Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 21:55
  #709
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag förstår att ni försöker greppa alla halmstrån. Nu är det inte Erdogan som bestämmer vem som ska vara med i Nato eller inte, det gör USA, han gläfser lite för att få förhandlingsutrymme.

Om inte erdogan lyder och böjer sig för USA så stoppar ryssen gasen i turkstream. Det vill inte ersogan eller Turkiet. De förser flera länder via turkstream.
Citera
2022-05-17, 21:57
  #710
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Sossarna har blåst sina väljare! Hoppas folk lägger detta i sitt långtidsminnet….

Sossarna är puts väck efter valet. Frågan är om Christersson blir bättre, sjunkit rejält i mina ögon att hantera natofrågan. Totalt USA köpt.
Citera
2022-05-17, 22:28
  #711
Medlem
Tavelramskroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Rätt underhållande att politikerna inte ens försöker dölja det i sina pressmeddelanden att Sverige ska bli ockuperat av främmande vakt och agera mänsklig sköld Det svenska projektet kan nu officiellt betraktas som avslutat. Det var kul så länge det varade.

En NATO-bas i Sverige räcker för att USA ska att ha fler soldater i landet än den svenska regeringen. För 40-50 år sedan hade de svenska politikerna blivit dömda för landsförräderi och offentligt avrättade.

Well played USA, well played...

Putin måste verkligen vika sig av skratt...

Finns inget för Putin att skratta åt. Snart är hela Norden med i Nato och Putin kan bara acceptera.
Norge och Danmark har varit med i Nato sedan långt långt tillbaka och mig veterligen har dom inga större mängder av Amerikanska soldater springandes i landet.
Citera
2022-05-17, 22:38
  #712
Medlem
Tavelramskroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Sossarna har blåst sina väljare! Hoppas folk lägger detta i sitt långtidsminnet….

Det är nog få som känner sig lurade. Jag tycker att S,Sd,Kd,M,L och C gör helt rätt att i att stå enade i Nato frågan.
Folket ? Ja dom lär minnas Putin länge länge än och inte i positiva ordalag
Citera
2022-05-17, 22:58
  #713
Medlem
Fanns väl aldrig något hot så länge Sverige o Finland var neutrala ? Ukraina har ju hela tiden krävt nato medlemskap..
Citera
2022-05-18, 06:53
  #714
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det är nog få som känner sig lurade. Jag tycker att S,Sd,Kd,M,L och C gör helt rätt att i att stå enade i Nato frågan.
Folket ? Ja dom lär minnas Putin länge länge än och inte i positiva ordalag
Är du på riktigt!

NATO frågan har inget brett allmänt stöd ( även om det är 57 procent stöd just nu enligt någon undersökning från blaskan af)

Problemet är Den kortvariga opinionssvängningen orsakad av Ukrainakriget har fått Natoförespråkarna att köra igång Natoanslutning som vore det ett 100-meters sprintlopp….

Plus svenska kvällstidningar som likaså propagerar för Nato via snart varje skrämselartikel om Putin. Ett svenskt/finskt demokratiskt haveri enligt Putin-norm står för dörren.




Vilket det inte är.
Citera
2022-05-18, 14:09
  #715
Medlem
Tavelramskroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Är du på riktigt!

NATO frågan har inget brett allmänt stöd ( även om det är 57 procent stöd just nu enligt någon undersökning från blaskan af)

Problemet är Den kortvariga opinionssvängningen orsakad av Ukrainakriget har fått Natoförespråkarna att köra igång Natoanslutning som vore det ett 100-meters sprintlopp….

Plus svenska kvällstidningar som likaså propagerar för Nato via snart varje skrämselartikel om Putin. Ett svenskt/finskt demokratiskt haveri enligt Putin-norm står för dörren.




Vilket det inte är.

Det var betydligt fler som var för än emot, även om svaret vet ej kom god tvåa.
Minns jag fel ?

Hur som helst så är fortfarande partierna S,Sd,Kd,M,C och L för ett medlemskap.
__________________
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-05-18 kl. 14:12.
Citera
2022-05-23, 06:54
  #716
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Finns inget för Putin att skratta åt. Snart är hela Norden med i Nato och Putin kan bara acceptera.
Norge och Danmark har varit med i Nato sedan långt långt tillbaka och mig veterligen har dom inga större mängder av Amerikanska soldater springandes i landet.

Putin har redan accepterat och "godkänt" ett svenskt och finskt medlemskap i NATO (se hans uttalande om ämnet). Det är deras suveräna val. Eventuella framtida hot mot rysk säkerhet och ryska intressen kommer självklart att lösas på samma sätt som vanligt. Putin definierade vidare vad han klassar som "hot" och vad svaret blir i samma uttalande. Om Sverige och Finland är i en allians med USA eller mars och jupiter spelar ingen roll.

Mänsklighetens historia fortsätter som vanligt och framtiden lär bli intressant.
__________________
Senast redigerad av GillJung 2022-05-23 kl. 06:59.
Citera
2022-05-23, 07:11
  #717
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast vi lär väl, precis som Norge, ha inskrivet i avtalet att vi inte skall ha NATO-baser på svenskt territorium i fredstid.

Jag förstår det som att det är vad den svenska regeringen vill och det hade varit den bästa lösningen men frågan är om man lyckas få igenom det. Frågan om vad som klassas som "fredstid" är självklart också intressant men det är ett problem för en annan dag.
Citera
2022-05-23, 07:43
  #718
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jag förstår det som att det är vad den svenska regeringen vill och det hade varit den bästa lösningen men frågan är om man lyckas få igenom det. Frågan om vad som klassas som "fredstid" är självklart också intressant men det är ett problem för en annan dag.


Kanske binda ihop den med klausul 5. Har ingen åberopat den är det inte krig.
Citera
2022-05-23, 09:43
  #719
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kanske binda ihop den med klausul 5. Har ingen åberopat den är det inte krig.

Det är möjligt, vi får se.

De svenska politikerna får dock först sätta sig ner och studera vad klausul 5 innebär. Den extremt underhållande situationen med Turkiet demonstrerar att de svenska politikerna för tillfället inte förstår någonting alls...
__________________
Senast redigerad av GillJung 2022-05-23 kl. 09:53.
Citera
2022-05-23, 10:55
  #720
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det är möjligt, vi får se.

De svenska politikerna får dock först sätta sig ner och studera vad klausul 5 innebär. Den extremt underhållande situationen med Turkiet demonstrerar att de svenska politikerna för tillfället inte förstår någonting alls...


Jag är inte så säker på det. Om det inte bara var politiskt spel hade ju erdogan kunnat kläcka ur sig det här tidigare. Han agerar ju rätt smart för att få mesta möjliga utdelning, och det kanske inte är helt oväntat från Sveriges politiker. Dom är ju inte blåsta allihop.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback