• 1
  • 2
2022-05-22, 17:42
Medlem
a-mortals avatar
Den här kan vara kul att fundera på och diskutera:

Living like a Dog: Can the Life of Non-Human Animals Be Meaningful?
Michael Hauskeller
https://digitalcommons.calpoly.edu/c...94&context=bts

Det får mig att fundera på om man känner någon som har ett meningsfullt liv. Jag brukar inte tänka så och därför kommer jag inte på någon heller. Om jag påstår att min syster har ett meningsfullt liv för att hon tycker om att samla på Woopers och spelar gitarr fint så verkar jag nog inte seriös.

Skulle livet vara mer meningsfullt om man var någon annan eller något annat? Om man var en allsmäktig gud, då kan man göra sig meningsfull. Vad hindrar en hund från att utse sig själv som meningsfull? Är det bättre om husse är den som bedömer? Vems bedömning av meningsfullhet gills?
Vi som grupp eller oss själva.

Det är lätt hänt att man identifierar sig som ett husdjur när man växt upp tillsammans med ett husdjur och inte fått någon större skillnad i bemötande av föräldrarna. "Kom och ät!", "Ut och lek!", "Gå och lägg dig!". Känns livet meningsfullt i en bur? Om buren är tillräckligt stor.

Vilka djur som kan känna så vet inte jag. Jag tycker livet är meningsfullt ibland, när det känns så; Hoppas verkligen myggorna känner så också, när de suger mitt blod. För min del kan det kännas meningsfullt att smälla myggorna innan de hunnit attackerat någon.

Kan man reducera "meningen med livet" till att det handlar om att känna sig lycklig?
Vad har ni för funderingar?
Citera
2022-05-22, 18:00
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Samma mening med sina liv som mitt.
Att göra så många fina kvinnor som möjligt med barn.
Citera
2022-05-22, 18:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alla liv är givetvis meningslösa. Först när man inser det så kan man bli lycklig på riktigt.
Citera
2022-05-22, 18:58
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alla liv är givetvis meningslösa. Först när man inser det så kan man bli lycklig på riktigt.

Det finns dem som känner att saker är meningsfulla, så jag tror inte den åsikten är objektiv. Många gånger kan det handla om att man inte bara vill ligga och drömma hela livet, att man gör något produktivt.
Citera
2022-05-22, 19:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Vad tycker du om folk som kastrerar sina hundar?
Citera
2022-05-22, 19:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Många gånger kan det handla om att man inte bara vill ligga och drömma hela livet, att man gör något produktivt.

Har jag påstått annat? Det är ändå meningslöst. Ingenting tragiskt eller deppigt med det. Livet kan vara hur produktivt och underbart som helst men är ändå utan mening.
Citera
2022-05-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har jag påstått annat? Det är ändå meningslöst. Ingenting tragiskt eller deppigt med det. Livet kan vara hur produktivt och underbart som helst men är ändå utan mening.

Det man är ute efter är väl en känsla av meningsfullt liv, inte att det på något vis skulle objektiv sett vara meningsfullt.

Att bejaka sina instinkter ger en känsla av meningsfull tillvaro, vare sig det är en mygga, en hund, eller en svensk.
Citera
2022-05-22, 19:26
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Vad tycker du om folk som kastrerar sina hundar?
Vet inte hur livet vore om jag vore kastrerad.
Men sterilisering är bra.
Citera
2022-05-23, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Hahaha
Citera
2022-05-23, 03:54
Medlem
Citat:
Den här kan vara kul att fundera på och diskutera:

Living like a Dog: Can the Life of Non-Human Animals Be Meaningful?
Michael Hauskeller
https://digitalcommons.calpoly.edu/c...94&context=bts

Det får mig att fundera på om man känner någon som har ett meningsfullt liv. Jag brukar inte tänka så och därför kommer jag inte på någon heller. Om jag påstår att min syster har ett meningsfullt liv för att hon tycker om att samla på Woopers och spelar gitarr fint så verkar jag nog inte seriös.

Skulle livet vara mer meningsfullt om man var någon annan eller något annat? Om man var en allsmäktig gud, då kan man göra sig meningsfull. Vad hindrar en hund från att utse sig själv som meningsfull? Är det bättre om husse är den som bedömer? Vems bedömning av meningsfullhet gills?
Vi som grupp eller oss själva.

Det är lätt hänt att man identifierar sig som ett husdjur när man växt upp tillsammans med ett husdjur och inte fått någon större skillnad i bemötande av föräldrarna. "Kom och ät!", "Ut och lek!", "Gå och lägg dig!". Känns livet meningsfullt i en bur? Om buren är tillräckligt stor.

Vilka djur som kan känna så vet inte jag. Jag tycker livet är meningsfullt ibland, när det känns så; Hoppas verkligen myggorna känner så också, när de suger mitt blod. För min del kan det kännas meningsfullt att smälla myggorna innan de hunnit attackerat någon.

Kan man reducera "meningen med livet" till att det handlar om att känna sig lycklig?
Vad har ni för funderingar?

Vet ej, tror de tänker som djur, vilket de är. Repruduction, vinna i gruppen. Beror på vilket djur också. Vissa djur ger sitt liv för att bli mat åt oss människor. Vissa djur är som en kamrat. Ganska stor fråga.
Citera
2022-05-23, 03:54
Ett meningsfullt liv för ett djur, t.ex. en hund, är att få utöva sina naturliga instinkter såsom exempelvis att jaga, vakta eller valla.
Ett meningsfullt liv för en hund kan i grunden inte vara att gå i koppel, tjäna sin husse och äta Frolic. Dessa för hunden givande sysselsättningar kommer ur att ägaren påfört djuret detta.

Ett meningsfullt liv för en människa kan inte skilja sig nämnvärt "i relation" till hennes/dennes instinkter.
Frågan blir .. Vilka är egentligen dessa?
Citera
2022-05-23, 08:01
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnolmes
Ett meningsfullt liv för en människa kan inte skilja sig nämnvärt "i relation" till hennes/dennes instinkter.
Frågan blir .. Vilka är egentligen dessa?
Sagorna om vikingarna berättar om människans naturliga levnadssätt.
Vi ska bo i mindre samhällen och kriga och stjäla varandras kvinnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in