Citat:
Ursprungligen postat av
Sextioplus
Nej, Stalin ville integrera Finland i Unionen eller Imperiet som det kallades före Sovjet. De misslyckades med det. Ingen "flydde" från Karelen. Du talar om Finland.
Efter en ordnad reträtt gjordes en landreform där alla som lämnat något fick nytt. Finland har lite folk men mycket mark. En egnahemsrörelse uppmuntrades och problemet löstes.
Alternativet vid förlust hade förmodligen varit en russofiering med alla finnar flyttade till Sibirien.
Jag vet att russofiler inte tål att höra detta men i civiliserade trakter brukar finnarna tillskrivas en avvärjningsseger.
Så för att Finlands motstånd fick Sovjet att ge upp sina planer på att ockupera hela Finland, betyder det att Finland vann? När Sovjet bröt igenom Mannerheim linjen och Finlands näst största stad i princip blev jämnad med marken var det en seger för Finland?
Att finska regeringen beslutade inleda fredsförhandlingar trots dåliga förhandsvillkor och fick asvså Karelska näset, Viborg, Kexholmm, Hangö vet jag ingen i Finland som ser som en seger.
Sen att boende i dom områdena hann evakueras och inte behövde fly skulle vara ett argument för en finsk seger har jag aldrig heller hört, undrar om dom som var tvugna att lämna Karelen skulle hålla med dig.