2022-05-24, 21:49
I London tror de på prisfall 50% så det finns mer uppdrivna marknader. Kraftiga varningar kommer från energibolag i England, att nästa höst blir katastrofalt tuff där för medborgarnas energiräkningar. Det är ett märkligt år som uppenbarar sig.
Citera
2022-05-24, 21:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Möjligtvis anekdoter. Här är ännu en anekdot, en tvåa (om man ens kan kalla den här skolådan för en tvåa), som är lika stort som mitt vardagsrum, har för närvarande ett bud på över 6 miljoner:

https://sjomanfrisk.se/objekt/surbru...-43b-vasastan/

Tycker du att ovanstående rimmar väl med snacket om stundande nedgång på över 30%?

125k/kvm i Vasastan är inte högt jämfört med Q1 i år. Lite oklart vad som lockar med denna lägenhet, men det kan finnas personliga preferenser för objektet hos någon.

Det är förmodligen en 1ROK där köket flyttats till rummet i samband med den själlösa Stockholmsrenoveringen. Rätt hopplös planlösning egentligen. Mer rimligt pris ligger väl runt 4m, om ens det.

Att priserna ska ner 30% nu i maj är det väl ändå få som på allvar har hävdat?
Citera
2022-05-25, 00:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ser man det? Har du sparat statistik på antal annonser på Hemnet över tid? Just nu ser jag att det ligger 13478 lägenheter och 7866 villor ute. Låter väl inte så himla mycket?

När alla flippa lägenheter i Stockholm fram till amorteringskravet var utbudet på runt 3500 objekt konstant.
Sedan tog Hemnet även bort varenda objekt som var nyproduktion efter amorteringskravet och bakade in en lägenhet av varje storlek i statistiken vilket snyggare till det.

Så utbudet är egentligen ännu större än det är just nu vilket är är riktigt många objekt.
Citera
2022-05-25, 00:29
Medlem
Citat:
Möjligtvis anekdoter. Här är ännu en anekdot, en tvåa (om man ens kan kalla den här skolådan för en tvåa), som är lika stort som mitt vardagsrum, har för närvarande ett bud på över 6 miljoner:

Tycker du att ovanstående rimmar väl med snacket om stundande nedgång på över 30%?
Vad jag ser, och det står väldigt tydligt, att snacket är 10%. Där är vi ju redan?? Sticker du huvet i sanden??
Citera
2022-05-25, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kommer dröja över 1 år innan botten är nådd, ifall Ingves höjer repo till 2% succesivt närmaste 1.5 åren. Det här är bara början, marknadschocken.

En sak som kommer driva på nedgången mer är att bostadsobligationen ännu inte fått fullt genomslag på bankernas räntor.. 5 årigt lån ska upp till runt 4% och tvåårigt till kanske 3.8%. Det ger ett lån på 5 MSEK en räntekostnad på 11.7KSEK efter ränteavdrag per månad om man vill binda lånet. Band man för en 6 månader sen kanske kostnaden låg på 3.8KSEK per månad.
Citera
2022-05-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
När alla flippa lägenheter i Stockholm fram till amorteringskravet var utbudet på runt 3500 objekt konstant.
Sedan tog Hemnet även bort varenda objekt som var nyproduktion efter amorteringskravet och bakade in en lägenhet av varje storlek i statistiken vilket snyggare till det.

Så utbudet är egentligen ännu större än det är just nu vilket är är riktigt många objekt.

Exakt så! Detta är historiskt. Konstigt med tanke på bostadsbristen
Citera
2022-05-25, 09:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
En sak som kommer driva på nedgången mer är att bostadsobligationen ännu inte fått fullt genomslag på bankernas räntor.. 5 årigt lån ska upp till runt 4% och tvåårigt till kanske 3.8%. Det ger ett lån på 5 MSEK en räntekostnad på 11.7KSEK efter ränteavdrag per månad om man vill binda lånet. Band man för en 6 månader sen kanske kostnaden låg på 3.8KSEK per månad.
Jag läste på rika tillsammans i början av året om just den frågan.
Det var en med rätt stort lån som hade en rörlig ränta på 1,25% han hade möjlighet att binda räntan på 3 år till 1,35%, men det skulle han absolut inte göra, för att han tyckte att han kunde använda dom 0,10% till något roligare, dessutom vet ju alla att det alltid är billigare med rörlig ränta...
Jag undrar hur han ser på sitt beslut nu?
Citera
2022-05-25, 09:19
Medlem
slemhogs avatar
De flesta villor ute i Enköpings kommun står helt plötsligt osålda med visning passerad. Utbudet ser även ut att vara högre, speciellt stora gårdar med flera hektar mark.
Citera
2022-05-25, 09:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag läste på rika tillsammans i början av året om just den frågan.
Det var en med rätt stort lån som hade en rörlig ränta på 1,25% han hade möjlighet att binda räntan på 3 år till 1,35%, men det skulle han absolut inte göra, för att han tyckte att han kunde använda dom 0,10% till något roligare, dessutom vet ju alla att det alltid är billigare med rörlig ränta...
Jag undrar hur han ser på sitt beslut nu?

Han kanske ser på det som att det var rätt beslut men otur i utfall? Alla bra beslut leder inte till roliga utfall. Rörligt har fortfarande varit bäst över tid och lär fortsätta vara det.

Med det sagt har det nog aldrig varit så attraktivt att binda som 2021, vilket jag själv gjorde.
Citera
2022-05-25, 09:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Vad är du för en idiot?
Citera
2022-05-25, 09:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Frågan är varför man "måste snygga till det"? Jag förstår vad du menar med att man bakat in nybyggnationer i en post, men varför är det så viktigt? Är folk verkligen så fixerade vid utbudet totalt? Jag menar det måste ju bli lättare att sälja var enskild bostad om de också har en egen annons som är sökbar separat.
Senast redigerad av Karman 2022-05-25 kl. 09:38.
Citera
2022-05-25, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är du för en idiot?

Sluta vara så arg slemhog. Du har ju en båt och en sportbil från 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in