2022-05-25, 22:09
Medlem
Swe1227s avatar
Micro försurar maten och det är inte optimalt i längden. Då blir hela du sur.
Citera
2022-05-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det går inte att tala om onytta/nytta så här lite allmänt. Istället beror det på hur många Findus-rätter du äter i månaden.

Äter du en gång i månaden spelar den ingen roll för din livshälsa. Äter du däremot varje dag kan de bli problem. Generellt sett är det inga farliga ingredienser i Findusrätter, men det beror på vilka råvaror de har använt i sin produktion. Salt och fettmängder kan vara problematiska, men endast t om du äter mycket salt och fett i andra måltider.

Men framförallt bör man i en "farlighetsanalys" fokusera på mängden på en månad, och inte tillmäta en enskild måltid någon större hälsoeffekt.

Gick lite för snabbt när jag skrev inlägget. Jag tänker typ om man äter 2-3 i veckan, blir ju ändå en någorlunda stor del av den totala kosten.
Citera
2022-05-25, 22:16
Medlem
Sladdersnoks avatar
Aldrig som hemlagat men de va väl knappast en överraskning 🤪
Citera
2022-05-25, 22:17
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Gick lite för snabbt när jag skrev inlägget. Jag tänker typ om man äter 2-3 i veckan, blir ju ändå en någorlunda stor del av den totala kosten.
2-3 lådor i veckan gör, räknat på att du 14 lagade måltider i veckan, kanske 25-30 procent och det är betydelsepåverkande mängd. Då får man börja läsa innehållsförteckningar för att skilja de bra från de dåliga. Är det dekonstruerade råvaror (sönderdelade och sedan ihopsatta till en ny produkt) så är det mindre bra än om det är rätt rena råvaror.

Men förmodligen är de här doserna ändå mindre ohälsosamma än annat du gör i livet. Konsumerar du tobak, alkohol i större mängd, arbetar i dammig miljö med stress och skiftarbete, lever ensam utan partner och riktiga vänner osv, så är sådana saker ett större hälsoproblem än Findus-lådorna.
Citera
2022-05-25, 22:29
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Nu tänker jag på pensionärerna.. Dom har som har hemtjänst. Dom lagar ingen mat, dom värmer bara upp dessa rätter i micron. Många är kanske inte så stora i maten och blir nog mätta på en sådan låda. Räcker för mig att bli mätt på också men det är sällan jag äter en sådan. Kan hända ibland.
Men nu tänker jag på gamlingarna som faktist äter typ 3 sådana om dagen år ut och år in.
Hur bra är det?
🤔
Citera
2022-05-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Men, sluta hitta på och gå på skrönor.
Citera
2022-05-25, 22:40
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Hur går detta till rent kemiskt?
Citera
2022-05-25, 22:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Den stora skillnaden är vilken typ av fryst rätt du äter och inte fryst färdigt kontra egen lagat.

Gäller det just Findus så är Rostad kyckling bättre än Pasta Alfredo.

Men sen finns det andra frysrätter som har bättre näringsvärde.

Personligen pallar jag inte med mikromat när allt är mjukt och segt. I ugn är de bättre, men då försvinner halva vitsen med färdigrätt och då kan man lika gärna slänga ihop wokgrönsaker, kyckling och stekt potatis själv.
Citera
2022-05-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Hur går detta till rent kemiskt?

Det gör det inte.
Citera
2022-05-25, 22:56
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Det gör det inte.

Jag vet. Jag var bara nyfiken på vilka svamlerier det skulle komma.

Allla vet att maten inte blir sur i micron, den blir radioaktiv
Citera
2022-05-25, 22:58
Medlem
MyJustices avatar
Väldigt lite protoiner (kött) i färdigmat
och väldigt mycket billiga kolhydrater ( potatis ,Pasta )
näringsinehållet kan du inte leva av
Citera
2022-05-25, 23:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Alltid efter att jag inmundigat tinad frysmat så känner jag mig lite våldtagen. Denna sinnesstämning tolkar jag som kroppens sätt att säga åt mig att göra om och göra rätt, bokstavligt skrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in