Citat:
Ursprungligen postat av
Slackoff
Tornet är styrt inifrån tanken ?
Deras obemannade fordon är väl Uran-9 med snarlik beväpning.
BMPT-1 har fem mans besättning (om besättningen mot förmodan är fulltalig).
Tre man i chassit - Förare och 2x granatspruteskytt.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.
BMPT-2 har tre mans besättning.
En man i chassit - Förare.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.
Vagnchefens placering, kombinerat med optik i nivå med vad vi i väst hade under 1970-talet eller 1980-talet, innebär att vagnchefen har kraftigt reducerad situationmedvetenhet. Hans vagnchefssikte kan se varvet runt, men det är inte praktiskt på korta och ofta inte ens medellånga avstånd (såsom vid strid i bebyggelse), utan på dessa avstånd så gäller det att antingen använda prismorna i vagnchefskupolen, eller öppna luckan och titta ut. I det läget så är han dock blind bakåt och åt vänster.
Ännu värre blir det om vagnchefen ska leda föraren bakåt, t.ex. för att backa ut ur en eldställning, eller backa ut ur ett eldöverfall. I det läget, så behöver vagnchefen ställa sig upp ovanpå vagnen, för att se bakåt.
Begränsad sikt från vagnchefsplats är dock inget unikt för BMPT, utan vanliga för vagnar med ovanpålagrad pjäs. T.ex. tyska Marder 2 där vagnchefen är blind år vänster och snett bakåt åt vänster. Men det förekommer också på vagnar med ett konventionellt torn. T.ex. på BMP-1 där vagnchefen är blind bakåt och åt höger, men i praktiken blind hela varvet runt om han inte luckar upp. Men gör han det, så kan inte skytten vrida tornet...