2022-05-25, 09:51
Medlem
Reimers avatar
Dag 91 av tre-dagars kriget, ryssarnas förlustsiffror tickar sakta men säkert uppåt.

https://twitter.com/DefenceU/status/1529367152402345986/photo/1
Citera
2022-05-25, 09:58
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Visst, Finland bevarade sin självständighet med den äran. Men Sovjet fick ju till slut det som de ville ha av finnarna från början och hundratusentals finnar/karelare tvingades fly från sina hem. Ryssar bor i de områdena nu. Jag ser historien upprepa sig nu, i Ukraina. Ukraina kommer sannolikt att bestå, men man kommer att förlora de områden som ryssarna nu håller. Seger eller inte seger? För mig är seger när motståndaren tvingas fly hem med svansen mellan benen utan att ha vunnit ett skit.

Nej, Stalin ville integrera Finland i Unionen eller Imperiet som det kallades före Sovjet. De misslyckades med det. Ingen "flydde" från Karelen. Du talar om Finland.
Efter en ordnad reträtt gjordes en landreform där alla som lämnat något fick nytt. Finland har lite folk men mycket mark. En egnahemsrörelse uppmuntrades och problemet löstes.

Alternativet vid förlust hade förmodligen varit en russofiering med alla finnar flyttade till Sibirien.

Jag vet att russofiler inte tål att höra detta men i civiliserade trakter brukar finnarna tillskrivas en avvärjningsseger.
Citera
2022-05-25, 09:59
Medlem
X3treams avatar
Jag gillar denna Youtuber / Tiktokare som är från Ryssland, här besöker han stadens största shoppingcenter och handlar mat bland annat. https://www.youtube.com/watch?v=ZsjDSLgOMMc
Citera
2022-05-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dag 91 av tre-dagars kriget, ryssarnas förlustsiffror tickar sakta men säkert uppåt.

https://twitter.com/DefenceU/status/1529367152402345986/photo/1

Jag tror rySSen tog fel mellan dagar och månader.....eller kanske t.o.m. år?
Citera
2022-05-25, 10:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Rabiata MSM har tonat ned rapporteringen och lögnerna från slagsfältet märker jag, det är tydligen inte lika kul längre.
Jävligt märkligt sätt att se på saken.

Går det bra för Ukraina så ljuger MSM. Går det dåligt för Ukraina så ljuger inte längre MSM.

Jag vet att du är en av de förlorade men hur tror du alla ser på dig och dina uttalanden. Att du är väldigt smart eller det andra?
Citera
2022-05-25, 10:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ryssland har brutit igenom Ukrainas försvarslinjer. Ukrainas kanonmat flyr och deserterar i tiotusental. Det här är över.

Jamendåså.
Trådens kunnigaste skribent slår till igen.
Vad tror du om att lära av tidigare missatg? Inget för dig?

Februari:
Citat:
Blir det mer än ett par hundra döda ryssar tror jag tyvärr att Putin trycker på knappen och utplånar Ukraina. Enda hindret skulle vara att för många ryska soldater är på Ukrainas mark.

Citat:
Det ska tolkas som att det är över nu. Ukraina har fallit.
Citera
2022-05-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Verkligheten är mer komplicerad än så. De verkliga folkmördarna sitter lite längre västerut...

Jasså, så vad är det som pågår i Ukraina då?
Citera
2022-05-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Hatet har vuxit fram i rekordfart under de senaste tre månaderna, jag är chockad och oförstående över hur ryssarna kan vara så hänsynslösa mot ett brödrafolk. Hela vägen från psyksjuka Putin ner till varje svinaktig soldat och de äckliga krigshetsande kärringarna i TV. Har de drabbats av kollektiv psykos eller har de alltid varit såhär?? Jag får ångest av tanken på att de försupna orcherna ska invadera Sverige och våldta, mörda, bomba och plundra och jag har vänt 180 grader i åsikten om Sveriges medlemskap i Nato. Det är världen mot Ryssland. Det är de som varit och är fienden hela tiden, jag inser det nu.

Något hat har jag inte känt tidigare trots att min mors familj fick fly från Karelen, jag fick höra en barnanpassad version av krigets fasor och har vuxit upp med en känsla av att ryssen stal vår släktgård som familjen tvingades lämna. Men jag har läst de ryska författarna och uppskattat rysk mat och kultur, och jag har haft Ryssland på min bucket list av länder jag gärna vill besöka. Tyvärr är hela det ryska samhället sjukt och människorna är hjärntvättade, det kommer att ta några generationer att återställa.
Ja det du beskriver är sannerligen ett oerhört stort problem, ryssarnas självinsikt o självkännedom är minst sagt psykotisk, de uppfattar sig alltid som illa behandlade o anser de vara en stormakt som förväntar sig speciell hänsyn o speciell respekt o anser dig attackerade i samma andetag som de går till attack,, o de har hållit på i hundra år på detta vis,, man kan ju bara lyssna på de ryssvänner i denna tråd så är man nog ganska nära vilka värderingar som grasserar i USSR,, de är inte tal om att leva under samma villkor,, det kan bli farligt om ryssarna är på väg att förlora kriget,, men vad händer om Ukraina är på väg att falla? Vad gör Nato/us/ Europa i det läget?
Citera
2022-05-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Oskuldspresumptionen gäller även krigsbrott. Var är dina bevis och dina domar?

Det är en specialoperation. Det har aldrig funnits ambitioner att ta över Kiev.

Du jobbar rätt hårt på att sälja in dig som akademisk och tänkande men att kalla detta totala krig för en specialoperation bara för att Ryssarna gör det var lite att ta i. Bara för att Ryssland kallar det specialoperation och inte förklarar krig mot Ukraina betyder inte att det är det.

Nu har ryssland kört in trupp och skjutit på Ukrainare i tre månader uppe vi Kiev och ned till Odessa, det kan nästan inte bli mer krig än så här.
Citera
2022-05-25, 10:50
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Nej, Stalin ville integrera Finland i Unionen eller Imperiet som det kallades före Sovjet. De misslyckades med det. Ingen "flydde" från Karelen. Du talar om Finland.
Efter en ordnad reträtt gjordes en landreform där alla som lämnat något fick nytt. Finland har lite folk men mycket mark. En egnahemsrörelse uppmuntrades och problemet löstes.

Alternativet vid förlust hade förmodligen varit en russofiering med alla finnar flyttade till Sibirien.

Jag vet att russofiler inte tål att höra detta men i civiliserade trakter brukar finnarna tillskrivas en avvärjningsseger.
Så för att Finlands motstånd fick Sovjet att ge upp sina planer på att ockupera hela Finland, betyder det att Finland vann? När Sovjet bröt igenom Mannerheim linjen och Finlands näst största stad i princip blev jämnad med marken var det en seger för Finland?
Att finska regeringen beslutade inleda fredsförhandlingar trots dåliga förhandsvillkor och fick asvså Karelska näset, Viborg, Kexholmm, Hangö vet jag ingen i Finland som ser som en seger.

Sen att boende i dom områdena hann evakueras och inte behövde fly skulle vara ett argument för en finsk seger har jag aldrig heller hört, undrar om dom som var tvugna att lämna Karelen skulle hålla med dig.
Citera
2022-05-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Intressant vinkel, så den vita ryssen är din dödsfiende samtidigt som du har horder av apor, araber, muslimer som våldtar dina döttrar, misshandlar dina söner och plundrar ditt land till avgrunden på alla sätt och vis som går. Medans du redan tänker på ryssarnas självinsikt så kan du börja fundera på din egna.
eehh,, och i vilken situation har du hört mig uttala mig positivt om ( horder av våldtäks babianer) ? , att önska livet ur arslet Putin betyder inte att man samtidigt är för massinvandring till Sverige,,
Citera
2022-05-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
eehh,, och i vilken situation har du hört mig uttala mig positivt om ( horder av våldtäks babianer) ? , att önska livet ur arslet Putin betyder inte att man samtidigt är för massinvandring till Sverige,,
Dagens brasklapp: skit i inträdet i Nato o fjäsket för idioten i ankara,, Sverige skaffat egen arsenal av atombomber,,,👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in