2022-05-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns om man äter ett par i veckan eller mer?
Tror nog du underskattar färdigrätterna...
Det har hänt en del sedan 50-talet men många myter lever kvar.
https://sverigesradio.se/avsnitt/721827
Citera
2022-05-26, 02:17
Medlem
Pizdecs avatar
Karins Lasagne är den enda frysrätten jag skulle köpa förutom fryspizza.
Fett god, antagligen onyttig dock.
Citera
2022-05-26, 03:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Väldigt lite protoiner (kött) i färdigmat
och väldigt mycket billiga kolhydrater ( potatis ,Pasta )
näringsinehållet kan du inte leva av

En polare som läste nån näringskunskapskurs på universitetet sa att folk på 1800-talet i Sverige oftast fick i sig mindre näring än en nutida människa som lever på micrade färdigrätter. Du kan självklart leva på dessa färdigrätter men du kommer förmodligen dö i förtid pga allt socker och salt.
Citera
2022-05-26, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som läste nån näringskunskapskurs på universitetet sa att folk på 1800-talet i Sverige oftast fick i sig mindre näring än en nutida människa som lever på micrade färdigrätter. Du kan självklart leva på dessa färdigrätter men du kommer förmodligen dö i förtid pga allt socker och salt.

Det var väl knappast ett speciellt förvånande påstående, folk levde väl på potatis och fläsk typ. Eller menade du tvärtom?
Citera
2022-05-26, 06:03
Medlem
covf33fs avatar
Två kycklingburgare från donken kostar lika mycket och är fan så mycket godare Nyttigare vettefasiken..
Citera
2022-05-26, 07:04
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Nu tänker jag på pensionärerna.. Dom har som har hemtjänst. Dom lagar ingen mat, dom värmer bara upp dessa rätter i micron. Många är kanske inte så stora i maten och blir nog mätta på en sådan låda. Räcker för mig att bli mätt på också men det är sällan jag äter en sådan. Kan hända ibland.
Men nu tänker jag på gamlingarna som faktist äter typ 3 sådana om dagen år ut och år in.
Hur bra är det?
🤔

Fast de lådorna är väll oftast tillagda från grunden i ett kommunalt storkök?
Citera
2022-05-26, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Det är överdrivet mycket salt i de där har jag läst.

Det stämmer att de innehåller mycket salt. Antagligen för att höja smaken, men till vilket pris.... Det är så klart inte salt med jod, som ju är lite dyrare än det utan jod. Salt utan jod är en vanlig orsak till struma. Profit över hälsa, med andra ord.

Mvh.
Senast redigerad av kaffekoppen 2022-05-26 kl. 07:42.
Citera
2022-05-26, 08:13
Medlem
Det är väl bara att kolla innehållsförteckningen och göra en egen bedömning från fall till fall. Det finns färdigrätter som är bra och färdigrätter som är mindre bra.

Tvärtemot vad många tror innehåller fryst färdigmat ganska lite tillsatser, eftersom frysningen omedelbart efter tillagningen gör att de inte behövs.
Citera
2022-05-26, 08:24
Medlem
Citat:
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns om man äter ett par i veckan eller mer?

Jag tror det är okej om man även äter färska frukter och grönsaker.
Citera
2022-05-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det stämmer att de innehåller mycket salt. Antagligen för att höja smaken, men till vilket pris.... Det är så klart inte salt med jod, som ju är lite dyrare än det utan jod. Salt utan jod är en vanlig orsak till struma. Profit över hälsa, med andra ord.

Mvh.
Nu är struma inget jätteproblem i sverige eftersom vi inte frossar i pizzasallad varje dag...
Däremot i östeuropa - där de i princip lever på kål.
Citera
2022-05-26, 08:31
Avstängd
Citat:
Skulle nog våga påstå att det mest negativt är mängden mat. Annars är det säkert bättre än MCD BURGER KING och PITZZA.
Citera
2022-05-26, 08:44
Medlem
Peyotedudes avatar
Det ljugs så mycket om mat att allt är osunt och som stressar många. De flesta sundhetsfolk och dietister vet inte vad de pratar om.

En del bodybuildare verkar droppa grönsaker och frukt nu, det var bara lögn att man skulle behöva det.

Många fattiga har och lever nästan bara på ris eller potatis och går på arbete ändån.

Man kan äta enorma mängder godis och läsk utan att få det dåligt, bli fet eller få diabetes. Gelatin som mycket godis består av är sunt.
Senast redigerad av Peyotedude 2022-05-26 kl. 08:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in