• 1
  • 2
2022-05-24, 09:22
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Jag köpte följande mortel med stöt: https://royaldesign.se/nabe-mortel-med-stot-svart

Jag utmanade ödet och körde den i diskmaskinen. När den kom ut så var det rost-färgade fläckar lite här och där, och tar man ett papper och gnuggar så färgar den av sig på pappret.

Morteln fungerar ju såklart fortfarande men problemet är att när någonting mortlas så "flagnar" mikroskopiska bitar av sig och beblandar sig med det man mortlar vilket inte är önskvärt.

Jag ska aldrig köra gjutjärn i diskmaskinen igen. Har ni några tips för att kanske rädda denna mortel? Jag vill bara ha en skål och en stöt som inte flagnar. Ska jag köra sandpapper över hela ytorna och sedan köra den igen i diskmaskinen?
Citera
2022-05-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1
Jag köpte följande mortel med stöt: https://royaldesign.se/nabe-mortel-med-stot-svart

Jag utmanade ödet och körde den i diskmaskinen. När den kom ut så var det rost-färgade fläckar lite här och där, och tar man ett papper och gnuggar så färgar den av sig på pappret.

Morteln fungerar ju såklart fortfarande men problemet är att när någonting mortlas så "flagnar" mikroskopiska bitar av sig och beblandar sig med det man mortlar vilket inte är önskvärt.

Jag ska aldrig köra gjutjärn i diskmaskinen igen. Har ni några tips för att kanske rädda denna mortel? Jag vill bara ha en skål och en stöt som inte flagnar. Ska jag köra sandpapper över hela ytorna och sedan köra den igen i diskmaskinen?

Mortlar är fina redskap. Har använts i alla tider - så det är ingen risk du kan förstöra den. Jag hade nog oljat in den, och sedan tagit papper och gnott rent. Och istället för diskmaskin gjort som man alltid gjort - torkat rent. Rost är bara järn - som dessutom är nyttigt!
Citera
2022-05-24, 09:45
Medlem
olja in torka med trasa ordenligt...blir fint igen
Citera
2022-05-24, 09:52
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Olja in den med rapsolja. Torka av överflödig olja. Värm upp ugnen till 200 grader och stäng av den. Ställ in den inoljade morteln på eftervärmen tills ugnen (och morteln) svalnat. Torka av eventuell överflödig olja med hushållspapper igen tills du inte ser någon olja på pappret.

Borde funka.

Och du...

Citera
2022-05-24, 10:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kanske skulle använda lite ättika eller citronsyra först, löser upp rost.
Citera
2022-05-24, 10:16
Medlem
Megaforces avatar
Gjutjärnsföremål förstörs inte i diskmaskin, men man får smörja in dem igen efteråt och bränna för att få tillbaks den fina ytan. Ibland är det svårt att diska gjutjärnsföremålet och då är det bara diskmaskin som gäller eftersom skiten helt enkelt lossnar pga rosten då.
Citera
2022-05-24, 10:55
Medlem
blästra den o olja in den sen
Citera
2022-05-24, 10:55
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Olja in den med rapsolja. Torka av överflödig olja. Värm upp ugnen till 200 grader och stäng av den. Ställ in den inoljade morteln på eftervärmen tills ugnen (och morteln) svalnat. Torka av eventuell överflödig olja med hushållspapper igen tills du inte ser någon olja på pappret.

Borde funka.

Och du...

Just så! Kanske gör detta två gånger för säkerhets skull.
Har "räddat" rostiga stekpannor och grytor i gjutjärn jag hittat på loppis många gånger själv. Blivit finfina (och billiga) presenter till familj och vänner.
Citera
2022-05-24, 11:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritz12
Släng skiten och köp en ny. Bättre att vara på den säkra sidan hälsomässigt.
Nu är järnet precis det vi behöver inta!
Citera
2022-05-24, 11:19
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriendlyNo1

Äsch då, ingen fara! Ta en platt skruvmejsel och skrapa bort all rost som är lös. Samma med själva morteln. Sen kan du olja in den rikligt och ställa in den i ugnen på 50 grader några timmar. Fortsätt tillföra rapsolja så att den suger in allt. Eftertorka med papper.
Citera
2022-05-24, 11:21
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og
Just så! Kanske gör detta två gånger för säkerhets skull.
Har "räddat" rostiga stekpannor och grytor i gjutjärn jag hittat på loppis många gånger själv. Blivit finfina (och billiga) presenter till familj och vänner.

Du kan också testa att mortla grovt salt så du får bort rosten, sen kan dubställanin den med saltet i ugnen för det drar ur skit p sen ilja och ställa i ugnen.

Det går INTE att totalförstöra gjutjärn
Citera
2022-05-24, 12:16
Medlem
Ja diska bort rosten olja in och sätt in i ugnen 200 grader för att fixa ytan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto