2022-05-25, 17:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Vad ser du för problem i att bära slöja på jobbet? Du har ingen respekt eller empati för religösa personer eller?

Att bära religiösa attribut, särskilt sådana som används vid kvinnoförtryck på arbetsplatser, skolor och myndigheter bör inte vara tillåtet.

Citat:
Att kvinnor förtrycks har ingenting med Islam att göra. Kvinnor ska man ha stor respekt för, beskydda, och ta hand om inom Islam. Att vissa länder ändå förtrycker kvinnor beror på att de ligger efter i utveckling på det området. Precis som vi i Sverige förtryckte kvinnor för 100 år sedan, trots att vi aldrig haft Islam.

Det är mycket som inte har med Islam att göra, har jag förstått.

IS, Al-Qaida, och Gud vet allt.

Citat:
Jag antar att du inte är särskilt religös. Förtryck är kanske att dra det till sin gräns, men du kan ju själv tänka att du kommer till ett annat land, kämpar i konstant uppförsbacke med integration, språk, pengar, svårt att få jobb pga ditt namn, etc. Sedan blir du av med jobbet för att du tror på gud.

Man blir inte av med jobbet för att man tror på Gud, utan för att man vägrar att rätta sig efter de klädkoder som arbetsgivaren och (i mitt fiktiva fall) lagen, förespråkar.

Det är inte konstigare än Försvarsmaktens uniformsreglemente, McDonalds arbetskläder, eller hemtjänstens arbetskläder. Det går inte att komma till FM och påstå att man inte kan bära hjälm, eller vägrar att bära skärmmössa, därför att ens religion säger att man ska bära slöja eller burka istället.

Man kan tro på Gud precis hur mycket man vill.
Citera
2022-05-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Att bära religiösa attribut, särskilt sådana som används vid kvinnoförtryck på arbetsplatser, skolor och myndigheter bör inte vara tillåtet.
Återigen, slöja har ingenting med kvinnoförtryck att göra. Har du någonsin tänkt på att det endast är sådana som du (personer som inte studerat Islam) som säger det?

Citat:
Det är mycket som inte har med Islam att göra, har jag förstått.

IS, Al-Qaida, och Gud vet allt.
Tror du på riktigt att terrorism har med Islam att göra?

Citat:
Man blir inte av med jobbet för att man tror på Gud, utan för att man vägrar att rätta sig efter de klädkoder som arbetsgivaren och (i mitt fiktiva fall) lagen, förespråkar.
Här visar du bara på hur dålig förståelse du har för religion. Religion är inget man slår på med en knapptryckning. Religionen har du alltid med dig. Muslimer är inte dumma, och dom försöker inte provocera dig på något sätt, och att täcka håret på jobbet är ingen orimlig önskan.

Citat:
Det är inte konstigare än Försvarsmaktens uniformsreglemente, McDonalds arbetskläder, eller hemtjänstens arbetskläder. Det går inte att komma till FM och påstå att man inte kan bära hjälm, eller vägrar att bära skärmmössa, därför att ens religion säger att man ska bära slöja eller burka istället.

Man kan tro på Gud precis hur mycket man vill..
Som sagt, att bära slöja är ingen orimlig önskan. Så klart finns det platser där man inte kan göra det, men i skolan är inte ett sånt ställe. Det är så stor skillnad på lärare ändå. Män, kvinnor, långa, korta, klädstil, religion, politisk åsikt, ålder, rökare, snusare, bla bla bla. Vad gör slöja för skillnad i den ekvationen? Att jämföra det med att vägra bära hjälm i försvarsmakten är helt befängt.
Citera
2022-05-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är inte konstigare än Försvarsmaktens uniformsreglemente, McDonalds arbetskläder, eller hemtjänstens arbetskläder.
Du är medveten om att man får bära slöja när man jobbar på McDonalds?
Citera
2022-05-25, 17:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Återigen, slöja har ingenting med kvinnoförtryck att göra. Har du någonsin tänkt på att det endast är sådana som du (personer som inte studerat Islam) som säger det?

Man behöver inte studera Islam för att förstå att Islam bär med sig bekymmer. Det är uppenbart för var och en med förståelse för hur världen fungerar, på högstadienivå.
  • Hur många länder med Islam som huvudreligion eller statsreligion är fullt fungerande demokratier?
  • Hur många länder med Islam som huvudreligion eller statsreligion är diktaturer eller kvasidiktaturer?
  • Hur många länder med Islam som huvudreligion piskar och stenar kvinnor för äktenskapsbrott, vs hur många länder där Islam inte är huvudreligion gör samma sak?
  • I vilka länder kastar man ner bögar från hustak, eller hänger dem i lyftkranar? Vad är stats eller huvudreligionen i de länderna?

Citat:

Nej absolut inte. Den Islamiska Staten har ingenting med Islam att göra.

Citat:
Här visar du bara på hur dålig förståelse du har för religion. Religion är inget man slår på med en knapptryckning.

Helt riktigt, och man är ju fri att tillbe precis vad man vill på sin fritid.

Citat:
Du är medveten om att man får bära slöja när man jobbar på McDonalds?

Ja.
Citera
2022-05-25, 19:19
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hon får alltså 10 000 mer i skadestånd än vad Ebbas pappa (Ebba som mördades i terrordådet på Drottninggatan) fick innan han överklagade.

Då fick han 100 000.....
Detta inlägg gjorde mig riktigt förbannad.

Inom rättsväsendet har man uppenbarligen gjort bedömningen att det var en större skada mot den kränkta muslimen än Ebbas pappa.

Det kan man inte säga emot, då skadeståndet uppenbarligen skiljer sig från dessa två fall. Ja, skadestånden skiljer sig självklart från brott till brott.

Det är bara svårt för mig att motivera varför kränkningen mot muslimen skulle väga mer än förlusten av Ebba.
Citera
2022-05-25, 23:02
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Jag är starkt för HBTQIA+-rättigheter vilket är välkänt. Jag kan ha synpunkter på sjalen, men jag är också feminist och därmed starkt för kvinnors frigörelse och att de gör sina egna val utan att de ifrågasätts av män. Ni själva tycker hon ska ta av sig slöjan och kommenterar hennes val att ha slöjan. Om man inte ser denna sexism så är man blind.

Är man för HBTQIA+-rättigheter måste man också stå upp för andra minoriteters rättigheter, annars är man en hycklare. Jag tänker inte diskutera det du vill diskutera om islamism för jag tycker inte de är relevant för frågeställningen. Jag är emot all värdekonservatism som skadar kvinnor och HBTQIA+-personer, vilket inkluderar högerextremism och islamism.

Tänker du att heterosexuella människor förtrycker HBTQIA+ i dagens samhälle?
Om så, på vilket sätt?
Citera
2022-05-26, 08:14
Medlem
yz44s avatar
Är det inte höjden av självironi när den feministiska värdegrunden stöder patriarkatet.
Citera
2022-05-26, 10:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSunshine
Om jag vill bära en hatt på huvudet så ska jag väl få bära en hatt på huvudet?
Om någon vill klä sig i rosa läderbyxor så ska de väl få klä sig i rosa läderbyxor?
Om någon vill svepa in huvudet i en gardin så ska de väl få svepa in sig i en gardin?

Du menar alltså att varenda slöjbärande kvinna är ett offer? Ingen av dem är förmögna till egna beslut? egna viljor?

Hur menar du att man tillmötesgår ett patriarkalt förtryck genom att låta en kvinna klä sig i vad tusan de vill?

Jag blir lika förundrad över den skeva människosynen hos många var gång jag är på flashback.

Klart du får bära hatt och rosa läderbyxor!
På din fritid. Eller på ditt jobb om du äger företaget eller om arbetsgivaren som äger företaget vill att du klär dig så.

Inom verksamheter som bekostas av våra skattepengar är det däremot förbannat olämpligt att anställda på arbetet ägnar sig åt att göra reklam för saker just de gillar.
Som Coca-Cola, Mc Donalds, marijuana, Putin, IS, Hitler, Pastafari, Islam,Katolicismen, abort-motstånd, skolskjutningar, SD, KD, islamofobi, anti-HSBQT, Paludan etc.

På offentligt finansierade jobb ska man helt enkelt vara neutral.
Ens egen åsikt eller religion som anställd är inget som ens ska framkomma. Alla kunder ska känna sig lika välkomna och inte stötas bort av ovidkommande åsikter och preferenser hos den som jobbar där.

Allt det där får man pyssla med utanför jobbet om jobbet betalas av skattemedel som jobb inom stat, kommun och landsting.
Senast redigerad av coli 2022-05-26 kl. 10:17.
Citera
2022-05-26, 10:22
Medlem
Kill-9s avatar
Om man med sin klädsel markerar att man tar avstånd från samhället blir man alltså belönad av samhället.

Sjukt.
Citera
2022-05-26, 10:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Detta inlägg gjorde mig riktigt förbannad.

Inom rättsväsendet har man uppenbarligen gjort bedömningen att det var en större skada mot den kränkta muslimen än Ebbas pappa.

Det kan man inte säga emot, då skadeståndet uppenbarligen skiljer sig från dessa två fall. Ja, skadestånden skiljer sig självklart från brott till brott.

Det är bara svårt för mig att motivera varför kränkningen mot muslimen skulle väga mer än förlusten av Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Om man med sin klädsel markerar att man tar avstånd från samhället blir man alltså belönad av samhället.

Sjukt.

Ja det är en märklig värld vi lever i…..

Kvinnan i fråga blev ju inte förbjuden att utöva sin religion (som sker i många muslimska länder för andra religioner). Arbetsgivaren bad henne ju bara att klä sig religions-neutralt på arbetstid.

Det borde ses som ett fullt rimligt krav från en arbetsgivare.
Sjukvårdspersonal, konduktörer, restauranganställda, flygvärdinnor, byggjobbare har ju alla krav på hur de klär sig. Det är ju praktiska, hygieniska, säkerhetsmässiga och kundvälkomnande övervägande som styr detta. Det måste ju vara upp till företagsledningen att avgöra.
Citera
2022-05-26, 11:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Som sagt, att bära slöja är ingen orimlig önskan. Så klart finns det platser där man inte kan göra det, men i skolan är inte ett sånt ställe.

Skolor idag finansieras oftast genom skolpeng för varje elev vare sig de är offentligt drivna eller privata.

Att göra politisk reklam, religiös reklam eller reklam för saker som marijuana, rökning, Coca-Cola aborter, alternativmedicin, Woodo, homofobi etc är inget som lärare ska ägna sig åt på arbetstid.

Alla elever ska naturligtvis slippa att utsättas för sådan indoktrinering under skoltid från vuxna lärare i skolan. Lärare ska vara neutrala och professionella, inte ens yppa sina politiska eller religiösa egna åsikter.

Att bära religiösa symboler som en muslimsk slöja på arbetstid borde självklart inte accepteras för en lärare i en skola som finansieras av skattemedel.
Senast redigerad av coli 2022-05-26 kl. 11:02.
Citera
2022-05-26, 11:26
Medlem
colis avatar
Citat:

• Väldigt många terrorattacker mot civila sker idag av muslimer i religionens namn, tyvärr är det ett faktum.
• Islamska stater gör saker som människorättsorganisationer världen över kraftigt fördömer.
• Den ”köns-apartheid ” som islamska stater bedriver mot kvinnor är förbjuden i många västländer.
• IS - mer behöver inte sägas.
• Problemen med hedersförtryck i Sverige är kraftigt korrelerat till muslimer.
• Liksom skjutningar och våldet i utanförskapsområden.
• Allt för stor andel dömda våldsbrottslingar i Sverige är muslimer.
• Liksom andelen bidragsfuskare och folk som hotat offentligt anställda
• Paludankravallerna med 300-400 muslimer som polisen vill lagföra och hundra skadade poliser - i Sverige.

Tyvärr har sammantaget alla dessa händelser gjort att islam fått ett ”dåligt rykte”.
Många är idag rädda för vad företrädare av denna religion kan göra, många har råkat illa ut av saker muslimer gjort, särskilt i religionens namn.

Att provokativt göra reklam för en åsiktsyttring som fortfarande gör så många dåliga saker i religionens namn, under arbetstid där man möter unga elever, kunder eller sjuka är verkligen inte lämpligt. Överhuvudtaget är inte reklam för en religion något som ska utövas av lärare inne på en religionsneutral skola.

Men reklam för något som skadad, skrämt och strider så mycket mot västerländsk ideologi för tolerans och allas lika värde är alldeles särskilt olämpligt i skolan.
Denna kvinna borde inte fått bära en muslimsk slöja på arbetstid - och borde naturligtvis inte fått skadestånd.
Senast redigerad av coli 2022-05-26 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in