2022-05-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenkTheTank
Kallas jägarsnus. Kan även Blanda i choklad och/eller olika typer av bär

Jägarsnus??? På K4 hette det skitröra.
Citera
2022-05-23, 20:34
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tjenar,

Vill tipsa om ett snacks jag "uppfann" inför förra vandringen längs skåneleden.

Jordnötter och russin. Blanda ihop det och kör ner i en påse. Sältan och sötman är så jäkla fint tillsammans.
Perfekt att ta några nävar när man sätter sig ner och pausar.

Kroppen får tillbaka lite salt och man får välbehövlig energi och fett från nötterna och russinen.

För att få en bra ratio brukar jag blanda 1kg salta jordnötter (ta billigast möjliga, ICA basic funkar) med 500gr russin.

Kan varmt rekommenderas.
Samt ett eller ett par rör Resorb är gött att ha med också.

Brorsan som jag vandrade skåneleden med älskade nötblandningen.

Resorben är bra om man gått långt och svettats mycket. Kanske inte det TS skulle göra men ändå bra att ha med. Har väldigt lätt att få krampdrag själv om man förlorat mkt salt. Ta en resorb så börjar man må bättre inom minuter.

Vore skoj med en update hur det gick

Sen undrar jag lite hur TS från början hade tänkt lösa 1-2 månaders matförråd med kylväska och fan och hans moster till fots plus sovgrejer + tält OCH kamin, koppla en husvagn bak i byxorna och dra efter sig eller?

Skämt åsido. Ska man vara ute så länge får man nog kunna ta sig ut med bil och proviantera med jämna mellanrum.

Bästa är alltid att ge sig ut på en provrunda på ett par dagar först.

Man lär sig vad man behöver och vad man kan lämna hemma, samt hur mycket plats saker tar och vad det väger.

En sak till: Glöm ALDRIG förbandslåda. I bästa fall ligger den bara där men om olyckan är framme kan det rädda livet.

Det är när man är trött, hungrig och frusen som man gör misstag och olyckor kan ske.

Jordnötter och russin, även toppad med choklad har använts av övre Norrlands jägarförband i över 40år.

Är ganska säker på att det är många vandrare som har den blandningen med sig.
Citera
2022-05-23, 21:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är absolut inte billigt men hade du åkt utomlands och käkat tre mål mat på restaurang så hade det säkerligen varit dyrare.
Skaffar man sig en bra tork hemma så går det att göra frystorkat själv till en tiondel av kostnaden.
Finns massor av recept att hitta på nätet om man är sugen.

Det är torkat man gör själv , inte frystorkat - man har en viss fukthalt kvar men håller lätt under vandringar om man vaccar portionerna.

Frystork kräver en maskin och det är väldigt energikrävande.
Sen går dom lös 60 tusen

En lösning är köpa konserburkar med frystorkad från Fuelyour preparation/Mountainhouse och göra vaccade portioner.
Då kan man hamna på 50 spänn portionen
Citera
2022-05-23, 21:09
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Lök, krossade tomater, pasta och tonfiskkonserver funkar alltid bra. Glöm inte salt och peppar.
Citera
2022-05-23, 23:28
Medlem
448s avatar
Pasta tuna är ju lätt o göra i fält

Koka pasta aldente, häll ut vattnet

Häll i en burk tonfisk

Vispa klart önskad mängd tjockmjölk gjort på Nidopulver
Skär sig lätt därför separat hantering
Detta skall motsvara grädde eller så men i frystorkad variant

Tomatpure,svartpeppar och salt

Tabasco är funkis

I kokkärlet och låt puttra upp

Rätten är funkis med kyckling på burk istöllet för tonfisk

Under kalla årstiden funkar den med korv,bacon och köttfärs och då kan man hoppa tomatpuren som omväxling
Citera
2022-06-14, 14:54
Medlem
448s avatar
Fick ett tips om att matsmart.se har äkta frystorkad ala Real/Drytech typ.

39 spänn portionen , skulle finnas 3 huvudrätter och en frukosträtt.

Finns här , en heter Outdoor Potato Puree Beef
https://www.matsmart.se/konserver-faerdigmat

Sparar ni 60 spänn måltiden mot Drytech o andra
Citera
2022-06-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Det hade jag faktiskt ingen aning om
Jag bara testade det ihop en dag och tyckte det var riktigt gott, och att det med tanke på energiinnehållet borde fungera bra på vandring.

Är riktigt smidigt på vandring, ha en påse i byxfickan så kan man småäta medans man vandrar. Användes en del när man gjorde gröntjänst då man vandrar långt med rätt mkt packning och inte har tid att fixa mat
Citera
2022-06-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Jägarsnus??? På K4 hette det skitröra.

Från folk i Södra delarna av landet (iaf P4, basskydd Karlskrona, 4e sjöstrid, amf1,) har jag bara hört Jägarsnus sen kan jag inte svara för om det är den ända/vanligaste benämningen på de platserna 😉, farsan sa det också från sin tid på I3. Även i det civila heter det ofta så, även om det ska ha fler namn.
Citera
2022-06-15, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenkTheTank
Från folk i Södra delarna av landet (iaf P4, basskydd Karlskrona, 4e sjöstrid, amf1,) har jag bara hört Jägarsnus sen kan jag inte svara för om det är den ända/vanligaste benämningen på de platserna 😉, farsan sa det också från sin tid på I3. Även i det civila heter det ofta så, även om det ska ha fler namn.

För oss handlade det om frystorkad mat. Vilket var allt vi åt i fält. Och som är känt för sin förmåga att skapa totalstopp i systemet.

Skitröra hade benämningen för russinen och nötterna funkade att sätta fart på saker igen.
Citera
2022-06-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
För oss handlade det om frystorkad mat. Vilket var allt vi åt i fält. Och som är känt för sin förmåga att skapa totalstopp i systemet.

Skitröra hade benämningen för russinen och nötterna funkade att sätta fart på saker igen.

För min del fick frystorkat motsatt effekt. När hela gruppen åt tacogryta så luktade det dessutom död i tältet sen 😅
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in