• 1
  • 2
2022-05-22, 11:11
Medlem
Nihennas avatar
Jag tänker t ex på Baleariska sjön som är mellan spanska ostkusten och Balearerna, eller Alboránsjön, som är mellan södra Spanien och norra Afrika. Varför kallas dessa för sjöar?

Jag har alltid fått lära mig att en sjö är en inkapslad vattenyta. Den kan vara hur stor som helst, men det måste vara land runt om. Dessa två exempel är ju mindre delar av Medelhavet, som inte är inkapslat pga den lilla strimman mellan Gibraltar och Marocko.

Samtidigt har vi Tyrrenska havet, som har samma förutsättningar som Baleariska havet, alltså mellan fastland (Italien) och öar ( Sardinien och Korsika), men den kallas ett hav.
Senast redigerad av Nihenna 2022-05-22 kl. 11:15.
Citera
2022-05-22, 11:14
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag tänker t ex på Baleariska sjön som är mellan spanska ostkusten och Balearerna, eller Alboránsjön, som är mellan södra Spanien och norra Afrika. Varför kallas dessa för sjöar?

Jag har alltid fått lära mig att en sjö är en inkapslad vattenyta. Den kan vara hur stor som helst, men det måste vara land runt om. Dessa två exempel är ju mindre delar av Medelhavet, som inte är inkapslat pga den lilla strimman mellan Gibraltar och Marocko.

Ord som sjöman, sjögång, sjövärdig och sjökort visar att ordet sjö används för såväl sjöar som hav, Definitionen på sjö som du ger, beskriver väl snarast en insjö.

LL
Citera
2022-05-22, 11:19
Medlem
Liberationfronts avatar
Eftersom vår planet består av 70% vatten Så borde rimligtvis alla kontinenter vara öar.
Citera
2022-05-22, 11:23
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Eftersom vår planet består av 70% vatten Så borde rimligtvis alla kontinenter vara öar.
ordlekar ju, om en ö blir tillräckligt stor kallas den inte längre ö utan kontinent som tex australien
Citera
2022-05-22, 11:25
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
ordlekar ju, om en ö blir tillräckligt stor kallas den inte längre ö utan kontinent som tex australien

Det är ju bara semantik. Östersjön är ju ingen sjö utan en bukt. Bottenviken, är en vik men del av Östersjön.

Var går gränsen för hav; Stilla Havet, och Ocean; Atlanten?
Citera
2022-05-22, 11:26
Medlem
Fummys avatar
Citat:

Samtidigt har vi Tyrrenska havet, som har samma förutsättningar som Baleariska havet, alltså mellan fastland (Italien) och öar ( Sardinien och Korsika), men den kallas ett hav.

Det heter dock sea på engelska.

Finns väl få hav på svenska som heter just havet.

Det är indiska oceanen , Kattegatt , Atlanten.

Sen på svenska heter det Nordsjön osv.
Citera
2022-05-22, 11:27
Vänern är stor nog att klassas som hav men är en sjö. Varför är det så?
Citera
2022-05-22, 11:28
Medlem
Det är väl inte många sjöar som är inkapslade? De flesta har troligen en bäck/å/flod till ett hav.
Ring länsstyrelsen eller lantmäteriet o fråga efter definitionen av sjö. Då får du nog svar.
Citera
2022-05-22, 11:29
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Vänern är stor nog att klassas som hav men är en sjö. Varför är det så?

Det är en insjö och är inte länkad till havet.

Storleken spelar ingen roll.
Citera
2022-05-22, 11:31
Medlem
Citat:

Att inte glömma är Östersjön.
Citera
2022-05-22, 11:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Så du menar att alla sjömän som är "ute på sjön" är egentligen bara ute på insjöar?

Begreppet "till sjöss" gäller också bara insjöar då, eller?
Citera
2022-05-22, 12:24
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker att trådstarten saknar bakgrund och etymologisk ansats, mer utkastad i sjön, och verkar baserat på att "insjö" är paxat eller nåt i den stilen. SAOB skriver så här. Där finns mycket att läsa tex "Du ska inte säga havet. Ombord i en skuta säger vi bara sjön. ... (1932)"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in