2022-05-24, 21:49
I London tror de p prisfall 50% s det finns mer uppdrivna marknader. Kraftiga varningar kommer frn energibolag i England, att nsta hst blir katastrofalt tuff dr fr medborgarnas energirkningar. Det r ett mrkligt r som uppenbarar sig.
Citera
2022-05-24, 21:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Mjligtvis anekdoter. Hr r nnu en anekdot, en tva (om man ens kan kalla den hr skoldan fr en tva), som r lika stort som mitt vardagsrum, har fr nrvarande ett bud p ver 6 miljoner:

https://sjomanfrisk.se/objekt/surbru...-43b-vasastan/

Tycker du att ovanstende rimmar vl med snacket om stundande nedgng p ver 30%?

125k/kvm i Vasastan r inte hgt jmfrt med Q1 i r. Lite oklart vad som lockar med denna lgenhet, men det kan finnas personliga preferenser fr objektet hos ngon.

Det r frmodligen en 1ROK dr kket flyttats till rummet i samband med den sjllsa Stockholmsrenoveringen. Rtt hoppls planlsning egentligen. Mer rimligt pris ligger vl runt 4m, om ens det.

Att priserna ska ner 30% nu i maj r det vl nd f som p allvar har hvdat?
Citera
2022-05-25, 00:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ser man det? Har du sparat statistik p antal annonser p Hemnet ver tid? Just nu ser jag att det ligger 13478 lgenheter och 7866 villor ute. Lter vl inte s himla mycket?

Nr alla flippa lgenheter i Stockholm fram till amorteringskravet var utbudet p runt 3500 objekt konstant.
Sedan tog Hemnet ven bort varenda objekt som var nyproduktion efter amorteringskravet och bakade in en lgenhet av varje storlek i statistiken vilket snyggare till det.

S utbudet r egentligen nnu strre n det r just nu vilket r r riktigt mnga objekt.
Citera
2022-05-25, 00:29
Medlem
Citat:
Mjligtvis anekdoter. Hr r nnu en anekdot, en tva (om man ens kan kalla den hr skoldan fr en tva), som r lika stort som mitt vardagsrum, har fr nrvarande ett bud p ver 6 miljoner:

Vad jag ser, och det str vldigt tydligt, att snacket r 10%. Dr r vi ju redan?? Sticker du huvet i sanden??
Citera
2022-05-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kommer drja ver 1 r innan botten r ndd, ifall Ingves hjer repo till 2% succesivt nrmaste 1.5 ren. Det hr r bara brjan, marknadschocken.

En sak som kommer driva p nedgngen mer r att bostadsobligationen nnu inte ftt fullt genomslag p bankernas rntor.. 5 rigt ln ska upp till runt 4% och tvrigt till kanske 3.8%. Det ger ett ln p 5 MSEK en rntekostnad p 11.7KSEK efter rnteavdrag per mnad om man vill binda lnet. Band man fr en 6 mnader sen kanske kostnaden lg p 3.8KSEK per mnad.
Citera
2022-05-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nr alla flippa lgenheter i Stockholm fram till amorteringskravet var utbudet p runt 3500 objekt konstant.
Sedan tog Hemnet ven bort varenda objekt som var nyproduktion efter amorteringskravet och bakade in en lgenhet av varje storlek i statistiken vilket snyggare till det.

S utbudet r egentligen nnu strre n det r just nu vilket r r riktigt mnga objekt.

Exakt s! Detta r historiskt. Konstigt med tanke p bostadsbristen
Citera
2022-05-25, 09:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
En sak som kommer driva p nedgngen mer r att bostadsobligationen nnu inte ftt fullt genomslag p bankernas rntor.. 5 rigt ln ska upp till runt 4% och tvrigt till kanske 3.8%. Det ger ett ln p 5 MSEK en rntekostnad p 11.7KSEK efter rnteavdrag per mnad om man vill binda lnet. Band man fr en 6 mnader sen kanske kostnaden lg p 3.8KSEK per mnad.
Jag lste p rika tillsammans i brjan av ret om just den frgan.
Det var en med rtt stort ln som hade en rrlig rnta p 1,25% han hade mjlighet att binda rntan p 3 r till 1,35%, men det skulle han absolut inte gra, fr att han tyckte att han kunde anvnda dom 0,10% till ngot roligare, dessutom vet ju alla att det alltid r billigare med rrlig rnta...
Jag undrar hur han ser p sitt beslut nu?
Citera
2022-05-25, 09:19
Medlem
slemhogs avatar
De flesta villor ute i Enkpings kommun str helt pltsligt oslda med visning passerad. Utbudet ser ven ut att vara hgre, speciellt stora grdar med flera hektar mark.
Citera
2022-05-25, 09:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag lste p rika tillsammans i brjan av ret om just den frgan.
Det var en med rtt stort ln som hade en rrlig rnta p 1,25% han hade mjlighet att binda rntan p 3 r till 1,35%, men det skulle han absolut inte gra, fr att han tyckte att han kunde anvnda dom 0,10% till ngot roligare, dessutom vet ju alla att det alltid r billigare med rrlig rnta...
Jag undrar hur han ser p sitt beslut nu?

Han kanske ser p det som att det var rtt beslut men otur i utfall? Alla bra beslut leder inte till roliga utfall. Rrligt har fortfarande varit bst ver tid och lr fortstta vara det.

Med det sagt har det nog aldrig varit s attraktivt att binda som 2021, vilket jag sjlv gjorde.
Citera
2022-05-25, 09:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Vad r du fr en idiot?
Citera
2022-05-25, 09:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Frgan r varfr man "mste snygga till det"? Jag frstr vad du menar med att man bakat in nybyggnationer i en post, men varfr r det s viktigt? r folk verkligen s fixerade vid utbudet totalt? Jag menar det mste ju bli lttare att slja var enskild bostad om de ocks har en egen annons som r skbar separat.
Senast redigerad av Karman 2022-05-25 kl. 09:38.
Citera
2022-05-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad r du fr en idiot?

Sluta vara s arg slemhog. Du har ju en bt och en sportbil frn 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in