Citat:
Ursprungligen postat av
NakedSunshine
Så en fri kvinna som bär slöja på fritiden är inte förtryckt, men så fort hon bär den på en arbetsplats så är hon per automatik av det universella muslimska patriarkatet?
Nej, hon kan vara förtryckt på fritiden också, men så länge det inte förekommer lagbrott som kommer samhället till kännedom, så kan samhället inte göra något åt saken, än så länge.
En arbetsplats i näringslivet, en myndighet eller en skola ska dock inte premiera någon form av religion. Den anställde eller studerande har rätt att tro på vad den vill, men att också följa de universella regler som förekommer oavsett trosuppfattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
NakedSunshine
Du förespråkar ju förtryck när du ska förbjuda människor att bära slöja.
Det gör jag ju inte. De får, som sagt, bära slöja var och hur de vill på sin fritid.
Citat:
Ursprungligen postat av
NakedSunshine
Varifrån har du fått för dig att slöja per automatik innebär ett förtryck? Att slöjans enda mening är för kvinnan att underkasta sig männen. Är en kristen nunna då också förtryckt?
Slöjan är, alldeles oavsett allt annat, i grunden ett plagg som kvinnor ska bära för att de inte ska visa håret för andra män än männen i sin familj, och/eller Gud.
Ja, en kristen nunna kan vara förtryckt, om hon tvingats bli nunna, liksom en kvinna kan vara förtryckt om hon tvingas bära slöja.
Det är dock så att hedersbrottslighet i Sverige i princip enbart kommer från patriarkala klanstrukturerade delar av samhället och de är i princip enbart muslimska.
Citat:
Ursprungligen postat av
NakedSunshine
Du verkar ha någon ytterst märklig världsbild av att alla muslimska kvinnor som bär slöja är förtryckta, dina egna ord. Det stämmer helt enkelt inte och du framstår enbart som stollig.
Ingenstans har jag någonsin påstått att alla muslimska kvinnor är förtryckta, det är bara ett påhitt du upprepar för att kunna argumentera emot något annat än vad jag påstår. Jag vet inte om det beror på att du faktiskt inte förstår vad jag påstår, eller att du förstår men inte kan bemöta det.
Det är, oavsett dina märkliga och ologiska invändningar, däremot så att väldigt många kvinnor som bär täckande klädesplagg i patriarkala kulturer med Islam som religion, är just förtryckta. Oavsett om du ser till Sverige, eller Afghanistan. Sådant förtryck bör inte premieras och lyftas fram i våra samhällsinstitutioner och på våra arbetsplatser.