• 1
  • 2
2022-05-25, 22:56
Medlem
Mjao. Jag såg att jag hade en tjänstepension liggande värd 10k på Nordea från min fd arbetsgivare. Hade ingen aning om detta. 39 år gammal är jag. Skulle det gå att helt enkelt plocka ut den nu i en klumpsumma om jag vill ha dom pengarna? Eller hur funkar det?
Citera
2022-05-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Mjao. Jag såg att jag hade en tjänstepension liggande värd 10k på Nordea från min fd arbetsgivare. Hade ingen aning om detta. 39 år gammal är jag. Skulle det gå att helt enkelt plocka ut den nu i en klumpsumma om jag vill ha dom pengarna? Eller hur funkar det?

När du fyller 55, hade en på drygt 1000, fick välja typ 5kr månaden eller hela beloppet en gång, tog beloppet

Tror dom sa att under 15 tusen kan man få hela beloppet
Citera
2022-05-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
När du fyller 55, hade en på drygt 1000, fick välja typ 5kr månaden eller hela beloppet en gång, tog beloppet

Tror dom sa att under 15 tusen kan man få hela beloppet

Jaha så jag kan inte ta ut det nu utan måste vänta till jag är 55?
Citera
2022-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Jaha så jag kan inte ta ut det nu utan måste vänta till jag är 55?

Jo
Citera
2022-05-25, 23:12
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Du kan ta ut det bär du så önskar.

Som yrkesverksam sparekonom brukar jag rekommendera att man tar ut hela beloppet innan 45 års ålder. I de flesta fall är detta mycket förmånligt med avseende på inflation och generell värdeminskning.
Citera
2022-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Du kan ta ut det bär du så önskar.

Som yrkesverksam sparekonom brukar jag rekommendera att man tar ut hela beloppet innan 45 års ålder. I de flesta fall är detta mycket förmånligt med avseende på inflation och generell värdeminskning.

Så jag som 39-åring bör kunna ta ut hela beloppet pang boom direkt?

Apropå inflation: bör man inte ta ut det direkt som du säger o köpa typ guld för pengarna? :P
Citera
2022-05-25, 23:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Oftast är det 55 år som är minimum. Kan fås dispens om man är typ bevisat dödligt sjuk, så kan man få pengarna tidigare. (Pensionsförsäkring tänker jag nog på nu).
Dispens ges sällan eller oftast aldrig.
Citera
2022-05-25, 23:22
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Apropå inflation: bör man inte ta ut det direkt som du säger o köpa typ guld för pengarna? :P
Det är ett alternativ, ja. Annars rekommenderar jag att helt enkelt använda pengarna till konsumtion. Som man brukar säga: en hundralapp är värd hundra kronor idag, men bara nittio om ett år. Lika bra att bränna pengarna direkt. Som sagt. Inflation och sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Oftast är det 55 år som är minimum. Kan fås dispens om man är typ bevisat dödligt sjuk
Finns inga sådana regler. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2022-05-25, 23:25
Medlem
Citat:
Det är ett alternativ, ja. Annars rekommenderar jag att helt enkelt använda pengarna till konsumtion. Som man brukar säga: en hundralapp är värd hundra kronor idag, men bara nittio om ett år. Lika bra att bränna pengarna direkt. Som sagt. Inflation och sånt.

Kan inte minnas att min bank nånsin gett mig det tipset :P men i detta fall så är det exakt vad jag tänkte göra. Det va 10k jag inte visste fanns, så...
Citera
2022-05-25, 23:26
Medlem
Citat:

https://www.nordea.se/privat/liv/pen...r-pension.html

Enligt Nordea där så är det 55 som gäller...? Eller läser jag knasigt?
Senast redigerad av Janejja 2022-05-25 kl. 23:31.
Citera
2022-05-25, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Finns inga sådana regler. Det faller på sin egen orimlighet.

Jag tänkte på klassisk pensionsförsäkring. Tecknade sådan för 35-40 år sedan. Där kunde man i vissa fall få ut försäkringskapitalet före 55 års ålder. Så "funktionen" fanns/finns där. Men spelar ingen roll, för TS frågar inte efter klassisk pensionsförsäkring. My bad.
Citera
2022-05-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tänkte på klassisk pensionsförsäkring. Tecknade sådan för 35-40 år sedan. Där kunde man i vissa fall få ut försäkringskapitalet före 55 års ålder. Så "funktionen" fanns/finns där. Men spelar ingen roll, för TS frågar inte efter klassisk pensionsförsäkring. My bad.

Meaning..? I gan haz moneys now?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in