Citat:
Tror det är någon scen som ser lite greenscreen-aktig ut(kan det vara den där dom åker motorcykel och det exploderar saker i bakgrunden?), men det är ingenting som förtar det allra minsta.Det jag däremot önskar hade gjorts annorlunda är att det skulle varit riktig tysk dialog bitvis i filmen, i synnerhet scenen där dom går över bron och egentligen pratar perfekt tyska för att smälta in bland vaktposterna. Den scenen minns jag att jag reagerade på när jag i efterhand läste boken och insåg hur filmen hade kunnat varit ännu bättre. Samma sak som med The hunt for Red October, där dom pratar engelska efter den inledande ryska dialogen.
Citat:
Det finns minst en lista på filmer inom genren, just den fanns inte med, men det beror på att den helt saknade Wikipedia-sida(även på italienska). Det skulle man kunna göra ytterligare en röd tråd-tittning av och plöja allt i den genren. Får sätta upp det på den redan överfulla listan.https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_War
Citat:
Jag minns mycket lite av den nu, tror det är över 20år sedan jag såg den senast, och det är väl just det, den lämnade ingen starkt avtryck, vilket är närmast obegripligt med tanke på rollistan. Ska dock bli skoj att se om den snart, kanske kommer den ha växt lite i ögonen när man ser på den mer vuxet.
Citat:
Det där var en intressant frågeställning värd en egen tråd, vilka filmer som väckte en cineasts intresse för äldre klassiker och annat än i förhållande till ens egna ålder det moderna(känns som att det redan borde finnas en sådan tråd, ska kolla) som tyvärr verkar vara det enda som merparten av alla från dom yngre generationerna kan uppskatta, vilket är för mig obegripligt.The Guns of Navarone och Where Eagles Dare var för mig två bra äldre filmer att se som väckte intresse inte bara för Alistair MacLean, Clint Eastwood, Gregory Peck eller någon av de andra utan intresse för äldre film generellt. Jag hade nog en del fördomar mot äldre filmer (som jag gissar många yngre har). Dessa två filmer körde över mina fördomar och är filmer jag rekommenderar generellt.
Jag är då även öppen för möjligheten att det var just Navarone/Eagles/Zebra och Breakheart(som förvissa är lite nyare) som var dom skyldiga titlarna även i mitt fall, ihop med dom äldsta Bond-filmerna.
Gällande dagens yngre generationer så kan man tycka att Star Wars (1977) borde kunna vara ett startskott, men å andra sidan så ser jag kommentarer på forumet från folk som seriöst verkar hylla prequel-trilogin och dom tre sista som dom bästa, medans dom knappt nämner dom tre äldsta, vilket personligen är dom enda tre jag finner någon glädje i att se om numera.
Citat:
Låter som en blandning av Ice Station Zebra, The Thing (1982), Shoot to kill (1988) och sämre D-Tox (2002), kanske kan boken varit inspiration till delar av storyn hos av dom fyra.Läste en av hans böcker många gånger som ung.
Minns jag rätt hette den Natt Utan Slut på svenska.
Alltid retat mig att den aldrig blev en maffig 70-talsrulle.
Några få överlevande från en flygkrasch tas omhand av ett fåtal polarforskare.
Bland de överlevande finns en mördare som gör allt för att inte upptäckas.
Minns jag rätt hette den Natt Utan Slut på svenska.
Alltid retat mig att den aldrig blev en maffig 70-talsrulle.
Några få överlevande från en flygkrasch tas omhand av ett fåtal polarforskare.
Bland de överlevande finns en mördare som gör allt för att inte upptäckas.
Dock hitta jag denna sorgliga trivia om romanen Night Without End (1959):
Citat:
Proposed adaptation
In August 1959 film rights were bought by George Seaton and William Perlberg who had a deal with Paramount. They wanted to make the film with Debbie Reynolds with whom they had a long-term contract. They hired Eric Ambler to write a script. Lilli Palmer was announced as co star.
In 1961 Seaton said they wanted to film it after The Hook. William Holden was attached as star. In December 1961 it was announced Richard Wilson would direct at Paramount. In 1963 Wilson said he still had a commitment to make the film, and had written the script with his wife Elizabeth Vance. However the film was never made.
In August 1959 film rights were bought by George Seaton and William Perlberg who had a deal with Paramount. They wanted to make the film with Debbie Reynolds with whom they had a long-term contract. They hired Eric Ambler to write a script. Lilli Palmer was announced as co star.
In 1961 Seaton said they wanted to film it after The Hook. William Holden was attached as star. In December 1961 it was announced Richard Wilson would direct at Paramount. In 1963 Wilson said he still had a commitment to make the film, and had written the script with his wife Elizabeth Vance. However the film was never made.
https://en.wikipedia.org/wiki/Night_Without_End
Som jag skev i trådstarten, det skulle kunna blivit många fler filmer.