• 1
  • 2
2022-05-22, 15:19
Medlem
Jag lagade fullkornspasta och ätit det i två dagar och igår kväll var sista portionen men efter nån timme då fick jag rejäl ont i magen, så jag trodde det var nåt annat men misstänkte snabbt att pasta är något som jag har svårt med från tidigare erfarenhet.
Jag tror jag har tarmfickor vilket kanske gör att pastan inte tål tarmen och fastnar i tarmfickorna?

Varför är pasta så dålig eller känslig för tarmen eller tunga kolhydrater? För jag tror jag också har svårt med havre i stora mängder.
Jag har ont i vågor och vet inte hur jag ska rensa ut all skit från tarmen. Kommer laxerande medel ge effekt? Eller dricka kefir?
Senast redigerad av Halv8hosmig 2022-05-22 kl. 15:46.
Citera
2022-05-22, 15:38
Bannlyst
Nä, om din mage mår dåligt av pasta så ska du undvika pasta.
Citera
2022-05-22, 15:42
Medlem
Liberationfronts avatar
Ät Mozarella, lite olivolja, salt, citron och knäckebröd. Äter det till frukost och middag.

Pasta sväller i kroppen. Ät mat som inte sväller/jäser.
Citera
2022-05-22, 15:47
Medlem
Andersdamaans avatar
Kan vara någon grad av glutenintolerans. Testa att köra med glutenfri pasta och se om det funkar.
Sedan så kan fiberrikt käk såsom fullkornspasta stöka till det i tarmarna om man som dig har tarmfickor.
Funkar det för dig att käka knäckebröd? Om knäckebrödet funkar så är det förmodligen inte tarmfickorna som stökar till det för dig utan snarare någon grad av glutenintolerans.
Citera
2022-05-22, 15:54
Medlem
SuperSolids avatar
Fullkorn = mer fiber.
Ofta klarar magen icke fullkornsvarianterna bättre, dvs vanlig pasta, vitt bröd osv.

Fibrer kan inte brytas ner av kroppen, så de riskerar att skapa irritation om det intas för stor mängd. En del människor måste exkludera fiber helt och hållet för att magen ska förbli lugn.

Det kan också vara överkänslighet mot spannmål och/eller glutenintolerans.
Citera
2022-05-22, 16:14
Medlem
Det är möjligt att du bara inte givit kroppen tid att vänja sig vid mer hårda fibrer. Radikala snabba kostfördändringar slår sällan väl ut.
Citera
2022-05-22, 19:15
Medlem
Förmodligen glutenet du inte tål.
Citera
2022-05-22, 19:17
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Jag lagade fullkornspasta och ätit det i två dagar och igår kväll var sista portionen men efter nån timme då fick jag rejäl ont i magen, så jag trodde det var nåt annat men misstänkte snabbt att pasta är något som jag har svårt med från tidigare erfarenhet.
Jag tror jag har tarmfickor vilket kanske gör att pastan inte tål tarmen och fastnar i tarmfickorna?

Varför är pasta så dålig eller känslig för tarmen eller tunga kolhydrater? För jag tror jag också har svårt med havre i stora mängder.
Jag har ont i vågor och vet inte hur jag ska rensa ut all skit från tarmen. Kommer laxerande medel ge effekt? Eller dricka kefir?
Kefir är bra för magen. Kanske ett lavemang?
Citera
2022-05-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan vara någon grad av glutenintolerans. Testa att köra med glutenfri pasta och se om det funkar.
Sedan så kan fiberrikt käk såsom fullkornspasta stöka till det i tarmarna om man som dig har tarmfickor.
Funkar det för dig att käka knäckebröd? Om knäckebrödet funkar så är det förmodligen inte tarmfickorna som stökar till det för dig utan snarare någon grad av glutenintolerans.

Någon grad av glutenintolerans? Det finns inga grader, det är antingen eller.
Citera
2022-05-23, 03:19
Medlem
dampskalles avatar
Har du ibs ska du äta vit pasta och vitt bröd och inga olösliga fiber. Bara lösliga och gärna frukt.
Citera
2022-05-23, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Någon grad av glutenintolerans? Det finns inga grader, det är antingen eller.

Givetvis finns det grader, det är grader av allt.

Finns människor som klarar mindre, vissa mer och vissa inget alls. Därav finns det grader, du får lugna ner dig lite, det finns inga absolut i dagens samhälle.
Citera
2022-05-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Givetvis finns det grader, det är grader av allt.

Finns människor som klarar mindre, vissa mer och vissa inget alls. Därav finns det grader, du får lugna ner dig lite, det finns inga absolut i dagens samhälle.

Nej, fråga en läkare. Det finns inga grader för glutenintolerans som gör att du kan äta det ena men inte det andra. Antingen kan du äta mat med gluten eller så kan du inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in