2022-05-25, 00:23
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Bara för att man använder sig av fakta så är man inte rysskramare. Lite mer nyans i frågan vinner alla på. Inte minst sanningen. Om man tror att ryssen är den onde och väst den gode så är man väldigt naiv.

Jag avskyr ryssen men när det gäller ondska så är Väst och Ryssland ungefär lika goda kålsupare.
Citera
2022-05-25, 00:24
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag avskyr ryssen men när det gäller ondska så är Väst och Ryssland ungefär lika goda kålsupare.

Jag tror väst är strået vassare faktiskt. På senare tid. Inte minst så har denna konflikt visat just detta.
Citera
2022-05-25, 00:32
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
https://www.youtube.com/watch?v=Fa7puJrsJC0&ab_channel=JudgeNapolitano-JudgingFreedom

Alltid trevligt att höra när överste Douglas Macgregor förklarar om situationen i UA.
Rekommenderar er att lyssna från 4:00, där han ger sin syn kring Finlands och Sveriges ansökan till NATO.

Skitsnack, sverige betalade 1,4% av bnp ifjol och inte 4%. Vi tänker inte alls minska våra försvarsutgifter och låta nato betala resten.

Vad är detta för jävla tomte?
Trumps brorsa?
Citera
2022-05-25, 00:33
Medlem
Citat:
Jag tror väst är strået vassare faktiskt. På senare tid. Inte minst så har denna konflikt visat just detta.

Den här oprovocerade invasion och anfallet mot kvinnor och barn visar att Ryssland är mångdubbelt värre.
Citera
2022-05-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som du skriver, så undrar även jag om den politiska viljan finns, att låta Ryssland vinna. Om Ryssland fortsätter lida stora nederlag, väntar troligen kemiska vapen, eftersom Ryssland tidigare använt just kemiska vapen i strid i bland annat Georgien. Kärnvapen ska ej heller uteslutas, iom att desto längre konflikten fortgår ju större risk att konflikten sprider sig till andra regioner än Ukraina. Ryssland kommer inte förlora så länge Nato-länderna avstår från att sända in mera avancerade långdistansvapen än de som redan finns i Ukraina. Jag är väldigt skeptiskt till att det finns en union uppfattning bland Nato-länderna att Ryssland ska vinna (kriget) den militära operationen mot Ukraina. Mitt förslag hade varit att Ukraina lägger ner sina vapen, samt att Nato-medlemskapet totalt skrinläggs för Ukrainas del. Och att den nuvarande Ukrainska ledningen byts ut.
Jag är inte medveten om att Ryssland har använt kemiska vapen i Georgien. Jag har i alla fall inte sett några bevis. Vidare är det högst tvivelaktigt att någon skulle använda kemiska stridsvapen givet dess implikationer på egen trupp. Detta hade du vetat om du läst om första världskriget då båda sidorna använde sig av senapsgas. När vinden vände blåste gasen över de egna skyttegravarna. Detta är skälet till varför kemiska stridsmedel inte används godtyckligt i krig. Vidare får det politiska implikationer. Däremot har Ryssland avslöjat (vilket sedan bekräftades i en hearing i den amerikanska kongressen) att USA har finansierat illegala eller semi-illegala laboratorium i Ukraina.

Att Ryssland skulle använda kärnvapen mot Ukraina är uteslutet eftersom sådana ger ifrån sig kärnavfall som sedan blåser över Ryssland. Detta hade du vetat om du hade gjort grundläggande läsning på området. Det finns andra typer av konventionella vapen med en liknande styrka sprängkraft som inte ger ifrån sig kärnavfall. Jag förstår dock inte varför Ryssland skulle använda tunga konventionella vapen när vapens effektivitet inte primärt bottnar i sprängkraft men precision.

Jag antar att du kommer ihåg från gymnasiet att USA och Storbritannien bombade brandbombade tyska städer. Det resulterade i döda civila tyskar men det är inte samma sak som militär framgång. Du vill förstöra trupp och material och inte civila. Dels kostar bomber pengar och dels vill du inte ha civila emot dig. Jag tror inte ett dugg på de historier som CNN hittar på om att Ryssland binder civila och kör över dem med pansarvagnar. Däremot är jag rätt övertygad om att de ukrainska milistrupperna så som Azov begår övergrepp. Det är därför jag anser att milistrupper bör vara olagliga.

Hur som helst så kommer så kommer vi snart ur "fog of war" (krigets dimma) när väl Donbas är taget av ryssarna. Att ryssarna skulle "förlora" kriget är rent dravel och det kommer bli pinsamt för journalister, politiker och proffstyckare när Ryssland tagit Donbas. När det kommer till tyngre vapen. Det är sant att Ukraina behöver tyngre vapen men jag tror att USA och EU gjort bedömningen att dessa tyngre vapen är ineffektiva givet omständigheterna. Dels kräver hanteringen av dessa vapen att ukrainska soldater tränas i att använda dem och dels så är det svårt att leverera dem till fronten eftersom Ryssland genom sina satelliter ser mycket av teatern. Jag tror också det finns en oro i Pentagon att leverans av tyngre vapen skulle leda till en eskalering eftersom Ryssland då behöver ta ut baser i NATO länder där bland Polen och Rumänien.

Jag tror inte USA eller EU har några förhoppningar om att Ukraina skall vinna mot Ryssland. Däremot hoppas USA att kriget skall pågå tills Ryssland förlorar trupp, pengar och prestige. Hur det går för Ukraina spelar nog mindre roll. Ukraina är bara en marionett i ett större geopolitiskt spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du tänker att ukrainska kvinnor ljuger om att de våldtagits av ryska fredssoldater? Samma fredssoldater som fredsbombat Mariupol sönder och samman? Som hotar resten av världen med freds-satan2 och att fredsdöda samtliga civila i Storbritannien?
Ryssland har inte hotat någon med kärnvapen. Ryssland har sagt att om USA bombar dem med kärnvapen så kommer Ryssland svara med kärnvapen. Jag antar att du har hört talas om "MAD".

https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction

Så länge inte NATO skickar trupp till Ukraina så kommer det naturligtvis inte bli krig mellan Ryssland och NATO.

När det kommer till våldtagna ukrainska kvinnor. Det är krig så uppenbart har vissa ryska soldater uppfört sig på ett beklämmande sätt men jag tror inte våldtäkter är systematiska på det sättet som beskrivs i västerländsk media.
Senast redigerad av Edgerton 2022-05-25 kl. 00:45.
Citera
2022-05-25, 00:35
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag gav dig 3 frågor som är enkla att svara på. Du framstår som efterbliven när du inte svarar rakt på en enda av dem. Är det strategin?

Jag vägrar, likt alla goda medborgare, att legitimera din rySSka defaitism-propaganda genom att besvara dina tendentiösa frågor. Istället inväntar jag att seriös, sanningsenlig västerländsk media - eller den ukrainska ledningen - bekräftar eller dementerar eventuella truppförflyttningar samt utfall i enstaka strider.

Uppmanar alla frihetsälskare i tråden att likt mig själv anstränga sig för att utöva mental hygien och inte låta den fascistiska propagandan få fäste bakom skallbenet. Stå emot! Ukrainas framtid är beroende av att motståndet aldrig upphör!

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-25, 00:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Bara för att man använder sig av fakta så är man inte rysskramare.
Din ”fakta” är rysk propaganda. Du kanske ska pilla ut Putins penis ur munnen och stå upp för de män och kvinnor i Ukraina som nu slåss för sina liv? Hur kan du leva med dig själv? Hur kan du se dig i spegeln på morgonen? Visa att du är mänslig och börja motarbeta din tyranniske ledare och ert folkmord i Ukraina.
Citera
2022-05-25, 00:45
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vadå hästpropaganda? Jag går inte på någon hästpropaganda. Syftar du på detta: https://cdn.vanguardngr.com/wp-content/uploads/2022/02/putin2.jpg?

Kanske denna:

https://twitter.com/ukemonde/status/1482147118844370946?t=I9-R2VjZeMojhomN2vI0_g&s=19
Citera
2022-05-25, 00:52
Avslutad
Självfallet försvarar varje sunt fungerande människa defensiva åtgärder mot en sinnessjuk despot som flashar med kärnvapen och hotar med nukleär atomvinter för att man får för sig att Astrid Lindgren var ”nazist”. Alla sunda människor ser en komplett galning som skred till verket med sitt utplåningskrig den 24:e Februari.

Man är helt enkelt sinnessjuk om man gör en annan analys. Eller betald propagandist. Eller nazist som några av rysstrollen i tråden är.
Citera
2022-05-25, 00:54
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En ukrainsk desertör berättar om situationen i den ukrainska armén. Det är, som han själv säger, stor skillnad på det man ser på TV och det som händer vid fronten. Engelsk text:

https://twitter.com/Youblacksoul/status/1529150574410842117

Han har ju bevisligen åkt på en höger för att uttrycka sig på det sätter. Tydligare än så kan det inte vara, eller hur tänker du? Han kanske har ramlat?
Citera
2022-05-25, 00:55
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag är inte medveten om att Ryssland har använt kemiska vapen i Georgien. Jag har i alla fall inte sett några bevis. Vidare är det högst tvivelaktigt att någon skulle använda kemiska stridsvapen givet dess implikationer på egen trupp. Detta hade du vetat om du läst om första världskriget då båda sidorna använde sig av senapsgas. När vinden vände blåste gasen över de egna skyttegravarna. Detta är skälet till varför kemiska stridsmedel inte används godtyckligt i krig. Vidare får det politiska implikationer. Däremot har Ryssland avslöjat (vilket sedan bekräftades i en hearing i den amerikanska kongressen) att USA har finansierat illegala eller semi-illegala laboratorium i Ukraina.
l.

Du kan ju inte ha några studieskulder över huvud taget!
Inte ens ryssarna skulle använda kemvapen i närheten av egen trupp. Senapsgas eller klorgas skulle skingras i luften och bli ofarligt på högst någon kilometer.

Angående ditt resonemang om atombomber så lär man ju inte bomba en stor atombomb i nätheten av rysk gräns och då snackar vi större atombomb.
Strålningen sprids förvisso ett antal mil men 90% av strålningen är borta på några dagar.
Taktiska laddningar som är mindre är de mest troliga.

Du hsr gjort dig mödan att skriva ett lång inlägg och jag tänker inte ens bemöta resten av dina falsarier.

Rysstroll
Citera
2022-05-25, 00:57
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Den här oprovocerade invasion och anfallet mot kvinnor och barn visar att Ryssland är mångdubbelt värre.

Oprovocerad?

Var det därför ukrainskt artilleri besköt den ryska civilbefolkningen i Donbass i stor skala den 16 februari för att provocera ryssarna att gå över gränsen? Vem ligger bakom detta tror du? Någon dag innan sa Biden att Ryssland skulle anfalla....
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-05-25 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in