2022-05-23, 12:29
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är kanske så illa i USA. Måste slå väldigt hårt mot små och medelstora företag over there med tanke på att mina USA-fonder går bra. Kör bara indexfonder vanlig aktiehandel la jag ner efter Ericsson på 90-talet

Det är en förstärkt dollareffekt och några få indexdrakar du räddats av. Men väldigt många vanliga dödliga sparar i enskilda aktier på svenska börsen.
Citera
2022-05-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
Finns det någon fler än du själv som stödjer påståendet? Länka gärna.
https://www.maklarstatistik.se/

/Lennart

https://husmask.se/home?areaId=118,1...=Hela%20landet

Radhus ner 20% sedan 30 maj 2021.

Förstår givetvis att allt inte har gått ner 20% det tar väldigt mycket längre tid.

/Lilacwine
Citera
2022-05-23, 13:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Galet!!!
PPI-Producent prisindex har ökat med heka 33,5% sedan april förra året. Sjukaste jag sett.
Detta är Weimarrpublik siffror.
Detta kommet garanterat påverka svensk arbetsmarknad då Tyskland är en Sveriges viktigaste exportmarknader.
Räkna med rejält ökad arbetslöshet i Sverige inom 6-8 månader och således påverka svenska bostadspriser rejält.
Citera
2022-05-23, 13:51
Medlem
Citat:
Har ändå svårt att se att majoriteten av portföljerna ska ha sjunkit 50%. Sen kan det naturligtvis finnas aktier som sjunkit 50% men definitivt inte majoriteten av de som handlas med på börsen i sthlm

Majoriteten av alla aktier har gjort det.
Apple är tillex den enda aktien som håller uppe USAs index, som redan är nere 20-25%.
Svårt och se? Tyst bara.

De enda portfoliorna jag ser är gröna är de som kortat marknaden.
Och du missar hela poängen som är att människor har inte lika mycket pengar längre.

Självklart ska du börja skryta om din egna, privata, portfolio, liksom vem i helvete bryr sig.
Citera
2022-05-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Galet!!!
PPI-Producent prisindex har ökat med heka 33,5% sedan april förra året. Sjukaste jag sett.
Detta är Weimarrpublik siffror.
Detta kommet garanterat påverka svensk arbetsmarknad då Tyskland är en Sveriges viktigaste exportmarknader.
Räkna med rejält ökad arbetslöshet i Sverige inom 6-8 månader och således påverka svenska bostadspriser rejält.

Blir verkligen kul att se. Också kul att se folk som fortfarande hävdar att bostadspriserna inte kommer droppa 70%.
Citera
2022-05-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Majoriteten av alla aktier har gjort det.
Apple är tillex den enda aktien som håller uppe USAs index, som redan är nere 20-25%.
Svårt och se? Tyst bara.

De enda portfoliorna jag ser är gröna är de som kortat marknaden.
Och du missar hela poängen som är att människor har inte lika mycket pengar längre.

Självklart ska du börja skryta om din egna, privata, portfolio, liksom vem i helvete bryr sig.
Är det svårt för dig att ta åt sig fakta? Jag säger att merparten inte har tappat 50%, jag skriver inte att det inte finns aktier som inte tappat i värde. Läs om och läs rätt. Du har knappast mandat att styra vem som får yttra sig så jag är tyst när jag vill vara tyst
Citera
2022-05-23, 16:00
Medlem
Citat:
Är det svårt för dig att ta åt sig fakta? Jag säger att merparten inte har tappat 50%, jag skriver inte att det inte finns aktier som inte tappat i värde. Läs om och läs rätt. Du har knappast mandat att styra vem som får yttra sig så jag är tyst när jag vill vara tyst

Och hur vet du att merparten inte har tappat när vi såg rekordvolymer i form av sälj och köp på toppen?
Din jävla idiot.
Citera
2022-05-23, 16:27
Medlem
Personligen kunde jag inte bry mig mindre då jag har extremt goda marginaler, men det ska bli intressant att se alla svettas nu när det går åt fel håll. Har börjat hata människor så jävla mycket efter coronan, då flockbeteendet hos folk blev så uppenbart. Alla dessa jävla vaccinfascister, jag hoppas de får ett helvete nu.
Citera
2022-05-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Och hur vet du att merparten inte har tappat när vi såg rekordvolymer i form av sälj och köp på toppen?
Din jävla idiot.
Vilket fantastiskt ordförråd du har, det får mig naturligtvis att lyssna ännu mer på dig, för med så väl utvecklad vokabulär måste du veta, eller inte. Vill du bli tagen på allvar så läs upp dina högstadiebetyg.
Visa du att merparten har förlorat 50% med ren fakta så erkänner jag att jag misstog mig. Men då ska det handla om mer än hälften av aktierna inte enstaka
Citera
2022-05-23, 18:09
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fet: Det handlar nog mer om att "förtrollningen är bruten", dvs marknaden har vaknat upp och insett att räntan nog inte kommer att vara noll forever and ever and ever. Ingen kommer att behöva gå från hus och hem för futtiga 0.25%. Rent privatekonomiskt slår nog bränsle-, energi- och matprisökningarna (dvs, inflationen och reallönesänkningarna) brutalt hårdare.

Än så länge består "bostadskraschen" mest av krigsrubriker, ökat utbud på Hemnet och dämpad budgivningshets. Är detta kanariefågeln eller blir det inte värre än såhär? Återstår att se.

Ja det kan mycket väl vara så. Det var trevligt med nollränta så länge det varade. Det är sant att inflationen slår hårdare just nu men frågan är hur högt Riksbanken kan gå för att få ner inflationen igen. Får vi styrränta på 4-5% kommer det bli väldigt tung för många bostadsägare.
Citera
2022-05-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ekonomi är inget kvinnor förstår. De går på känslor och hormoner när de väljer bo. Det är din uppgift som hane att ge henne det hon vill ha annars letar hon efter en annan.

Det här kan vara det absolut dummaste jag läst. Kvinnor investerar ju för fan bättre och har mer hållbar avkastning(https://sebgroup.com/sv/press/nyhete...eringar-an-man)
Citera
2022-05-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
https://husmask.se/home?areaId=118,1...=Hela%20landet

Radhus ner 20% sedan 30 maj 2021.

Förstår givetvis att allt inte har gått ner 20% det tar väldigt mycket längre tid.

/Lilacwine
Nej det är väl så att ytterområden har haft en högre procentuell tillväxt i samband med corona. Så prisfallet kommer givetvis börja där. Klara sig bäst kommer områden där arbetsmarknaden är som starkast, i synnerhet centralorter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in