2022-05-23, 22:35
Medlem
Värsta vet jag inte. Beror ju om man ska se till antalet mord eller grymheten. Mord på barn är överjävliga…Bobby, Helene, Engla, lilla hjärtat….
Sett till vidrighet är ju även det så kallade bastumordet 1984 förfärligt fruktansvärt. Kan knappast tänka mig ett värre sätt att dö på 🥵
Citera
2022-05-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Har ni glömt blattarna som brände upp sextiotre andra blattar i Göteborg 1998? Ytterligare tvåhundrafjorton blev dessutom mer eller mindre skadade.
Nej de är inte glömda.

Däremot så är det nog många av oss äldre som minns händelsen som inte minns förövarnas namn och förmodligen så har de skyddad identitet idag då många "ville göra processen kort med dem" så att säga.

Förövrigt var det inte bara sk nysvenskar som blev innebrända på det där discoteket ute på Hisingen utan en hel del vanliga svenska ungdomar också.
Citera
2022-05-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Måste vara bland de allra värsta. En bekant till mig sa att det luktade bränt kött över hela centrala Hisingen dagen efter.
Träffade en tjej av en slump som överlevde branden på Hisingen för en herrans massa år sedan på en fest.

Hon kom dock lindrigt undan med "endast" en sönderbränd underarm men det som hon berättade var ingen rolig historia att lyssna på och får nog anses vara ett av de otäckare kapitlen i svensk rättshistoria.

Många av de inom blåljusyrkena som var på plats och talade ut i media om vad de hade bevittnat sa typ att det var det värsta de någonsin hade sett (och då talar vi om härdade ambulabsförare, poliser och brandmän).
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-24 kl. 00:24.
Citera
2022-05-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Han har (kanske) dödad flest men han hade väl en psykos? En psyskos utlöst av alkohol? Som ledde till praxisändring. Att psykos utlöst av droger gör inte gärningsmannen ansvarslös. Som jag uppfattat gällt innan.

Flinks gärning ändrade mycket i lagstiftningen som jag förstått det.

Rätta mig.
Det är korrekt.

Flink höll på att gå helt fri för det han gjort pga att han var tillfälligt psykotisk när gärningarna begicks och skulle förmodligen aldrig begått dem i "normaltillstånd" så att säga, därav kunde man inte utdöma fängelsestraff enligt dåvarande praxis.

Folk blev dock ganska upprörda över att en massmördare skulle kunna slippa straff då han enligt rådande praxis inte heller kunde dömas till RPV heller då han var helt klar i skallen och sitt vanliga jag när psykosen avklingat.

Därav lagändringen som kom till i all hast.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-24 kl. 00:41.
Citera
2022-05-24, 01:37
Medlem
Ska man bara räkna personer som bott och begått brott i Sverige så menar jag att en sådan som Hagamannen kan var den värsta någonsin.

Han dödade ingen, men det var nära. Han har inte flest antal offer. Andra har gjort mer groteska saker med sina offer.

Men han begick brutala brott och han höll ett helt samhälle i skräck under en väldigt långt tid, under flera år.

Den samlade effekten av hans brottslighet gör att jag tycker han kan anses vara en av de allra värsta någosin.

Läs gärna boken: "Den 777:e mannen" som handlar om fallet och den påverkan det hade på samhället som drabbades.
Citera
2022-05-24, 01:41
Medlem
Staten rånar oss alla med sina skatter..
Nej men jag gillar Clark Olofsson, om man tänker på konstkuppen dom gjorde
Citera
2022-05-24, 03:42
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Träffade en tjej av en slump som överlevde branden på Hisingen för en herrans massa år sedan på en fest.

Hon kom dock lindrigt undan med "endast" en sönderbränd underarm men det som hon berättade var ingen rolig historia att lyssna på och får nog anses vara ett av de otäckare kapitlen i svensk rättshistoria.

Många av de inom blåljusyrkena som var på plats och talade ut i media om vad de hade bevittnat sa typ att det var det värsta de någonsin hade sett (och då talar vi om härdade ambulabsförare, poliser och brandmän).

Efter diskoteksbranden i Göteborg har de skyldiga vägrat att betala för skadestånden.

Det lönade sig: Nu slipper de betala kravet på 1,8 miljoner kronor som riktats mot dem.

En förklaring till beslutet är att de varit ”negativt inställda till att betala”.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/skyldiga-till-diskoteksbranden-slipper-betala-skadestanden/
Citera
2022-05-24, 06:49
Bannlyst
Svartenbrandt ansågs vara Sverige farligaste brottsling. Idag är han väl ingenting.

Citat:
Det sägs ju att jugoslaven Zlatan är Sveriges största fotbollsspelare någonsin, vilket kanske är sant. Men hur är det rent kriminalhistoriskt - är det även där en blatte som står högst upp på prispallen?

Är tex Denho Acar värre än Clark Olofsson?

Vem är tidernas värsta brottsling i Sverige egentligen?
Citera
2022-05-24, 07:02
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Det sägs ju att jugoslaven Zlatan är Sveriges största fotbollsspelare någonsin, vilket kanske är sant. Men hur är det rent kriminalhistoriskt - är det även där en blatte som står högst upp på prispallen?

Är tex Denho Acar värre än Clark Olofsson?

Vem är tidernas värsta brottsling i Sverige egentligen?

Läst om Tore Hedin?
Citera
2022-05-24, 08:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej de är inte glömda.

Däremot så är det nog många av oss äldre som minns händelsen som inte minns förövarnas namn och förmodligen så har de skyddad identitet idag då många "ville göra processen kort med dem" så att säga.

Förövrigt var det inte bara sk nysvenskar som blev innebrända på det där discoteket ute på Hisingen utan en hel del vanliga svenska ungdomar också.
Jo, de är glömda. Läs bara denna tråd där man lyfter upp, i sammanhanget, småhandlare som Clark Olofsson och Svartenbrandt. Statsmedia och familjen Bonnier har lyckats förvandla diskoteksbranden till en beklaglig olycka och hoppas att folk minns det som ett rasistiskt dåd utfört av dödsknarkarnazister.
Citera
2022-05-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Vi har Anton Lundin Pettersson som besinningslöst sablade ner människor med utländskt ursprung på en skola i Trollhättan.

Vi har Hagamannen som våldtog runt 10 svenska kvinnor och försökte mörda flera av dem.

Vi har Peter Mangs, den nya Lasermannen, som mördade flertalet personer med och utan invandrarbakgrund och skadade desto fler.

Vi har Anders Eklund som våldtogsmördade minst två svenska kvinnor/flickor. Har säkerligen gjort sig skyldig till fler brott som inte kommit i dagen.

Vi har Gryningspyromanen. Vi har Örebromannen. Vi har John Aosonious. Vi har Södermannen. Ser du en trend?

Ingen av dessa kan mäta sig med Akilov (om vi nu ska ha grader i helvetet). Akilov hade visserligen "bara" ihjäl 5 personer men varje människa som befann sig på gatan var utsatta för mordförsök, tror det landade på ca 120 mordförsök som han också blev dömd till.
Citera
2022-05-24, 09:11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Ingen av dessa kan mäta sig med Akilov (om vi nu ska ha grader i helvetet). Akilov hade visserligen "bara" ihjäl 5 personer men varje människa som befann sig på gatan var utsatta för mordförsök, tror det landade på ca 120 mordförsök som han också blev dömd till.

Du måste titta på motiven. Akilov ville stanna i Sverige till varje pris och valde därför det säkraste sättet att få ett långt fängelsestraff på.

Personerna jag nämnde drevs av djupt hat mot invandrare och/eller kvinnor. De hade inte slutat förrän de utrotat halva planeten om ingen stoppat dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in