2022-05-25, 23:54
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nej, du kan inte köpa automatvapen (lagligt) någonstans i USA. Semi-automatiska vapen däremot kan du köpa. Precis samma typ av vapen som är lagliga för jakt och målskytte i Sverige. Det är ingen stor skillnad på jaktvapen och militära vapen annat än möjligen längden. Det finns tex. folk som har AR-15 på jaktlicens i Sverige. Kontrollerna som utförs är också ungefär samma där som här. Enda skillnaden är i vilka syften du får skaffa vapen, här godtas numera bara jakt och målskytte som ändamål, i USA får du även inneha vapen för självförsvar. Visst är det svårare för en 18-åring att få tag på en bössa i Sverige än USA, men inte jättemycket.

Poängen som jag försöker få fram är att det är inte rätten till vapen som är problemet. Även om man med någon magi skulle trolla bort alla vapen i USA skulle det nog fortfarande ske massmord på skolor, fast med kniv/svärd istället. Eller med bomber. Man måste försöka lösa orsaken till att det sker istället för att ge sig på att försöka begränsa verktygen.

Jo jättemycket, det är JÄTTEMYCKET svårare för en 18åring att få tag på en semiautomatisk kulspruta i Sverige än i USA, jag tror inte du inser hur lätt det är i Texas att köpa vapen, det är ungefär som att köpa öl på systemet. Vad gäller kniv så har vi redan gått igenom detta i tråden, det är väldigt mycket svårare för en tonåring att döda många med en kniv
Citera
2022-05-25, 23:55
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nej, du kan inte köpa automatvapen (lagligt) någonstans i USA. Semi-automatiska vapen däremot kan du köpa. Precis samma typ av vapen som är lagliga för jakt och målskytte i Sverige. Det är ingen stor skillnad på jaktvapen och militära vapen annat än möjligen längden. Det finns tex. folk som har AR-15 på jaktlicens i Sverige. Kontrollerna som utförs är också ungefär samma där som här. Enda skillnaden är i vilka syften du får skaffa vapen, här godtas numera bara jakt och målskytte som ändamål, i USA får du även inneha vapen för självförsvar. Visst är det svårare för en 18-åring att få tag på en bössa i Sverige än USA, men inte jättemycket.

Poängen som jag försöker få fram är att det är inte rätten till vapen som är problemet. Även om man med någon magi skulle trolla bort alla vapen i USA skulle det nog fortfarande ske massmord på skolor, fast med kniv/svärd istället. Eller med bomber. Man måste försöka lösa orsaken till att det sker istället för att ge sig på att försöka begränsa verktygen.

Det fetstilta är en enormt stor skillnad. Det flödar av vapen i USA, det går inte komma ifrån. Sen kan man snacka om man måste lösa orsaken till att folk begår våldsdåd. Visst. Men som med allt annat avgör tillgången vilken typ av dåd som sker. Knivdåd blir naturligt inte lika allvarliga/omfattande. Man kan tycka vad man vill om överförmynderi, men nog fasen har det effekt. Lite samma fenomen som hur olyckor och bränder vid högtider gått ned i Sverige sedan man förbjudit/begränsat tillgång till smällare och fyrverkerier.
Citera
2022-05-25, 23:57
Medlem
USAs vapenlagar är ett moment 22.
Citera
2022-05-26, 00:08
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Precis så, grymt skrivet! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Vapen är inte så mycket svårare att få tag i här.
Räcker med en intensivkurs (jakt) på en helg och så har du två livstidslicenser på kul och hagel. Om du verkligen vill så går det, snabbt också
Rätten till vapen är inte problemet här.

Vet du att handläggningstiden för vapenlicens är allt från 1 månad till 6 månader i Sverige, beroende på var i landet. I texas får man omedelbart vapnet utan bakgrundskoll. Det gäller även i Sverige att endast du som bedriver yrkesmässig jakt- eller viltvård, eller har annat kvalificerat behov, kan få licens för flerskottsvapen.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
SVT vräker på med antivapen-propaganda utan att ens nämna kulturella eller psykologiska förklaringar. Man börjar ju tro att det finns en agenda...
Till och med Michael Moore (på den tiden han fortfarande var relevant) visade i "Bowling for Columbine" att strängare vapenlagar inte var lösningen då Kanada både hade drösvis med vapen och liberala lagar men inga dödsskjutningar.

Det är svårare att få tag på vapen i Kanada jämfört med USA. Inte lika strikt som i Sverige vilka vapen man får handha osv, men det krävs ändå en viss formalia för att få licens. Det tar ett par månader. Det ska bakgrundkollas, ringa referenser sedan godkännas av myndighet och sedan skickar licensen till personen som kan gå och köpa ett vapen(vissa får man ta med hem). Att det inte förekommit dödsskjutningar i Kanada är dock inte sant, det har förekommit ett antal.
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 00:12.
Citera
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
SVT vräker på med antivapen-propaganda utan att ens nämna kulturella eller psykologiska förklaringar. Man börjar ju tro att det finns en agenda...
Till och med Michael Moore (på den tiden han fortfarande var relevant) visade i "Bowling for Columbine" att strängare vapenlagar inte var lösningen då Kanada både hade drösvis med vapen och liberala lagar men inga dödsskjutningar.

Kanada har både betydligt mindre vapen än USA och betydligt mindre liberala lagar dessutom
Citera
2022-05-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Kanada har både betydligt mindre vapen än USA och betydligt mindre liberala lagar dessutom

Canada har just förbjudit AR-15, men i övrigt är Kanadensarna lika glada i skjutvapen som USA, och det är lika enkelt att köpa vapen där, som här (USA)
Citera
2022-05-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Håller nog med i en del av det andra du skrev, men i det här stycket kan det vara bra att poängtera att i Sverige har vi stränga regelverk. En extremt stor majoritet av vapnen i landet är jaktvapen, inte vapen för eldstrid, vilka det krävs licens för att skaffa. I många av USA:s stater kan du stövla in som den här mördaren, nyss fyllda arton, och köpa automatkarbiner över disk utan krusiduller.

Det uppskattas gå 120 skjutvapen per 100 civilinvånare i USA, dubbelt så många som tvåan; Falklandsöarna. Sverige kvalar in på 22:a plats med 23 skjutvapen per 100 civilinvånare.
Alltså, ungefär 2,3 miljoner civila skjutvapen i Sverige, 393 miljoner i USA.

Lägg på social utsatthet, klassklyftor, ickefungerande infrastruktur och sjukvård, rasmotsättningar i kalkylen och voilà! Du får skolskjutningar.

Jag har 8 vapen, och min samling fortsätter att växa. USA är fantastiskt om man som jag har skytte som hobby. Lite enklare här än i Sverige. Om jag flyttar hem, blir det spännande att se om jag får ta med mig alla mina olika pickadoller och rifles...
Citera
2022-05-26, 00:23
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vet du att handläggningstiden för vapenlicens är allt från 1 månad till 6 månader i Sverige, beroende på var i landet. I texas får man omedelbart vapnet utan bakgrundskoll. Det gäller även i Sverige att endast du som bedriver yrkesmässig jakt- eller viltvård, eller har annat kvalificerat behov, kan få licens för flerskottsvapen.

Ja vet! För mig tog det kortare däremot
Du kan även gå via dynamiskt skytte IPSC!
Citera
2022-05-26, 00:43
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Jag har 8 vapen, och min samling fortsätter att växa. USA är fantastiskt om man som jag har skytte som hobby. Lite enklare här än i Sverige. Om jag flyttar hem, blir det spännande att se om jag får ta med mig alla mina olika pickadoller och rifles...

Samma här, har 4. Sverige är knepigare med allt vad gäller vapen tråkigt nog, på gott och ont.

Avis på dig!
Citera
2022-05-26, 00:47
Medlem
Jonathanhylstas avatar
Ni pratar om svarta hitt och vita ditt, Vapenlagar mm men ni ser inte den stora bilden, Någonting fick han att begå detta dådet, Han blev förmodligen mobbad, Hade inga vänner, Hade psykisk ohälsa, Han kanske va incel, Och tillslut exploderade han och begick detta hemska dådet
Citera
2022-05-26, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Alla studier visar ju på att fler vapen leder till mer våld. Finns det få eller inga vapen finns det således mindre att oroa sig för. Att vapen ska hamna i "rätt persons" händer är bara ett önsketänkande som inte fungerar i verkligheten.
Vilka är alla dessa studier? Finns massor med exempel på delstater i USA eller länder i Europa med mycket vapen och lite våld. Det är mer komplicerat och den tydligaste gemensamma nämnaren brukar vara demografin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in