2022-05-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Lägg av.
TS ställde en seriös fråga.

Jag framställde ett seriöst svar.
Vad är ditt problem?
Citera
2022-05-21, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag framställde ett seriöst svar.
Vad är ditt problem?

Problemet här är att det inte kan bli bra med arborioris i kåldolmar.
Nu skulle jag aldrig få för mig att testa, men det lär bli alldeles för krämigt och segt med arborioris i färsen.
Så ska inte klassiska kåldolmar vara, men om du gillar det så kör på din alldeles egna variant.
Senast redigerad av cdec 2022-05-21 kl. 09:34.
Citera
2022-05-21, 10:02
Medlem
Citat:
Problemet här är att det inte kan bli bra med arborioris i kåldolmar.
Nu skulle jag aldrig få för mig att testa, men det lär bli alldeles för krämigt och segt med arborioris i färsen.
Så ska inte klassiska kåldolmar vara, men om du gillar det så kör på din alldeles egna variant.

Vad bra att du ”vet” detta, utan att ha testat, när jag tillämpar det gång efter annan, just för att det ger de bästa möjliga kåldolmarna, i konsistens och smak.

Men bra, då vet vi.
Citera
2022-05-21, 10:17
Medlem
Milldues avatar
Jag brukar använda ett asiatiskt ris som är välkokt. Blir mer "äkta" tycker jag då jag växt upp med den typen av kåldolmar. Färsen skall även vara lös så det inte blir en hård klump inne i dolmen.

Färsen kan man även piffa upp lite med ex. En Aning muskot, och eller Koriander. Ingefära är ett måste för att få den rätta smaken. En sak som tycks skilja sig är om man skall ha i lök eller inte. Personligen så använder jag INTE lök i dolmarna. Jag har provat med lite lök men det förstör smaken av kål.

Vi brukar göra 2 långpannor koldolmar varje höst och frysa in ostekta, individuellt packade.
Två stora kålhuvuden och 2 kg köttfärs brukar det gå åt. Kålresterna använder vi till kålpudding och kålsoppa. Så det blir inget svinn alls.

Dock är det en hel del arbete och tar en dag för mig och frun att göra. Men det är det värt. Bra att ha i frysen och populärt att bjuda på då folk i regel inte tar sig tid att göra egna kåldolmar numera.
Citera
2022-05-21, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Vad bra att du ”vet” detta, utan att ha testat, när jag tillämpar det gång efter annan, just för att det ger de bästa möjliga kåldolmarna, i konsistens och smak.

Men bra, då vet vi.

Med detta https://imgur.com/gallery/RXnIang erkänner jag mig till viss del ha fel.
Bläddrade igenom Christina Lundbergs Kokbok från 1911 och ser att hon använder grötris i kåldolmar, vilket kan likställas med Arborio.
Intressant att hon kokar riset till en sorts risotto eller gröt innan hon dammar ner det i färsen.
Drar härmed ner brallorna och omvärderar.
Och inser att jag har gjort fel, eller åminstone ”fel” i 35 år.
Senast redigerad av cdec 2022-05-21 kl. 10:31.
Citera
2022-05-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Ok!

Jag har inget minne av att jag någonsin ätit kåldolmar med ris i, däremot vid sidan av, men inte i.

Kan nästan klassa detta som ett klassiskt dubbelfel (SJÄLVKLART ris i dolmarna och potatis ätes till), men kör på om du tycker det är gott och bra.
Citera
2022-05-21, 12:30
Medlem
Gabriel Knights avatar
I wikin står det lite intressanta saker om kåldolmar. Rätten har sitt ursprung i det Osmanska riket och introduceras till allmogen i Sverige genom Cajsa Wargs kokbok 1765. Det står även att orginalet innehåller ris, nötfärs och vinblad, dvs Vinbladsdolmar. Vitkålsblad och köttfärs är en svensk variant av rätten. Det står också att Kåldolmens dag firas den 30 november.

https://www.wikiwand.com/sv/K%C3%A5ldolmar
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-05-21 kl. 12:34.
Citera
2022-05-21, 18:33
Medlem
JerryCottons avatar
Personligen kör jag ris eller korngryn som jag tycker ger en trevlig smak.
Citera
2022-05-22, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Absolut ris! Men absolut inte basmati eller jasmine, utan vanligt matris.

Om du skall frysa in så föreslår jag att du bara steker dem i ugnen ca 20-30 min utan steksky, bara så att de blir genomstekta och fått bra färg. När du sedan skall färdigställa gör du detta med tinade dolmar och steksky/sirap i ugn 30-40 min.
Då känns de nästan som nygjorda. Frys in steksky portionsvis separat (tex i några iskubsbehållare och sedan i fryspåse).

Men fy fasen vad gott det är med kåldolmar, nästan lika gott som ärtsoppa eller stekt fläsk med löksås. Om inte godare faktiskt…

Tusen tack för dessa grymt bra tips.
Kommer göra som du sa. Mycket smart tänkt när man gör mycket, ska göras på 2st kål och 2kg blandfärs
Citera
2022-05-22, 05:00
Medlem
Ok slutet nu då

Vilket ris blir bäst ?

Överkokt matris mjukt för härlig konsistens, eller kokt vanligt bara ?

Grötris så dom blir extra fluffiga eller blir det fel?

Bamatiris överkokt jätte mjuka för härlig konsisten? eller vanligt ?
Citera
2022-05-22, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Ok slutet nu då

Vilket ris blir bäst ?

Överkokt matris mjukt för härlig konsistens, eller kokt vanligt bara ?

Grötris så dom blir extra fluffiga eller blir det fel?

Bamatiris överkokt jätte mjuka för härlig konsisten? eller vanligt ?

Vanligt långkornigt ris.
Citera
2022-05-22, 20:35
Medlem
Citat:
Vanligt långkornigt ris.

Okey , kanske koka 5minuter extra eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in