Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Då kanske jag ser den. Det verkar förresten som att man bara kan se den på just Rumble om man inte har Netflix.
Gör det, den ÄR intressant, men som alla dokumentärer så speglar den ju hur de som skapat den ser på saken.
Citat:
Ja så kanske det är nu efter deras etniska rensningar. Hon bodde iaf i Kiev eller någon förort till Kiev och sa att hon sällan använde ukrainska.
Så blir det naturligtvis - man använder sitt modersmål först och främst, tills man behöver använda sitt andraspråk, vilket för många är ukrainska och vice versa.
Citat:
Jag är inte helt säker på vad du menar med med att döda dem. Menar du de som är inskrivna i den ukrainska armén? Det är jag övertygad om att ryssarna ser som ett nödvändigt offer för att befria de delar där befolkningen vill befrias och där bostadshus blivit bombade av just den ukrainska armén innan invasionen.
Jag menar t.ex. Mariupol som i princip utplånats och där de civila, rysktalande, förlusterna är väsentligt större än de ukrainska militära. På samma sätt har man agerat i Kharkiv, där majoriteten är rysktalande och även etniska ryssar, men där man ändå vill leva i Ukraina. Känns ju inte som en befrielse, utan mer som en ren och skär invasion och ockupation. Hade man vinnlagt sig om att skydda den civila befolkningen hade jag kanske kunnat köpa dina argument.
Citat:
De vill uppenbart ha mer med Ryssland än Ukraina att göra eftersom de tagit upp vapen mot de senare. Men ja det är sant att det är svårt att skilja på de folken, och gemene svensk har tidigare placerat båda inom kategorin ”ryssar” innan media sa åt oss att sluta med det 2014.
Vilka menar du tagit upp vapen mot Ukraina bland den ukrainska befolkningen? Menar du upprorsmakarna i Donbas, som påhejades av den ryska säkerhetstjänsten att revoltera mot Ukraina? Eller är det några andra du tänker på? Jag känner folk från det ockuperade Donbas, rysktalande, som säger att det var kriminella som ockuperade viktiga byggnader och funktioner i samhället och att det inte var folkets vilja utan just påhejat av Rysslandsvänliga skurkgäng och den ryska säkerhetstjänsten... De tvingades överge sina hem och flydde till andra delar av Ryssland, en flydde till det nu utplånade Mariupol, Odessa och Kiev.
Jag vill hävda att rysktalande på intet sätt förtrycktes i Ukraina 2014 eller förtrycks ens idag, men de som agerade emot den övervägande folkviljan, mot Ukraina, ja, de blev inte sedda på med blida ögon (och ses idag som förrädare).