2022-05-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Nå tenkte jeg mest på dette med photoshop, og bilder fra ulike vinkler. Er det vanlig å tenke at det blir mye vanskeligere å forfalske et bilde, hvis man tar bilder fra ulike vinkler? Selv hadde jeg tenkt at det var godt nok med et bilde av AE sammen med en dagsfersk avis.

Akkurat hva som var planen er vanskelig å vite basert på det som står i trusselbrevet/e-postene. Drapstrusler må vel nesten et trusselbrev inneholde uansett. Det står også at AE skal få slippe fri, når pengene er betalt, uten at det heller er til å stole på. Sporene i S4 kan tyde på at noe har gått galt under bortføringen, og planene kan nok derfor ha forandret seg underveis.
Jeg forstår, og er enig. Det kan tenkes at GM hadde mer kunnskap og interesse av fotografering og photoshop enn folk flest ja. Du har rett i at planene kan ha forandret seg underveis. Hvis gulv ble vasket, kan det ha vært GM som vasket for å skjule at AE eventuelt ble hardt skadd i huset eller døde allerede i huset.
Citera
2022-05-23, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Eller kanskje, hvis man stikker fingeren i jorda, så var aldri AE kidnappet i det hele tatt.

Det forklarer vel egentlig alle de logiske bristene når det kommer til den fremsatte kidnappinghistorien, og hvorfor ikke den forløp som en "ekte" kidnapping.
Men det burde "den", "kidnappingen", se ekte ut, hvis det var TH som var bestiller/GM. Hovedmålet hans burde da være å få ALT til å se ut som en ekte kidnapping.
Citera
2022-05-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Eller kanskje, hvis man stikker fingeren i jorda, så var aldri AE kidnappet i det hele tatt.

Det forklarer vel egentlig alle de logiske bristene når det kommer til den fremsatte kidnappinghistorien, og hvorfor ikke den forløp som en "ekte" kidnapping.

En falsk kidnapping er nok mye enklere å gjennomføre enn en ekte. Da ville det ikke kunne skje noe uforutsett, som kunne ødelegge planen. GM kunne stå klar til å mase om løsepenger, og kanskje også planlagt et slags livsbevis som han skulle gi.

Men mye tyder på at det har skjedd noe under bortføringen, som ødela for planene som ble lagt på forhånd.
Citera
2022-05-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det er ingen tvil om at han ville ha penger. De som tror på konspirasjonsteorien TH/RU har en del ballonger i luftslottet sitt og en av ballongen er: GM var ikke interessert i penger. For å holde luftslottet oppe, gjentar de stadig en rekke slike påstander, som ikke har noen rot i virkeligheten.
Ja. Og noen her tror at epostene fra Motparten ble styrt av TH for å holde liv i kidnappingshypotesen/overbevise politiet om at det var en reell Motpart. Selv om politiet hittil ikke har greid å finne frem til hvem som sendte epostene, er det jo en risiko ved å sende slike eposter ettersom det i fremtiden potensielt kan være mulig å finne avsenderen på en eller annen måte.
Det er mer logisk at en reell motpart tar denne risikoen fordi de ønsker å innkassere penger, enn at TH skulle stå bak epostene, synes jeg.
Citera
2022-05-23, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Enig. GMs hensikt med å skrive dette i den eposten 27.01.2019, tenker jeg at kan ha vært for å prøve å lure TH til å tro at AE var i live og at hun skulle bli sluppet fri hvis han betalte løsepengene. Men det kan hende at GMs plan var å aldri slippe AE fri uansett om TH betalte hele løsepengesummen eller ikke, ettersom et menneske som har vært kidnappet kan hjelpe politiet med å finne frem til GM. Hun var trolig død lang tid før den eposten ble sendt.
De som mener at Motparten ikke var interessert i penger: Motparten skrev jo to eposter, der det ser ut til at hensikten med epostene var å innkassere penger.

I trusselbrevet skrev GM bl.a. følgende: "Om du involver politi og media, du putter press på oss. For mye press på oss, vi velger frihet foran penger. Vi tar ned risiko og drepe og kvittes med kropp till Anne-Elisabeth og forsvinne". Der formidler de jo at de kommer til å drepe AE hvis TH involverer politiet.
Citat:
kvittes med kropp
"Kvittes med kropp" kan ha symbolsk betydning.

Søker du på ordet "kvittes" så ser du at det brukes i forbindelse med kvittering på en vare, kvittes kan være en avbestilling osv.

Kan også tolkes som hevn.

Edit:
https://naob.no/ordbok/kvitte
komme ut på ett; ikke ha noe å si
Senast redigerad av Havhest 2022-05-23 kl. 12:53.
Citera
2022-05-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
En falsk kidnapping er nok mye enklere å gjennomføre enn en ekte. Da ville det ikke kunne skje noe uforutsett, som kunne ødelegge planen. GM kunne stå klar til å mase om løsepenger, og kanskje også planlagt et slags livsbevis som han skulle gi.

Men mye tyder på at det har skjedd noe under bortføringen, som ødela for planene som ble lagt på forhånd.
Enig. En falsk kidnapping (utført av familiemedlem feks) kan jo utføres enkelt ved å lure BO med på en biltur, og deretter plante kidnappingsspor i huset og også sørge for å forskyve tidspunktet for forsinningen og skaffe seg alibi ved å arrangere falske livsbevis med hjelp av falske telefonsamtaler fra BOs mobil.
Eller ved bruk av sterk sovemedisin el.l., slik at GM kan utføre bortføringen uten at noe uforutsett skjer i huset.

Falsk kidnapping i forbindelse med hundelufting på kvelden ved Langvannet kan vel heller ikke være så vanskelig å arrangere (ved at familiemedlem feks lurer henne til å bli med i bil)? Men det er jo fare for vitner da.
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-23 kl. 12:49.
Citera
2022-05-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Søker du på ordet "kvittes" så ser du at det brukes i forbindelse med kvittering på en vare, kvittes kan være en avbestilling osv.

Interessant. Bakhonet utenfor døren, noen skrev om noe som bakhon kunne symbolisere. Var det noe om tvist i forbindelse med eiendom eller forretninger?
Citera
2022-05-23, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessant. Bakhonet utenfor døren, noen skrev om noe som bakhon kunne symbolisere. Var det noe om tvist i forbindelse med eiendom eller forretninger?
Jeg la til en lenke i forrige innlegg.

Søk "kankje" i tråden, så finner du eksempler på symbolsk betydning på bakhonet.

Edit:
I boken "August" av Hamsun brukes ordet "kvitte" (se lenke ovenfor) tvist, eiendom og forretninger.
Ene karakteren føler seg mislykket/misforstått (?).
Jeg har ikke lest boken selv, men lenken leder direkte til boken/teksten/"kvitte". Virker bittert!

"Skigardsvise" er en protestvise - "skigard" lages av bakhon.
Senast redigerad av Havhest 2022-05-23 kl. 13:18.
Citera
2022-05-23, 13:12
Medlem
Citat:
Jeg la til en lenke i forrige innlegg.

Søk "kankje" i tråden, så finner du eksempler på symbolsk betydning på bakhonet.
Takk for lenke og tips Jeg fant andre interessante innlegg også da jeg søkte på kankje:

Citat:
Ursprungligen postat av clausewitzse
Disse trenger ikke være eksperter på krypto, trenger bare å ha hvitvasket narkopenger mange nok ganger på flere ulike exchanges med monero, med ulike fake pass.
Interessant.
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Takk for interessant bidrag.

Jeg tror også at vi har å gjøre med et etablert kriminelt miljø.

Vi har etterhvert fått noen slike også i Norge, .. ,men jeg tror vi må se utenfor landegrensene i denne saken, og det er to grunner til det: råskapen og arogansen.

Politiet tar neppe feil når de sier sannsynligheten er størst for at AEH ble drept i S4 denne morgenen. Jeg vet lite om slikt, men jeg har lest nok til å forstå at det krever et spesielt mindset for å planegge og gjennomføre et drap.

Videre tror jeg vi har å gjøre med fatalister: "enten kommer det inn penger, eller så kommer det ikke inn penger, vi få se, og i mellomtiden jobbet vi bare uforstyrret videre med neste prosjekt".

Etter en stund, de hadde kankje nesten glemt hele greia, ble de kanskje overrasket over at saken fortsatt levde tilbake der i Norge og at det plutselig viste seg nye muligheter. De improviserer litt med eposter etc. og får noen kroner ut av det likevel.

Det ville i så fall forklart mysteriet om en "manglende interesse for oppfølging" som er tolket opp og ned. Hva om de rett og slett ikke tenker som politiet på Lørenskog?
Det kan hende at du har rett i det (fetade) som du skrev her. Forbrytelsen kan kanskje ha vært planlagt og utført i et samarbeid mellom noen kriminelle i Norge og noen kriminelle i et annet land?
Citera
2022-05-23, 13:28
Medlem
Citat:

Edit:
komme ut på ett; ikke ha noe å si

GM har möjligen förkortat kvitte seg med till kvittes med kropp. Kvitte på norsk blir på svenska göra sig av med. Och kvittes på norsk blir kanske inte så lätt att hitta i någon ordlista om rentav om det går att hitta.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-05-23 kl. 13:37.
Citera
2022-05-23, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
GM har möjligen förkortat kvitte seg med till kvittes med kropp. Då blir det inte så lätt att hitta i någon ordlista om rentav om det går att hitta.
Kan ikke utelukke at "kvittes med kropp" har symbolsk betydning. Hypotetisk kan det være et symbolsk budskap, som TH forstår, men som GM ikke ønsker å avsløre direkte i trusselbrevet. Et skjult budskap.

Edit:
Det er jo også beskrevet "hva som er rettferdig" i trusselbrevet. Hvorfor nevne rettferdighet, hvis det ikke har en symbolsk betydning?

Jeg synes at trusselbrevforfatteren skriver med en bitter undertone. Senere, når han føler seg lurt, sender han en trusselmailen som viser et langt mer aggressivt språk.
Senast redigerad av Havhest 2022-05-23 kl. 14:03.
Citera
2022-05-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
GM har möjligen förkortat kvitte seg med till kvittes med kropp. Kvitte på norsk blir på svenska göra sig av med.Och kvittes på norsk blir kanske inte så lätt att hitta i någon ordlista om rentav om det går att hitta.
Det er mulig du har rett i det. Kan ordet kvittes eventuelt være dialekt? Jeg leste på et norsk forum at noen skrev "må jeg ta bort all jorden for å kvittes med stauder?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in