2022-05-23, 05:44
  #4477
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tornet är styrt inifrån tanken ?
Deras obemannade fordon är väl Uran-9 med snarlik beväpning.

De jobbar på en autonom/fjärrstyrd "Terminator" också. Status oklart.

Så har man upptäckt att bredbandig dataöverföring med låg latens inte fungerar i stadsmiljö heller. Där fick de något att bita i.
Citera
2022-05-23, 17:08
  #4478
Medlem
Putin tar in 50 syrier enligt Aftonbladet, som skall tillverka tunnbomber(?) Släpps dom med helikopter så lär dom bli nerskjutna.
Citera
2022-05-23, 19:57
  #4479
Medlem
Karnivorens avatar
https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/may/11744-russian-aircraft-carrier-admiral-kuznetsov-to-complete-repairs-in-september-2022.html

Har vi en blivande flopp där? Såvitt jag minns skulle den väl inte vara klar än på ett par år? Den självantände väl för övrigt i reparationsdockan för inte så länge sen? Om de tänker använda den i Ukraina ska det bli spännande att se hur stor del av vägen från Murmansk den kommer gå för egen maskin och hur långt den kommer bli bogserad...
Citera
2022-05-23, 20:22
  #4480
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tornet är styrt inifrån tanken ?
Deras obemannade fordon är väl Uran-9 med snarlik beväpning.

BMPT-1 har fem mans besättning (om besättningen mot förmodan är fulltalig).
Tre man i chassit - Förare och 2x granatspruteskytt.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.

BMPT-2 har tre mans besättning.
En man i chassit - Förare.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.

Vagnchefens placering, kombinerat med optik i nivå med vad vi i väst hade under 1970-talet eller 1980-talet, innebär att vagnchefen har kraftigt reducerad situationmedvetenhet. Hans vagnchefssikte kan se varvet runt, men det är inte praktiskt på korta och ofta inte ens medellånga avstånd (såsom vid strid i bebyggelse), utan på dessa avstånd så gäller det att antingen använda prismorna i vagnchefskupolen, eller öppna luckan och titta ut. I det läget så är han dock blind bakåt och åt vänster.

Ännu värre blir det om vagnchefen ska leda föraren bakåt, t.ex. för att backa ut ur en eldställning, eller backa ut ur ett eldöverfall. I det läget, så behöver vagnchefen ställa sig upp ovanpå vagnen, för att se bakåt.

Begränsad sikt från vagnchefsplats är dock inget unikt för BMPT, utan vanliga för vagnar med ovanpålagrad pjäs. T.ex. tyska Marder 2 där vagnchefen är blind år vänster och snett bakåt åt vänster. Men det förekommer också på vagnar med ett konventionellt torn. T.ex. på BMP-1 där vagnchefen är blind bakåt och åt höger, men i praktiken blind hela varvet runt om han inte luckar upp. Men gör han det, så kan inte skytten vrida tornet...
Citera
2022-05-23, 20:35
  #4481
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Beroende av "och asien".

Det finns faktiskt anledning till att jämföra Ukrainsk och Rysk vapenindustri, forskning och teknologi för att se vad "demokrati", frihet och yttrandefrihet kan göra för ett land.

Vad jag förstår var mycket stor del av Sovjetisk vapentillverkning belägen i Ukraina så förutsättningarna för landet får väl anses som från början goda.

Vad jag förstår har Ukrainsk vapenindustri nära kollapsat genom korruption och missskötesel efter 1990 och det enda område man är framstående är utveckling av biologiska vapen.

Ja USA har sedan nazitiden i Tyskland varit väörldsledande i vapenteknologi och hävdar denna ställning bra nu i Ukraina. Men frågan är: Har Nato sedan nazisterna mött bättre vapentekniskt motstånd än nu i Ukraina?

Tycker ryssarna hävdar sig bra trots det tekniska underläge de befinner sig i. När det gäller stridsvilja och disciplin är det däremot mycket möjligt att den Ukrainska sidan är starkast. De anser sig nog väldigt många försvara sin fosterjord till skillnad från många fler ryssar

Jag kan se framför mig när "Sonnenvende" om 10 år möter en nu i kriget verksam soldat som säger: Vi stred och vann kriget mot ryssarna. Nja säger Sonnenvende: Ni vann kriget för ni fick så mycket vapen och information av oss. En fet käftsmäll förtjänar du om du svarar så Sonnenvende som jag gissar. Eller hur?

Så pratar redan idag svenska nato-vänner till ryssar och andra världskriget och jag tvivlar starkt om ni kommer bemöta ukrainare annorlunda? De är ju ändå lite ryssar och bäst som svart arbetskraft på skitjobb.

Västeuropeers och USA-människors översittarattityd mot Ryssar är helt säkert en stark grogrund för detta krig.

Nåja Sonnenvende: Får jag höra ett insatt föredrag om Ukraisk-vapenindustris utveckling sedan det blev demokratiskt och fritt?
Förstår du ens själv vad du vill ha sagt med ditt inlägg?
Rysk försvarsindustri och krigsmakts anseende har fått sig en kraftig törn av kriget i Ukraina.
Frågan är hur många som vill köpa efterbliven rysk teknik i fortsättningen.
Citera
2022-05-23, 20:38
  #4482
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/may/11744-russian-aircraft-carrier-admiral-kuznetsov-to-complete-repairs-in-september-2022.html

Har vi en blivande flopp där? Såvitt jag minns skulle den väl inte vara klar än på ett par år? Den självantände väl för övrigt i reparationsdockan för inte så länge sen? Om de tänker använda den i Ukraina ska det bli spännande att se hur stor del av vägen från Murmansk den kommer gå för egen maskin och hur långt den kommer bli bogserad...

Om den mot förmodan skulle klara sig hela vägen till Bosporen så lär nog inte turkarna släppa igenom den.

Tror inte heller att ryssarna saknar flygfält i området så ett hangarfartyg gör ingen nytta.
Citera
2022-05-23, 20:45
  #4483
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Om den mot förmodan skulle klara sig hela vägen till Bosporen så lär nog inte turkarna släppa igenom den.

Tror inte heller att ryssarna saknar flygfält i området så ett hangarfartyg gör ingen nytta.

Du har säkert rätt. Men jag hade för mig att de trodde den skulle vara klar i slutet av 2025 eller början på 2026. Om de inte vill ha den i Ukraina fattar jag inte varför de stressar på med att få den sjöklar. De har ju ingen lysande track record på att få saker rätt även när de gör det i lugnt tempo när det gäller att restaurera båtar. Funderade på om de ville ha understöd för nån landstigning och inte ville flyga över Ukrainskt territorium mer än nödvändigt. De har ju tappat en del av maskinparken när de försökt med det hittills. Turkarna, eller iaf Erdogan, har ju lite av en soft spot för Putin...
Citera
2022-05-23, 21:10
  #4484
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Om den mot förmodan skulle klara sig hela vägen till Bosporen så lär nog inte turkarna släppa igenom den.

Tror inte heller att ryssarna saknar flygfält i området så ett hangarfartyg gör ingen nytta.
Montreuxkonventionen förbjuder Ryssland från att föra in hangarfartyg genom Bosporen. Av detta skäl klassar ryssarna Kusnetsov som "flygplanskryssare". Nu är dock sundet stängt för ryssarna när det handlar om att föra in något som helst fartyg som inte har hemmahamn i Svarta Havet.
Citera
2022-05-23, 21:38
  #4485
Medlem
Danmark sender Harpoon missiler til Ukraina. De hadde 4 tuber med Harpoon montert på lastebiler for kystforsvar, og det er muligens slike som sendes. Typisk rekkevidde er noe over 100km fra lastebil.

Kanskje vi kan håpe på at krysseren Moskva kan få besøk på bunnen av Svartehavet?
Citera
2022-05-23, 23:53
  #4486
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
BMPT-1 har fem mans besättning (om besättningen mot förmodan är fulltalig).
Tre man i chassit - Förare och 2x granatspruteskytt.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.

BMPT-2 har tre mans besättning.
En man i chassit - Förare.
Två man i tornet - Vagnchef och skytt.

Vagnchefens placering, kombinerat med optik i nivå med vad vi i väst hade under 1970-talet eller 1980-talet, innebär att vagnchefen har kraftigt reducerad situationmedvetenhet. Hans vagnchefssikte kan se varvet runt, men det är inte praktiskt på korta och ofta inte ens medellånga avstånd (såsom vid strid i bebyggelse), utan på dessa avstånd så gäller det att antingen använda prismorna i vagnchefskupolen, eller öppna luckan och titta ut. I det läget så är han dock blind bakåt och åt vänster.

Ännu värre blir det om vagnchefen ska leda föraren bakåt, t.ex. för att backa ut ur en eldställning, eller backa ut ur ett eldöverfall. I det läget, så behöver vagnchefen ställa sig upp ovanpå vagnen, för att se bakåt.

Begränsad sikt från vagnchefsplats är dock inget unikt för BMPT, utan vanliga för vagnar med ovanpålagrad pjäs. T.ex. tyska Marder 2 där vagnchefen är blind år vänster och snett bakåt åt vänster. Men det förekommer också på vagnar med ett konventionellt torn. T.ex. på BMP-1 där vagnchefen är blind bakåt och åt höger, men i praktiken blind hela varvet runt om han inte luckar upp. Men gör han det, så kan inte skytten vrida tornet...

Låter ungefär lika krigsavgörande som om något lans skulle skicka ett antal M42 duster från något museum till Ukraina.
Besättningen kanske kan skjuta javelin från tornet också.
Citera
2022-05-24, 07:06
  #4487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förstår du ens själv vad du vill ha sagt med ditt inlägg?
Rysk försvarsindustri och krigsmakts anseende har fått sig en kraftig törn av kriget i Ukraina.
Frågan är hur många som vill köpa efterbliven rysk teknik i fortsättningen.

Om rysk vapenindustris anseende höjts i stort eller inte i detta krig krävs det nog detaljkunskaper om vad som hänt på slagfältet vilket varken du eller jag besitter.

Det jag säger är att anseendet inte varit så stort tidigare heller. Att ett krig går bra eller dåligt beror ju dessutom på en rad andra faktorer. Sedan finns det skäl att fundera på vad man anser är bra, döda många "untermensch" som du eller vinna kontroll över landområden och makt som jag. Jag blir bara ledsen när jag ser en dödad Azov-nazist och ännu mer en ukrainsk soldat. Däremot blir jag glad när fronten sakta men säkert flyttas väösterut och börjar närma sdig gränsen för oblasterna som skall befrias. Tror och hoppas kriget tar slut då.

Dessutom gör ryssarna inbrytningar som de nu verkar klara av att behålla, en kniptång de kan utvidga åt båda håll dessutom. Gränsen är dessutom bara 4 mil från Donetsk en plats där fronten ännu inte rört sig.

Apropå krigsfilmer, jag tycker det ofta är osmakligt att titta på sådana men den sjunde i denna länk tycker jag faktiskt till skillnad från många andra hade passande musik.Klicka på sjunde bilden så får ni höra. Det låter som Keltiska Horn och kanske är vanligt?
https://southfront.org/war-in-ukraine-day-88-russian-forces-claim-victories-in-dpr-and-lpr-afu-suffer-heavy-losses-videos-1 8/
Citera
2022-05-24, 07:31
  #4488
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om rysk vapenindustris anseende höjts i stort eller inte i detta krig krävs det nog detaljkunskaper om vad som hänt på slagfältet vilket varken du eller jag besitter.

Det jag säger är att anseendet inte varit så stort tidigare heller. Att ett krig går bra eller dåligt beror ju dessutom på en rad andra faktorer. Sedan finns det skäl att fundera på vad man anser är bra, döda många "untermensch" som du eller vinna kontroll över landområden och makt som jag. Jag blir bara ledsen när jag ser en dödad Azov-nazist och ännu mer en ukrainsk soldat. Däremot blir jag glad när fronten sakta men säkert flyttas väösterut och börjar närma sdig gränsen för oblasterna som skall befrias. Tror och hoppas kriget tar slut då.

Dessutom gör ryssarna inbrytningar som de nu verkar klara av att behålla, en kniptång de kan utvidga åt båda håll dessutom. Gränsen är dessutom bara 4 mil från Donetsk en plats där fronten ännu inte rört sig.

Apropå krigsfilmer, jag tycker det ofta är osmakligt att titta på sådana men den sjunde i denna länk tycker jag faktiskt till skillnad från många andra hade passande musik.Klicka på sjunde bilden så får ni höra. Det låter som Keltiska Horn och kanske är vanligt?
https://southfront.org/war-in-ukraine-day-88-russian-forces-claim-victories-in-dpr-and-lpr-afu-suffer-heavy-losses-videos-1 8/

Finns det något som ens tyder på att Ukraina skulle acceptera en vapenvila just nu om Ryssland försökte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in