att Majkgård bjudet 2,5 miljoner. Däremot har jag läst att Ebba tidigare bjudet det. Men jag minns inte vart jag läst det. Det finns heller inget testamente upprättat med Majkgård som arvinge.
Det fanns ett avtal mellan Att Esbjörn och ett syskonbarn att han skulle ärva huset. Detta avtal hade upprättats i samband med arvskifte av huset. Då Esbjörn tillfrågade samtliga syskonbarn om något intresse för huset fanns. Enbart ett svarade ja, denne hade en önskan om att den gamla faniljevillan skulle stanna inom släkten ytligare generationer framåt. Esbjörn löste då ut övriga syskonbarn med pengar samt upprättare ett avtal om att syskonbarnet med intresse skulle ärva 100 % av huset vid Esbjörns frånfälle. Tyvärr föll detta avtal på någon teknik detalj och höll inte rättsligt.
Spännande att du säger att Ebba hade anknytning. Vilken anknytning hade Esbjörn och Ebba innan affären menar du?
[quote=Mumsbulle|80369615]Vet du vad det kostar Det finns inga bevis för att Majkgård bjudet 2,5 miljoner. Däremot har jag läst att Ebba tidigare bjudet det. Men jag minns inte vart jag läst det. Det finns heller inget testamente upprättat med Majkgård som arvinge.
Det fanns ett avtal mellan Att Esbjörn och ett syskonbarn att han skulle ärva huset. Detta avtal hade upprättats i samband med arvskifte av huset. Då Esbjörn tillfrågade samtliga syskonbarn om något intresse för huset fanns. Enbart ett svarade ja, denne hade en önskan om att den gamla faniljevillan skulle stanna inom släkten ytligare generationer framåt. Esbjörn löste då ut övriga syskonbarn med pengar samt upprättare ett avtal om att syskonbarnet med intresse skulle ärva 100 % av huset vid Esbjörns frånfälle. Tyvärr föll detta avtal på någon teknik detalj och höll inte rättsligt.
Spännande att du säger att Ebba hade anknytning. Vilken anknytning hade Esbjörn och Ebba innan affären menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Vet du vad det kostar
att sanera och röja en tomt och ett hus i det fruktansvärda förfall som Esbjörn sålt i befintligt skick, med bråte och bös?
Inte 300 000 kr iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Esbjörn har dessutom med sin rövslickare Maggan stulit från Ebba, gjort sig skyldiga till hemfridsbrott iom deras raider på tomt och i hus, efter att Ebba blivit ägare, flera gånger om, för att vara på den säkra sidan.
Det här var nya uppgifter för mig. Så spännande berätta mer. Vad menar du med att Majkgård är rövslickare? Förut har hon ju framställts som någon som driver denna process utifrån dels ett riktat hat mot Ebba och dels i syfte att försnilla till sig huset själv. Dessa raider de säga ha gjort är oerhört spännande. Ebba hade väl inga saker på tomten. Så de saker du anklagar dem för stöld av måste ju varit Esbjörns saker som var kvar. Varifrån kommer uppgifterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Tänk att du är så trög att du fortfarande inte förstått att Densias värdering är gjord ett halvår efter affären, och därför måste justeras för fastighetsprisindex,utöver alla de felaktigheter som råder i Densias värdering. Då landar den på samma värde som Notars och som Esbjörn själv utgick ifrån när han bestämde priset. .
framstå som korkad och för att fullständigt sakna läsförståelse? Jag har tydligt skrivet att Densias värdering inte avser avtals datumet. Men det gör ju inte Notars heller. Att bostadsindex ökade på ett sätt att 3,9 i augusti skulle motsvara 4,6 i februari är inte sant.
Det finns inga som helst belägg för att Esbjörn fick någon som helst tillgång till någon värdering. Det finns inga bevis för att det finns en värdering.( Notars värdering är från oktober). Om Ebba fick en muntlig värdering på 4,2 innan affären, så är det anmärkningsvärt att Notar värderar till samma belopp i oktober. Men det är oxå anmärkningsvärt att Ebba nöjer sig med att ge en muntlig siffra till Esbjörn. Att förstå att en person som är över 80 år behöver förutsättningarna tydligt nedskrivna för att begrunda i lugn och ro. Varesig den är dement eller inte begriper de flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
"sin egen värdering", det är så där du ljuger, hela tiden. Det är inte Ebbas egna värdering, det är Notars värdering, och det var Esbjörn som som satte priset, utifrån värderingen som sa 4.2msek +-200ksek, alltså 100ksek under värderingen. Inget alls orimligt för en fastighet i dylikt skick som överlåts helt utan den uppröjning och sanering som normalt hade krävts i detta fallet.
Åter igen, tänk på hur du framstår när du medvetet missförstår.
Självklar är den tunna lila värderingen gjord av Notar, men den är beställd av Ebba.
Om Esbjörn hade tillgång till och förstod värderingen på 4,2 +/- 200 000. Tycker du då inte att det är pinsamt av Ebba att börja på 3,8, det vill säga 200 000 under Notars värdering. Detta för ett hus där hon själv varor drivande i affären och att hon skapat en situations där budgivningen på den öppna marknaden inte finns. Jag vet att det sagt här att Matz och Majkgård erbjöds att bjuda över. Dock rimmar det ganska illa med Ebbas egna beskrivets över hur priset sattes. ( Ebba- Jag bjuder 3,8- Esbjörm- 3,9 Ebba - tagit). Var det efter deras pris förhandling övriga fick erbjudandet?
Och tycker du inte det är konstigt att Esbjörn inte säger 4,6 vid sitt först motbud. Det vill säga lika mycket över högsta värderings belopp, som Ebba la sig under det lägsta. Praxis vid en affär med enbart en köpare är att lägga sig högt på värderingstegen.
Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Allt detta är fullt normalt, det förstår alla normalt funtade människor, men så klart inte den lilla kloakråttan WerryDum.
Det är bara att konstatera att du och jag har fullkomligt olika åsikter om vad som är normalt beteende och hur normalt funtade människor fungerar. Jag är glad att jag inte lever i din värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
MisterSeven
Fadighetens värde var vid sommaren -20 utom all tvekan mellan 4500'-5000', alla andra lägre summor vilka nämns här i tråden är enbart av taktiska skäl. Dvs för att försköna Ebba Busch fulköp av Esbjörns gamla trähus vilket varit i Esbjörns släkts ägo i 100 år.
Jag vet. Jag tänker att en fastighetsaffär skött på ett rätt och riktigt sätt inte behöver förskönas.
Det säger en del om denna affär när den behöver friseras och förskönas i allt från pris och till kontraktsskrivningen, om vilka dokument som fanns att tillgå när och för vem. Om hur Esbjörn som inledningsvis enligt Ebba sa nej gick till att säga ja.