2022-05-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ibland görs akuta ingripanden men då ska det väl vara uppenbar fara för någons liv eller att det finns direkta uppgifter om våld. Tex om flickan berättar för en lärare att hon slagits.
(Och ibland görs inget ändå)

Stackars barn också som lekte med flickan, de känner sig säkert skyldiga på något vis.

Varför flyttade de till Sverige förresten? Flydde? Från vad isåfall? Och varför till Sverige ?

Först tänkte jag att de kanske var kvotflyktingar, men då borde väl hela familjen ha kommit samtidigt?
Mamman kom först. Några månader senare, i juli 2019, kom dottern tillsammans med storebror och lillebror.
Pappan stannade kvar.

(Enligt Aftonbladet)
Citera
2022-05-23, 14:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Förutom mamma och storebror är även en man i 20-årsåldern anhållen.
Undrar vem det kan vara?

Det står även:
En bekant till familjen säger att hon fick en chock när hon fick höra om misstankarna. Hon säger att mamman, som kom till Sverige för tre år sedan, kämpade med att lära sig språket med förhoppning att senare kunna få jobb i ett restaurangkök. Sin dotter skröt hon ofta om.

– Hon var stolt över att dottern var så duktig i skolan. Jag upplevde flickan som framåt och social, och jag upplevde även deras relation som väldigt fin och kärleksfull. Jag märkte ingenting som tydde på att mamman skulle vara styrd av hedersnormer.

En annan person som känner familjen kan heller inte förstå vad som hänt. Även hon upplever familjen som kärleksfull och flickan som trygg och glad.

Alltså bar inte flickan slöja? Slöjan är ju en symbol för hedersnormer och ett sätt att behålla hedern på. Fattar seriöst inte folk det?!
Citera
2022-05-23, 14:36
Medlem
NirvanAs avatar
Var inte han mördaren i älta också etiopier? Blev ju inte dömd för heder men var ju kränkt och svartsjuk?
Citera
2022-05-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
[/b]Först tänkte jag att de kanske var kvotflyktingar, men då borde väl hela familjen ha kommit samtidigt?
Mamman kom först. Några månader senare, i juli 2019, kom dottern tillsammans med storebror och lillebror.
Pappan stannade kvar.

(Enligt Aftonbladet)

Så pappan lever kvar där?
Vad tusan gör resten av familjen här isåfall?

I vissa familjer är mammor och kvinnor minst lika drivande till att hedern upprätthålls, hur det var här vet man inte.
Men vem kan ha beslutat om att flickan ska dö från början? Inte har väl bröderna så mycket makt eller?
Är inte så insatt i detta så någon får gärna förklara. Kan det vara pappan som gett order därifrån?
Citera
2022-05-23, 14:40
Medlem
Ekstremistene i Aftonbladet er selvfølgelig på saken:

En bekant till familjen säger att hon fick en chock när hon fick höra om misstankarna. Hon säger att mamman, som kom till Sverige för tre år sedan, kämpade med att lära sig språket med förhoppning att senare kunna få jobb i ett restaurangkök. Sin dotter skröt hon ofta om.

– Hon var stolt över att dottern var så duktig i skolan. Jag upplevde flickan som framåt och social, och jag upplevde även deras relation som väldigt fin och kärleksfull. Jag märkte ingenting som tydde på att mamman skulle vara styrd av hedersnormer.

En annan person som känner familjen kan heller inte förstå vad som hänt. Även hon upplever familjen som kärleksfull och flickan som trygg och glad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-mord-i-nacka

Litt annerledes med Expressen:

Familjens ilska mot flickan före misstänkt hedersmord:

Familjemedlemmarna ska ha varit upprörda över att flickan umgåtts med vänner utanför skolan, enligt uppgifter i polisutredningen.

Motivet till mordet ska enligt uppgift i polisutredningen ha varit hedersrelaterat.

En vecka före mordet ska flickan umgåtts med kamrater efter skolan och familjen ska ha blivit upprörd när det kom till deras kännedom. Det har varit känt på flickans skola att familjen reagerat på det och på skolan har det därför funnits en oro under den senaste tiden.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...kt-hedersmord/

Er det samme sak?
Citera
2022-05-23, 14:45
Medlem
Citat:
Så pappan lever kvar där?
Vad tusan gör resten av familjen här isåfall?

I vissa familjer är mammor och kvinnor minst lika drivande till att hedern upprätthålls, hur det var här vet man inte.
Men vem kan ha beslutat om att flickan ska dö från början? Inte har väl bröderna så mycket makt eller?
Är inte så insatt i detta så någon får gärna förklara. Kan det vara pappan som gett order därifrån?

Inte alls osannolikt att det är pappan som har gett order. En hel del kvinnor med muslimsk bakgrund får inte befinna sig utomhus utan eskort av en Mahram, d.v.s en könsmogen manlig släkting. Det är där det kan ha "skitit sig". Flickan har besökt andra utan tillåtelse helt enkelt. Om nu klanen är från en muslimsk kultur.
Citera
2022-05-23, 14:45
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midtimellom
Ekstremistene i Aftonbladet er selvfølgelig på saken:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-mord-i-nacka

Litt annerledes med Expressen:

Familjens ilska mot flickan före misstänkt hedersmord:

Familjemedlemmarna ska ha varit upprörda över att flickan umgåtts med vänner utanför skolan, enligt uppgifter i polisutredningen.

Motivet till mordet ska enligt uppgift i polisutredningen ha varit hedersrelaterat.

En vecka före mordet ska flickan umgåtts med kamrater efter skolan och familjen ska ha blivit upprörd när det kom till deras kännedom. Det har varit känt på flickans skola att familjen reagerat på det och på skolan har det därför funnits en oro under den senaste tiden.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...kt-hedersmord/

Er det samme sak?
Alla förstår ju att släktingar/vänner givetvis ingår i samma klan och därmed också pysslar med samma saker, därför ger Aftonbladet dem möjlighet att rädda ansiktet. Det är så sjukt jävla smutsigt, även för att vara Aftonbladet.
Citera
2022-05-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är inte helt säker på att det är mamman som står bakom detta. Min känsla är att det oftast är den manliga sidan som tar och utför besluten när det som i det här fallet gäller skammord. Jag vill inte använda heder över huvud taget.

Varför blanda bort korten genom att språkligt jämställa ex. hedersman, hedersknyffel, du ska all heder etc. med hedersmord?

Nä, fram med skamstocken vid kyrkporten så får dessa skamvarelser utstå offentlig spott och spe. Enom till straff, androm till varnagel.
Det du pratar om hedersknyffel etc är västerländskt och hedersmord fanns inte i vår västerländska vokabulär över huvudtaget när vi började använda de orden. Heder är för oss, och har alltid varit, positivt. Den s k heder man använder i de u-länder där mord i hederns namn utförs, har vi i väst inte allmönt känt till förrän i modern tid. Vi ligger många århundraden före rent kulturellt. Fadime öppnade våra ögon även om vi lite luddigt visste att sånt förekom.

I detta fall hoppas jag man reder ut det och att de inblandade får långa fängelsestraff och sen livstids utvisning.
Senast redigerad av Picasso2 2022-05-23 kl. 14:48.
Citera
2022-05-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls osannolikt att det är pappan som har gett order. En hel del kvinnor med muslimsk bakgrund får inte befinna sig utomhus utan eskort av en Mahram, d.v.s en könsmogen manlig släkting. Det är där det kan ha "skitit sig". Flickan har besökt andra utan tillåtelse helt enkelt. Om nu klanen är från en muslimsk kultur.

Sjukt att det beordras mord på grund av lek med kompisar. Toleransen verkar sjukt låg.
Inte så hon rymt iväg med en svensk pojkvän och dansat naken och full på torget (även om det inte är en anledning för mord heller) men att leka med vänner??
Visst hade man kanske förväntat sig ett straff i form av utegångsförbud eller att de tar hennes mobil men att hon skulle mördas?? Crazy
Citera
2022-05-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ibland görs akuta ingripanden men då ska det väl vara uppenbar fara för någons liv eller att det finns direkta uppgifter om våld. Tex om flickan berättar för en lärare att hon slagits.
(Och ibland görs inget ändå)

Stackars barn också som lekte med flickan, de känner sig säkert skyldiga på något vis.

Varför flyttade de till Sverige förresten? Flydde? Från vad isåfall? Och varför till Sverige ?

För att det är vida känt att här får man bostäder, pengar utan att behöva jobba och inte heller behöver man lära sig svenska språket, just därför kommer dessa avskum hit och fortsätter leva sitt stenåldersliv
Citera
2022-05-23, 15:05
Medlem
14 år, bara ett barn. Fy fan vad tragiskt att bli mördad av sin egen familj. Vad kan man ha för krav och förväntningar på ett 14-årigt barn. Fy fan vilka skitmänniskor. Jävla grottmänniskor som kommer från dessa muslimska länder.
Citera
2022-05-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haubits77
Finns skottpeng pott på Darkweb för mamman, brodern och kusinen. Står på 30k, 15k, 10k. Karma.

Skärmdump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in