2022-05-26, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Visa mig den statistiken. Biden är dement och inte en trovärdig källa.

Faktum är att du har helt fel. Det finns ett samband mellan hårda vapenlagar och masskjutningar. Chicago är ett utmärkt exempel.

Stater som håller 2amd högt har färre masskjutningar, lägre brottslighet, säkrare medborgare, gladare befolkning och ett bättre klimat. Det finns det statistik på.

Varför har USA mer masskjutningar än resten av världen tillsammans om nu deras vapenlagar medför mindre masskjutningar menar du?

Med det sagt så kan man inte bara förbjuda vapen och tro att folk ska vara säkra i ett land som har mer vapen i omlopp än landets totala befolkningsantal. Rekorderliga människor bör få bära vapen. Lärarkåren bör också utrustas (och tränas) med vapen. Hade lärarna på skolan i Texas varit beväpnade hade dådet kunnat avstyras.

Men att tillåta vemsomhelst att köpa halvautomatiska vapen är ren galenskap. Är du för att automatiska, och halvautomatiska vapen ska få säljas till civila, isf varför? Är du för att vemsomhelst ska få köpa vapen över disk?
Citera
2022-05-26, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inzomniak
Ja det är förbjudet att bära kniv på offentlig plats, det är också förbjudet att skjuta oskyldiga människor ...

Svårt att förbjuda dumhet och ondska. Även svårt att förbjuda något som redan är förbjudet. Hade jag inte varit uppmärksam igår hade jag dött då en buss körde i full fart över en korsning när jag börjat köra efter jag fått grönt. Hur hade vi förbjudit den händelsen? Idioter kommer alltid att finnas oavsett vilka lagar vi stiftar. Ren populism att göra detta till en fråga om vapenlagar. Då ser man inte det verkliga problemet.
Citera
2022-05-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Du behöver vara 21 för att köpa NFA-vapen ("machine guns") från en FFL. Och då gäller ju NFA-reglerna när du är 21 också. Så nej, du kan inte som 18-åring köpa "samma vapen som militären använder i krig".

Så vitt jag vet så krävs ett speciellt tillstånd för att köpa helautomatiska vapen i USA och det är jävligt svårt att få. Det där är en svåravlivad myt att alla springer omkring med helautomatiska vapen och nej AR 15 är semi automatisk inget annat.
Citera
2022-05-26, 09:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Varför har USA mer masskjutningar än resten av världen tillsammans om nu deras vapenlagar medför mindre masskjutningar menar du?

Med det sagt så kan man inte bara förbjuda vapen och tro att folk ska vara säkra i ett land som har mer vapen i omlopp än landets totala befolkningsantal. Rekorderliga människor bör få bära vapen. Lärarkåren bör också utrustas (och tränas) med vapen. Hade lärarna på skolan i Texas varit beväpnade hade dådet kunnat avstyras.

Men att tillåta vemsomhelst att köpa halvautomatiska vapen är ren galenskap. Är du för att automatiska, och halvautomatiska vapen ska få säljas till civila, isf varför? Är du för att vemsomhelst ska få köpa vapen över disk?
Jag tror inte du vet vad halvautomatiskt innebär, men det är inte viktigt. Jag är absolut för att såväl halv- som helautomatiska vapen ska få köpas över disk. Syftet är egentligen inte viktigt. Det kan handla om intresse, sport, jakt, prepping med mera. Självförsvar är en grundläggande rättighet. Ett samhälle där bara eliten har tillgång till vapen går oundvikligen mot förtryck.

Dessutom är det mycket ovanligt att helautomatiska vapen används under brott som masskjutningar. Det är väldigt vanligt att skolkjutare är medicinerade. SSRI och annan psykofarmaka verkar vara den röda tråden.

Som svar på din första fråga. Demografiska skillnader... I Alaska är det ytterst ovanligt med masskjutningar. I Chicago och Kali är det vanligt. Båda har hårda vapenlagar.
Citera
2022-05-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svårt att förbjuda dumhet och ondska. Även svårt att förbjuda något som redan är förbjudet. Hade jag inte varit uppmärksam igår hade jag dött då en buss körde i full fart över en korsning när jag börjat köra efter jag fått grönt. Hur hade vi förbjudit den händelsen? Idioter kommer alltid att finnas oavsett vilka lagar vi stiftar. Ren populism att göra detta till en fråga om vapenlagar. Då ser man inte det verkliga problemet.

Precis! Håller med.
Citera
2022-05-26, 09:10
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inzomniak
Ja det är förbjudet att bära kniv på offentlig plats, det är också förbjudet att skjuta oskyldiga människor ...

Det är dock tillåtet att köpa kniv. Att man inte får bära dessa på allmän plats gör dock i praktiken minimal skillnad för dess brottsanvändning.
Citera
2022-05-26, 09:14
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är inte restriktiva lagars syfte. Det är att begränsa tillgången på lagliga vapen, vilket har bevisad effekt för brottsstatistiken med just dessa. Sedan att det finns signalsymboliska lagar där man förbjuder folk att bära vapen på allmän plats osv har ju såklart minimal påverkan.
Citera
2022-05-26, 09:14
Medlem
Filmade inte grabben? Jag skulle gärna se filmen i så fall.
Citera
2022-05-26, 09:16
Avslutad
Citat:

Citat:
Jag tror inte du vet vad halvautomatiskt innebär, men det är inte viktigt. Jag är absolut för att såväl halv- som helautomatiska vapen ska få köpas över disk. Syftet är egentligen inte viktigt. Det kan handla om intresse, sport, jakt, prepping med mera. Självförsvar är en grundläggande rättighet. Ett samhälle där bara eliten har tillgång till vapen går oundvikligen mot förtryck.

Dessutom är det mycket ovanligt att helautomatiska vapen används under brott som masskjutningar. Det är väldigt vanligt att skolkjutare är medicinerade. SSRI och annan psykofarmaka verkar vara den röda tråden.

Som svar på din första fråga. Demografiska skillnader... I Alaska är det ytterst ovanligt med masskjutningar. I Chicago och Kali är det vanligt. Båda har hårda vapenlagar.

Svara gärna på min första fråga innan vi fortsätter.

Citera
2022-05-26, 09:19
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Canada har just förbjudit AR-15, men i övrigt är Kanadensarna lika glada i skjutvapen som USA, och det är lika enkelt att köpa vapen där, som här (USA)

Skitsnack, vapenlicensen i Kanada tar minst 45 dagar med background check, måste förnyas var 5e år, du måste genomgå utbildningar osv. Sluta sprid falsk information
Citera
2022-05-26, 09:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Svara gärna på min första fråga innan vi fortsätter.

Den besvaras i slutet av mitt inlägg. Läste du det inte?

Jag kan tillägga: Missbruk, långvarig lockdown, utbredd psykisk ohälsa, frånvarande fäder, många svarta., getthokultur.
Citera
2022-05-26, 09:25
Avslutad
Citat:
Den besvaras i slutet av mitt inlägg. Läste du det inte?

Jag kan tillägga: Missbruk, långvarig lockdown, utbredd psykisk ohälsa, frånvarande fäder, många svarta., getthokultur.

Det är du som vill förse denna befolkning med hel- och halvautomatiska gevär över disk utan att någon ställer några frågor, inte jag. Du och sådana som du är direkt ansvariga för masskjutningen i Texas, och på andra platser. Jag är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in