2022-05-24, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Det är hopplöst att avgöra den verkliga hastigheten i förhållande till marken på ett flygplan så högt upp. Båtresor är mycket bättre, eftersom man ser hastigheten mot vattnet, och dessa debunkar bolljordarnas påståenden om avstånd söder om ekvatorn.

Är det hopplöst trotsa att detta görs dagligen?
Är du en av dessa jag ska låta navigera, beräkna tid, rutt och flygbränsle?
Kommer vi fram dit vi ska med reserven kvar på utsatt tid utan att behövt nödlanda samt passerat de punkter du har utmed rutten så är jorden platt. Måste vi nödlanda eller kommer fram på fel tid eller förbrukat reserven så är jorden inte platt.
Vi piloter tar säkerhet oerhört allvarligt så jag tror du förstår vilken unik chans du har här. Kommer söka alla tillstånd vi behöver.
Som morot så betalar du för bränslet för att faktiskt korta ner rutten maximalt.
Du gör en rutt jag gör en rutt, du nämner ett antal punkter utmed din rutt som vi kommer passera och jag nämner de punkter vi faktiskt kommer att passera.

För att du inte ska säga att jag manipulerar någon data så kommer vi vara synliga på Flightradar24 så alla dina kollegor kan se och följa rutten.

Ett tips till din okunskap om GS och IAS så är GS skillnaden mellan IAS och den vind som verkar rakt mot flygplanet. Var inga som helst problem att beräkna farten över marken i helgen och vi kom fram på utsatt tid +- 1 minut. Hur kunde det stämma om det inte går att veta GS när man flyger?

För att svara på en annan av dina tokiga fantasier, det navigeringssystem som samtliga idag använder skulle aldrig fungerat på en platt jord. Påstår du motsatsen får du gärna visa hur det fungerar enligt dig.
Citera
2022-05-24, 08:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag säger inte att det inte är så, att solen inte syns 17 timmar där då, men har du bevis för det? (Att det är ljust ett visst antal timmar är en helt annan sak) Detta handlar heller inte om huruvida jorden har kurvatur eller inte, utan om vad solen är och hur den fungerar.

Nej men snälla nån. Att solen går ner bakom havshorisonten är ju inget sensationellt påstående. Sen blir det mörkt.

Nästa morgon kommer den upp igen, över horisonten i öster.
Citera
2022-05-24, 10:35
Medlem
Citat:
Att jorden skulle vara en flygande badboll är ett nytt påhitt, ända fram till första halvan av 1900-talet lärdes det ut i skolorna att jorden är platt och stilla.
Låt mig gissa: Du har sett videon där David Weiss pratar med en 100 år gammal dam och lägger orden i hennes mun, och det håller som vanligt som bevis for en plattis.

Jag är gammal nog att ha känt människor som gick i skolan i början av 1900-talet, och de lärde sig verkligen inte att jorden är platt.

Du fortsätter att be om bevis. Tänk om du kommer med bevis för en gångs skull. Om detta påstående är sant måste det finnas läroböcker som du kan hänvisa till. Bara en titel eller kanske två?

Eller .... varför inte sluta sprida lögner? Eller kanske hitta information någon annanstans än genom helt idotiska plattjordsvideor.
Citera
2022-05-24, 10:52
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det inte är så, att solen inte syns 17 timmar där då, men har du bevis för det? (Att det är ljust ett visst antal timmar är en helt annan sak) Detta handlar heller inte om huruvida jorden har kurvatur eller inte, utan om vad solen är och hur den fungerar.
21 december är solen uppe 17 timmar och 20 minuter i Ushuaia. Det är bara nonsens att hävda att det är möjligt på den platta jorden, samtidigt som solen är helt borta i norra Sverige och Norge.

Bevis? Två saker, det bor nästan 60 000 människor i Ushuaia, och du kan bara kontakta någon där, eller så kan du åka dit på en resa, men det är ganska ovanligt att ett platt huvud reser någonstans, för då kan man träffa sanningen.

Eller så kan du kolla med timeanddate.com. Jag har varit på många platser runt om i världen (visserligen inte i Sydamerika), och timeanddate har varit helt korrekt överallt. Så varför inte i Ushuaia?
Citera
2022-05-24, 10:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Att jorden skulle vara en flygande badboll är ett nytt påhitt, ända fram till första halvan av 1900-talet lärdes det ut i skolorna att jorden är platt och stilla.

Nej men snälla. Att jorden är rund har varit känt i tusentals år.
Citera
2022-05-24, 15:56
Medlem
Citat:
Jaså, jag har inte sett nått än. Det finns en massa argument som funkar på båda, inget som bara funkar på en boll. ...

Vad sägs om det faktum att jorden är utforskad och att vi hittar på jorden?

Citat:
... Avstånden blir mindre söder om ekvatorn på en boll, men inte i verkligheten. ...

De som bor där håller inte med. Jag tycker du ska skriva en insändare i någon Australiensisk tidning och tala om för dem att de minsann inte har en aning hur deras kontinent ser ut. Och att de genast måste sluta använda sina kartor innan de kör vilse.

Citat:
... Det är hopplöst att avgöra den verkliga hastigheten i förhållande till marken på ett flygplan så högt upp. ...

Endast i din alternativa verklighet. I min värld är det enkelt, det är bara att kolla upp hastigheten i mobilen. Du kanske inte visste att mobiler kan mäta hastighet?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-24 kl. 16:00.
Citera
2022-05-24, 16:28
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:

Varför ljuger du.
Citera
2022-05-24, 16:30
Medlem
Nej. Jorden är rund.
Citera
2022-05-24, 18:02
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Tack för att du erkänner att vi har rätt. Det har inget med matematik att göra. Du får helt enkelt sätta dig ner och försöka förstå varför solen beter sig som den bevisligen gör på södra halvklotet. Det är ett definitivt bevis på jordens form, och så länge du inte har en förklaring som visar att jorden är platt, är all annan diskussion bara nonsens.

Tror ärligt du är för dum för att lista ut jordens form på solens rörelse. Hur passar analemma in här? Inte bara du, jag och alla här.

Vi kan ju fokusera på de redskap vi har att använda här ist för att flumma om solen.
Det är säkert kul och så men att aldrig kunna bekräfta nåt genom att nå och observera gör att det verkar som nåt rollspelsmanus, som spelas hela tiden.

Du vet om hur jorden och fysiken här fungerar.
Där uppe, nja du kan inte vara säker på nåt.

Beviset är att jorden är platt när du undersöker det. När du märker en avvikelse, grattis. Historiskt.
Citera
2022-05-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ooo ’intelligent design’. O la fucking la.

Tror man på en skapare är man per definition religiös.

Vilken religion har det som slogan?

Det börjar väl med att man tror på en skapare, sen snurrar in sig i olika religioner.
Eller så tror man bara på en skapare och stannar där.
Citera
2022-05-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Beviset är att jorden är platt när du undersöker det. ...

Jorden är i allra högsta grad väldigt oplatt när man undersöker den. Ta bara en sådan sak som avstånd och riktningar, de visar att jorden omöjligen kan vara platt.

Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej jag hävdar vi hittar på jorden. ...

Spännande. Hur lång är ekvatorn?
Citera
2022-05-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jorden är i allra högsta grad väldigt oplatt när man undersöker den. Ta bara en sådan sak som avstånd och riktningar, de visar att jorden omöjligen kan vara platt.

Spännande. Hur lång är ekvatorn?

Ok, avstånd och riktningar visar det hur?

Ekvatortanken fungerar säkert om du sitter och rullar på en jordglob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in