Citat:
Nej, Turkiets medlemskap i NATO medför inga andra rättigheter än de som står uppräknade i Washingtonfördraget. Det innebär att Turkiet har rätt till uppbackning från sina allierade när om de blir anfallna, men inte när det är Turkiet själva som startar en militär konflikt.
YPG bildades 2011 som en motpol till Assadregimen och senare IS, och var inte inblandade i några strider mot Turkiet förrän 2018 när YPG varit med och besegrat Erdogans allierade IS. Då hämnades Turkiet genom att anfalla YPG. Washingtonfördraget kräver att medlemsländerna ska eftersträva att lösa konflikter på fredlig väg. Turkiets anfallskrig mot YPG bryter mot den principen, och när YPG skjuter tillbaka utlöser det inga plikter för de andra medlemsländerna att backa upp Turkiet.
Erdogan samt de mest inbitna islamisterna här på Flashback tror på en sorts kurdisk arvssynd som innebär att alla kurder är terrorister, och därmed ger Erdogan rätt att hämnas på alla kurder för till exempel de gärningar som PKK begått. Normala människor håller inte med, vilket förklarar att 29 av 30 NATO-länder inte har terrorklassat YPG.
Vi får ta och reparera ditt hypotetiska exempel så att det fungerar i det här sammanhanget.
Ponera att Sverige helt öppet finansierat terrorsekten IS under flera år, i hopp om att de ska utrota samerna. En del av pengarna går till en terrorkampanj i flera EU- och NATO-länder. Sen när en samisk gerilla med stöd av USA och andra NATO-länder besegrar IS går Sverige till attack och hämnas på samerna, som försvarar sig. Vilka rättigheter har Sverige då? Vilket stöd ska Sverige förvänta sig från de EU- och NATO-länder som man finansierade terror mot?
Det är helt otroligt hur många nyfunna vänner den islamistiske terroristen Erdogan har fått här på Flashback.
YPG bildades 2011 som en motpol till Assadregimen och senare IS, och var inte inblandade i några strider mot Turkiet förrän 2018 när YPG varit med och besegrat Erdogans allierade IS. Då hämnades Turkiet genom att anfalla YPG. Washingtonfördraget kräver att medlemsländerna ska eftersträva att lösa konflikter på fredlig väg. Turkiets anfallskrig mot YPG bryter mot den principen, och när YPG skjuter tillbaka utlöser det inga plikter för de andra medlemsländerna att backa upp Turkiet.
Erdogan samt de mest inbitna islamisterna här på Flashback tror på en sorts kurdisk arvssynd som innebär att alla kurder är terrorister, och därmed ger Erdogan rätt att hämnas på alla kurder för till exempel de gärningar som PKK begått. Normala människor håller inte med, vilket förklarar att 29 av 30 NATO-länder inte har terrorklassat YPG.
Vi får ta och reparera ditt hypotetiska exempel så att det fungerar i det här sammanhanget.
Ponera att Sverige helt öppet finansierat terrorsekten IS under flera år, i hopp om att de ska utrota samerna. En del av pengarna går till en terrorkampanj i flera EU- och NATO-länder. Sen när en samisk gerilla med stöd av USA och andra NATO-länder besegrar IS går Sverige till attack och hämnas på samerna, som försvarar sig. Vilka rättigheter har Sverige då? Vilket stöd ska Sverige förvänta sig från de EU- och NATO-länder som man finansierade terror mot?
Det är helt otroligt hur många nyfunna vänner den islamistiske terroristen Erdogan har fått här på Flashback.
Alltså vi kan väl låtsas som att YPG och PKK är två helt olika ting, eller så kan vi höra kurdernas egna uttalanden i frågan. Detta är något som tom svensk media tagit upp. Varför du håller fast vid att de är två helt olika grupperingar vet jag inte riktigt.
Sedan nämnde jag inte om vilka "rättigheter NATO-medlemskapet medför". Varför du drar in sådan paragrafryttar-trams kan man också fråga sig.
Jag säger snarare att Turkiet som ett suveränt och självständig nation har all rätt att göra sin plikt och samtidigt kräva sin rätt. Detta gäller för samtliga suveräna stater.
Det är Turkiets bargining position. Det är utgångspunkten. Rent krasst, om han vill kan Erdogan kräva en offentlig avsugning av Magdalena Andersson i utbyte mot NATO-medlemskap.
För övrigt är jag emot NATO-medlemskapet och skiter därmed i vad Turkiet anser. Däremot förstår jag inte alla NATO-negrer som vill både ha kakan och äta den samtidigt; genom att kräva att slippa krav ställda från en NATO-medlem och samtidigt få vara med i denna militärallians.